Как производството на Airbus A380 излезе от пистата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как производството на Airbus A380 излезе от пистата

За над десет години компанията е продала едва 234 от предварително обявените 1200 самолета

Как производството на Airbus A380 излезе от пистата

Airbus спира да прави най-големия пътнически самолет, последните доставки ще приключат през 2021 г.

6989 прочитания

За над десет години компанията е продала едва 234 от предварително обявените 1200 самолета

© Shutterstock


Обичан от пътниците, кошмар за счетоводителите, най-големият пътнически самолет в света – моделът А380 "Суперджъмбо" на европейския производител Airbus, вече няма да се произвежда. Моделът ще бъде спрян от производство 12 години след дебюта му предимно заради слабите продажби, пише Reuters.

Решението отразява недостига на поръчки от авиокомпаниите, които не желаят да подкрепят визията на Airbus за борба със задръстванията по летищата с огромни самолети.

Въздушният трафик нараства с рекордни темпове, което увеличава търсенето на самолети с два двигателя, които са удобни и летят директно до всяко едно летище. От друга страна А380 каца само на определени големи международни хъбове, което често налага и трансферни полети увеличаващи времето на пътуване.

Най-големите клиенти на самолетопроизводеля като дубайската Emirates твърдят, че 544-местния модел печели пари, когато е изцяло запълнен, но изгаря финансите на авиокомпанията с всяко непродадено място заради горивото, необходимо за поддържане на огромната двуетажна конструкция. "Това е самолет, който плаши финансовите директори на авиокомпаниите - рискът да не се продадат толкова много места е твърде висок ", казва източник, запознат с въпроса.

Фаворитът

"Смъртта" на емблематичния модел съвпада с нарастващото политическо напрежение между Великобритания, Франция, Германия и Италия, където се сглобява самолетът. Това рязко контрастира с оптимизма, който господстваше, когато Airbus представи модела на зрелищно светлинно шоу през 2005 г. Тогава британският премиер Тони Блеър нарече A380 "символ на икономическа сила", а испанският премиер Хосе Луис Родригес Сапатеро го описа като "реализацията на една мечта".

А380 нaпpaви cвoя пъpви пoлeт пpeди 14 гoдини. Toгaвa Аіrbuѕ зaлoжи нa тoвa, чe в cлeдвaщитe гoдини aвиoĸoмпaниитe щe ce нyждaят oт мнoгo гoлeми caмoлeти. Te oбaчe нe oпpaвдaxa oчaĸвaниятa нa eвpoпeйcĸия дocтaвчиĸ.

Първоначално авиокомпаниите се втурнаха да правят поръчки, очаквайки да намалят оперативните си разходи и да увеличат печалбите си. Airbus се похвали, че ще продаде между 700 и 750 самолета A380, които днес струват 446 млн. долара всеки. Всъщност поръчките за A380 едва са преминали прага от 300, а основният конкурентен модел на Boeing - 747 надживява значително своя съперник, след като навърши 50 години тази седмица.

Началото на проблемите

Източници твърдят, че началото на падението на A380 е можело да се усети още зад кулисите на светлинното шоу през 2005 г. Въпреки публичните изказвания за "единство", шоуто тогава е целяло да скрие проблемите във френско-германското сътрудничество, което предизвика забавянето на дебюта на модела. Когато закъснелият самолет най-сетне достигна пазара през 2007 г., индустриалната криза започна да оказва ефект. Продажбите се забавиха.

В същото време производителите на двигатели, които обещаха на Airbus десетилетие на ненадмината ефективност, подобриха още дизайна за следващото поколение самолети с два двигателя, поставяйки ги в пряка конкуренция с A380.

И накрая, неспокойният борд на Airbus започна да настоява за връщане и по-високи цени точно когато самолетът отчаяно се нуждаеше от агресивен рестарт и нови инвестиции. "Това беше троен удар", казва човек от компанията.

Търсенето на модела намаля, а маркетинговият екип опита да спечели хората с нетрадиционни похвати – от душове на борда до "зелени" послания, преди да се присъедини към общата тенденция за намаляване на разходите и повече хора на борда.

Силният конкурент

Въпреки собствените си проблеми, конкурентът Boeing спечели надпреварата с най-новия си самолет - 787 Dreamliner. Той е проектиран да заобикаля центровете, обслужвани от A380 и да предлага отворени маршрути между вторични градове: стратегия, известна като "точка до точка". Airbus се опита да се бори с това и настояваше, че "пътуванията между мегаполисите все пак ще доминират във въздушния транспорт".

Но нещата не се развиха както Airbus очакваше. Полетите до не чак толкова големите градове се увеличават почти два пъти по-бързо, отколкото тези до мегаполисите, според дкглад на ОИСР. Това е предимство за моделите на Boeing 787 и 777, както и за собствения A350 на Airbus, чиито продажби изпреварват тези на А380 почти три пъти.

Сега авиокомпаниите търсят уверения, че самолетопроизводителят ще осигури резервни части за А380 за години напред. Много превозвачи инвестираха в А380 като свой флагман, докато летищата също инвестираха много средства, за да го посрещат.

"Някои клиенти като Air France и Lufthansa може да не приемат прекратяването на производството прекалено тежко", казват анализатори. Те също инвестираха в А380, но може да погледнат на това като на "сваляне на мощно оръжие от ръцете на конкурентите от Персийския залив като Emirates. Превозвачът смята, че играе честно и нарече A380 "пътнически магнит", който не е разбран правилно. Нейн председател заяви в четвъртък, че е разочарован от "смъртта "на A380, но добави, че "приема, че реалността е такава".

Обичан от пътниците, кошмар за счетоводителите, най-големият пътнически самолет в света – моделът А380 "Суперджъмбо" на европейския производител Airbus, вече няма да се произвежда. Моделът ще бъде спрян от производство 12 години след дебюта му предимно заради слабите продажби, пише Reuters.

Решението отразява недостига на поръчки от авиокомпаниите, които не желаят да подкрепят визията на Airbus за борба със задръстванията по летищата с огромни самолети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK