С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 фев 2019, 14:07, 3842 прочитания

Как производството на Airbus A380 излезе от пистата

Airbus спира да прави най-големия пътнически самолет, последните доставки ще приключат през 2021 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обичан от пътниците, кошмар за счетоводителите, най-големият пътнически самолет в света – моделът А380 "Суперджъмбо" на европейския производител Airbus, вече няма да се произвежда. Моделът ще бъде спрян от производство 12 години след дебюта му предимно заради слабите продажби, пише Reuters.

Решението отразява недостига на поръчки от авиокомпаниите, които не желаят да подкрепят визията на Airbus за борба със задръстванията по летищата с огромни самолети.


Въздушният трафик нараства с рекордни темпове, което увеличава търсенето на самолети с два двигателя, които са удобни и летят директно до всяко едно летище. От друга страна А380 каца само на определени големи международни хъбове, което често налага и трансферни полети увеличаващи времето на пътуване.

Най-големите клиенти на самолетопроизводеля като дубайската Emirates твърдят, че 544-местния модел печели пари, когато е изцяло запълнен, но изгаря финансите на авиокомпанията с всяко непродадено място заради горивото, необходимо за поддържане на огромната двуетажна конструкция. "Това е самолет, който плаши финансовите директори на авиокомпаниите - рискът да не се продадат толкова много места е твърде висок ", казва източник, запознат с въпроса.

Фаворитът



"Смъртта" на емблематичния модел съвпада с нарастващото политическо напрежение между Великобритания, Франция, Германия и Италия, където се сглобява самолетът. Това рязко контрастира с оптимизма, който господстваше, когато Airbus представи модела на зрелищно светлинно шоу през 2005 г. Тогава британският премиер Тони Блеър нарече A380 "символ на икономическа сила", а испанският премиер Хосе Луис Родригес Сапатеро го описа като "реализацията на една мечта".

А380 нaпpaви cвoя пъpви пoлeт пpeди 14 гoдини. Toгaвa Аіrbuѕ зaлoжи нa тoвa, чe в cлeдвaщитe гoдини aвиoĸoмпaниитe щe ce нyждaят oт мнoгo гoлeми caмoлeти. Te oбaчe нe oпpaвдaxa oчaĸвaниятa нa eвpoпeйcĸия дocтaвчиĸ.

Първоначално авиокомпаниите се втурнаха да правят поръчки, очаквайки да намалят оперативните си разходи и да увеличат печалбите си. Airbus се похвали, че ще продаде между 700 и 750 самолета A380, които днес струват 446 млн. долара всеки. Всъщност поръчките за A380 едва са преминали прага от 300, а основният конкурентен модел на Boeing - 747 надживява значително своя съперник, след като навърши 50 години тази седмица.

Началото на проблемите

Източници твърдят, че началото на падението на A380 е можело да се усети още зад кулисите на светлинното шоу през 2005 г. Въпреки публичните изказвания за "единство", шоуто тогава е целяло да скрие проблемите във френско-германското сътрудничество, което предизвика забавянето на дебюта на модела. Когато закъснелият самолет най-сетне достигна пазара през 2007 г., индустриалната криза започна да оказва ефект. Продажбите се забавиха.

В същото време производителите на двигатели, които обещаха на Airbus десетилетие на ненадмината ефективност, подобриха още дизайна за следващото поколение самолети с два двигателя, поставяйки ги в пряка конкуренция с A380.

И накрая, неспокойният борд на Airbus започна да настоява за връщане и по-високи цени точно когато самолетът отчаяно се нуждаеше от агресивен рестарт и нови инвестиции. "Това беше троен удар", казва човек от компанията.

Търсенето на модела намаля, а маркетинговият екип опита да спечели хората с нетрадиционни похвати – от душове на борда до "зелени" послания, преди да се присъедини към общата тенденция за намаляване на разходите и повече хора на борда.

Силният конкурент

Въпреки собствените си проблеми, конкурентът Boeing спечели надпреварата с най-новия си самолет - 787 Dreamliner. Той е проектиран да заобикаля центровете, обслужвани от A380 и да предлага отворени маршрути между вторични градове: стратегия, известна като "точка до точка". Airbus се опита да се бори с това и настояваше, че "пътуванията между мегаполисите все пак ще доминират във въздушния транспорт".

Но нещата не се развиха както Airbus очакваше. Полетите до не чак толкова големите градове се увеличават почти два пъти по-бързо, отколкото тези до мегаполисите, според дкглад на ОИСР. Това е предимство за моделите на Boeing 787 и 777, както и за собствения A350 на Airbus, чиито продажби изпреварват тези на А380 почти три пъти.

Сега авиокомпаниите търсят уверения, че самолетопроизводителят ще осигури резервни части за А380 за години напред. Много превозвачи инвестираха в А380 като свой флагман, докато летищата също инвестираха много средства, за да го посрещат.

"Някои клиенти като Air France и Lufthansa може да не приемат прекратяването на производството прекалено тежко", казват анализатори. Те също инвестираха в А380, но може да погледнат на това като на "сваляне на мощно оръжие от ръцете на конкурентите от Персийския залив като Emirates. Превозвачът смята, че играе честно и нарече A380 "пътнически магнит", който не е разбран правилно. Нейн председател заяви в четвъртък, че е разочарован от "смъртта "на A380, но добави, че "приема, че реалността е такава".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Даниел Алексиев, Райфайзенбанк: Удобното банкиране не е задължително по-скъпо 1 Даниел Алексиев, Райфайзенбанк: Удобното банкиране не е задължително по-скъпо

Според експерта по дигитално банкиране България е подходящ пазар за тестване на технологични иновации

26 май 2019, 1330 прочитания

Оръжеен търговец инвестира 14 млн. евро в завод за преработка на плодове и зеленчуци 1 Оръжеен търговец инвестира 14 млн. евро в завод за преработка на плодове и зеленчуци

"Балкан агрикалчарал", собственост на иракчанина Муханнед ал-Науаими, вече има фабрика за доматено пюре край Пазарджик

26 май 2019, 2462 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Негласната война между Renault и Nissan

Renault постави въпроса за ангажимента на Nissan към алианса, докато японската компания обвини френския си патньор, че създава пречки за разследването на бившия му главен изпълнителен директор

Подрязаните крила на Huawei

Решението на Google удря по амбициите на китайския гигант да оглави глобалния смартфон сектор

Спад в инерцията на растежа

Първите отчети на публичните компании дават разнопосочни сигнали за бизнеса им, но се отчита леко забавяне

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

По пътя с Инге Морат

Първата голяма ретроспективна изложба на австрийската фотографка е в италиански замък