С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 фев 2019, 14:07, 4898 прочитания

Как производството на Airbus A380 излезе от пистата

Airbus спира да прави най-големия пътнически самолет, последните доставки ще приключат през 2021 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обичан от пътниците, кошмар за счетоводителите, най-големият пътнически самолет в света – моделът А380 "Суперджъмбо" на европейския производител Airbus, вече няма да се произвежда. Моделът ще бъде спрян от производство 12 години след дебюта му предимно заради слабите продажби, пише Reuters.

Решението отразява недостига на поръчки от авиокомпаниите, които не желаят да подкрепят визията на Airbus за борба със задръстванията по летищата с огромни самолети.


Въздушният трафик нараства с рекордни темпове, което увеличава търсенето на самолети с два двигателя, които са удобни и летят директно до всяко едно летище. От друга страна А380 каца само на определени големи международни хъбове, което често налага и трансферни полети увеличаващи времето на пътуване.

Най-големите клиенти на самолетопроизводеля като дубайската Emirates твърдят, че 544-местния модел печели пари, когато е изцяло запълнен, но изгаря финансите на авиокомпанията с всяко непродадено място заради горивото, необходимо за поддържане на огромната двуетажна конструкция. "Това е самолет, който плаши финансовите директори на авиокомпаниите - рискът да не се продадат толкова много места е твърде висок ", казва източник, запознат с въпроса.

Фаворитът



"Смъртта" на емблематичния модел съвпада с нарастващото политическо напрежение между Великобритания, Франция, Германия и Италия, където се сглобява самолетът. Това рязко контрастира с оптимизма, който господстваше, когато Airbus представи модела на зрелищно светлинно шоу през 2005 г. Тогава британският премиер Тони Блеър нарече A380 "символ на икономическа сила", а испанският премиер Хосе Луис Родригес Сапатеро го описа като "реализацията на една мечта".

А380 нaпpaви cвoя пъpви пoлeт пpeди 14 гoдини. Toгaвa Аіrbuѕ зaлoжи нa тoвa, чe в cлeдвaщитe гoдини aвиoĸoмпaниитe щe ce нyждaят oт мнoгo гoлeми caмoлeти. Te oбaчe нe oпpaвдaxa oчaĸвaниятa нa eвpoпeйcĸия дocтaвчиĸ.

Първоначално авиокомпаниите се втурнаха да правят поръчки, очаквайки да намалят оперативните си разходи и да увеличат печалбите си. Airbus се похвали, че ще продаде между 700 и 750 самолета A380, които днес струват 446 млн. долара всеки. Всъщност поръчките за A380 едва са преминали прага от 300, а основният конкурентен модел на Boeing - 747 надживява значително своя съперник, след като навърши 50 години тази седмица.

Началото на проблемите

Източници твърдят, че началото на падението на A380 е можело да се усети още зад кулисите на светлинното шоу през 2005 г. Въпреки публичните изказвания за "единство", шоуто тогава е целяло да скрие проблемите във френско-германското сътрудничество, което предизвика забавянето на дебюта на модела. Когато закъснелият самолет най-сетне достигна пазара през 2007 г., индустриалната криза започна да оказва ефект. Продажбите се забавиха.

В същото време производителите на двигатели, които обещаха на Airbus десетилетие на ненадмината ефективност, подобриха още дизайна за следващото поколение самолети с два двигателя, поставяйки ги в пряка конкуренция с A380.

И накрая, неспокойният борд на Airbus започна да настоява за връщане и по-високи цени точно когато самолетът отчаяно се нуждаеше от агресивен рестарт и нови инвестиции. "Това беше троен удар", казва човек от компанията.

Търсенето на модела намаля, а маркетинговият екип опита да спечели хората с нетрадиционни похвати – от душове на борда до "зелени" послания, преди да се присъедини към общата тенденция за намаляване на разходите и повече хора на борда.

Силният конкурент

Въпреки собствените си проблеми, конкурентът Boeing спечели надпреварата с най-новия си самолет - 787 Dreamliner. Той е проектиран да заобикаля центровете, обслужвани от A380 и да предлага отворени маршрути между вторични градове: стратегия, известна като "точка до точка". Airbus се опита да се бори с това и настояваше, че "пътуванията между мегаполисите все пак ще доминират във въздушния транспорт".

Но нещата не се развиха както Airbus очакваше. Полетите до не чак толкова големите градове се увеличават почти два пъти по-бързо, отколкото тези до мегаполисите, според дкглад на ОИСР. Това е предимство за моделите на Boeing 787 и 777, както и за собствения A350 на Airbus, чиито продажби изпреварват тези на А380 почти три пъти.

Сега авиокомпаниите търсят уверения, че самолетопроизводителят ще осигури резервни части за А380 за години напред. Много превозвачи инвестираха в А380 като свой флагман, докато летищата също инвестираха много средства, за да го посрещат.

"Някои клиенти като Air France и Lufthansa може да не приемат прекратяването на производството прекалено тежко", казват анализатори. Те също инвестираха в А380, но може да погледнат на това като на "сваляне на мощно оръжие от ръцете на конкурентите от Персийския залив като Emirates. Превозвачът смята, че играе честно и нарече A380 "пътнически магнит", който не е разбран правилно. Нейн председател заяви в четвъртък, че е разочарован от "смъртта "на A380, но добави, че "приема, че реалността е такава".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 3802 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1175 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Негласната война между Renault и Nissan

Renault постави въпроса за ангажимента на Nissan към алианса, докато японската компания обвини френския си патньор, че създава пречки за разследването на бившия му главен изпълнителен директор

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие