Инвестициите в зоната в Димитровград ще достигнат 180 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Инвестициите в зоната в Димитровград ще достигнат 180 млн. лв.

До края на следващата година само в "Язаки" ще работят 3500 души

Инвестициите в зоната в Димитровград ще достигнат 180 млн. лв.

Изграждането на магистрала "Марица" се оказва ключов момент за навлизането на различни производства

8334 прочитания

До края на следващата година само в "Язаки" ще работят 3500 души

© Михаил Ванчев


В Димитровград индустрията се завръща. През 2019 година инвестициите в новата индустриална зона на града ще достигнат 180 млн. лв. "Ангажирани в производство, транспорт и търговия общо са около 3200 души, а прогнозата е до края на 2020 г. само при най-големия инвеститор "Язаки" да работят 3500 души", коментира за "Капитал" кметът Иво Димов.

Новата индустриална зона на Димитровград настъпва покрай пътя за Хасково със строежи, вече работещи фирми и подготовка за следващо строителство. По данни на общината за три години – от 2014 до 2016 г., са издадени разрешения за строеж на 63 хил. кв.м производствени сгради и на 8000 кв.м жилища. И още нещо, характерно за този период – от всички разрешителни за строеж на 92 нови индустриални сгради само едно е за административна сграда. Реиндустриализацията на Димитровград слага отпечатък и върху безработицата, която от 8.2% през 2011 г. и 7.1% през 2016 г. през 2018 г. спада под 4%.

Защо тук

Инвестиционният подем според Димов се дължи на няколко фактора – опита и желанието за промяна на екипа, с който работи, геостратегическото местоположение и добрата инфраструктура. Ключов момент за старта на новата индустриална зона на Димитровград се оказва изграждането на автомагистрала "Марица". А с преместването на голямата асфалтова база на Strabag от Румъния в Димитровград строителството на пътища вече става по-бързо както за града, така и за цяла Южна България.

Като местоположение новата индустриална зона и сега съществуващата индустрия на града имат предимството да са в пресечна точка на няколко инфраструктурни коридора – жп линията Пловдив - Свиленград, пътя Русе - Маказа, близостта до Турция и Гърция, до големи пристанища на Черно и Бяло море и до летища. Димитровград е и логичното развитие на "Тракия икономическа зона" в този момент, защото Пловдив се задъхва заради липса на достатъчно работна сила, коментира кметът Димов.

Впрочем демографският проблем не подминава и Димитровград. Но има и голямо предимство – местоположението и транспортната свързаност го правят достъпен за 410 хил. души (до 45 минути разстояние в едната посока). А като обща численост на населението широкият регион на Димитровград е сходен на този на Стара Загора и Бургас.

В област Хасково наетите в преработващата промишленост са 14 хил. души, като 1/3 от тях са в община Димитровград. По данни, предоставени от община Димитровград, тук работят около 2000 оператори на машини и монтажисти, както и близо 1800 "майстори" (craftsmen) в индустриални производства. Средногодишният ръст на заплатите в преработващата промишленост в Хасковска област е в размер на 7.6%, като само други 5 области са с по-висок средногодишен ръст.

Кой е операторът

Официално новата индустриална зона на Димитровград (в землището на село Крепост) няма оператор. "На практика тази работа се извършва от екипа на кмета Иво Димов и показва, че такава форма на управление на индустриални зони има потенциал и на други места в България. Ако в Пловдив операторът на зоната е частна компания, а в други индустриални зони държавата оперира чрез специално създадени фирми, тук, в Димитровград, има осъзнат стремеж за привличане на инвеститори от страна на общината. Тя е и факторът, който стимулира новите инвеститори", коментира управителят на платформата "Тракия тех" Георги Стоев.

Засега в община Димитровград формално няма услуга "на едно гише" за инвеститори, така че да се облекчат административни услуги – на общинско и на национално ниво. Затова пък големите инвеститори имат пряк достъп до кмета Димов по всички административни въпроси. С помощта на община Димитровград са изградени енергийните комуникации – газ и електричество. В момента се изпълнява проект, за да се подобри водоснабдяването в новата индустриална зона. "Ще изградим нов кладенец, който ще бъде независим водоизточник само за новите предприятия", категоричен е Димов.

Инвеститорите край Димитровград имат избор между частни и общински земи. "Общината предложи свободни терени, но те избраха земи по пътя между Димитровград и Хасково и в близост до автомагистрала "Марица", които са предимно частни. Нашият ангажимент беше да направим връзката със собствениците и да съдействаме за ускоряване на промяната на статута на земята от земеделска в индустриална. Общинските земи обаче са стратегически резерв, който очаква своето време", продължава кметът.

Големите и след тях

Първият инвеститор беше японската "Язаки". Заводът за автомобилни кабели е построен близо до село Крепост върху терен от 64.5 дка. Производствените и административни части на сградата са с обща площ 30.4 хил. кв.м. Една от причините компанията да избере Димитровград е, че градът се оказва подходящото място и заради равнищата на наема на производствени и складови помещения. По данни на "Тракия тех" те са 3 евро на квадратен метър, или с около 30% по-ниски в сравнение със София. Според Борислав Иванов – собственик на "Хоризонт Иванов", подкрепата на общината при решаването на административни въпроси е била важен фактор, за да инвестира тук в строителството на сградите за "Язаки" и след това да ги отдаде под наем за 10 години. Остава да се реши проблемът с промишленото водоснабдяване и канализацията, но това зависи от много фактори на областно и национално ниво. "Очаквам община Димитровград да бъде най-активната администрация за решаването на този проблем", заключи Иванов.

Петър Райчев, финансов и административен директор на новия завод на "Варок Лайтинг Системс", също потвърди добрата съвместна работа с община Димитровград. В писмо до "Капитал" той обясни, че това се отразява върху инвестиционните намерения на компанията, която ще продължи да се разширява, като до 2022 г. общият размер на инвестициите ще нарасне до над 10 млн. евро.

Прогнозата на кмета Иво Димов е, че след големите компании в новата индустриална зона на Димитровград ще се настанят множество по-малки обслужващи фирми. Най-вероятно това ще са местни доставчици на транспорт, храна, услуги. Хотелската база в Димитровград от близо година–година и половина, откакто работи "Язаки", е изцяло заета. Дневно в завода на производителя на автокабели влизат над 80 автобуса. Те карат работници от целия региона в радиус 50-70 километра, а най-дългата дестинация е на 106 км. В района на новата индустриална зона вече се откриват магазини за храна, кетъринг, услуги. Според информация, предоставена от община Димитровград на "Тракия тех", списъкът на основните инвеститори, включително в новата индустриална зона, включва 26 фирми.

В Димитровград индустрията се завръща. През 2019 година инвестициите в новата индустриална зона на града ще достигнат 180 млн. лв. "Ангажирани в производство, транспорт и търговия общо са около 3200 души, а прогнозата е до края на 2020 г. само при най-големия инвеститор "Язаки" да работят 3500 души", коментира за "Капитал" кметът Иво Димов.

Новата индустриална зона на Димитровград настъпва покрай пътя за Хасково със строежи, вече работещи фирми и подготовка за следващо строителство. По данни на общината за три години – от 2014 до 2016 г., са издадени разрешения за строеж на 63 хил. кв.м производствени сгради и на 8000 кв.м жилища. И още нещо, характерно за този период – от всички разрешителни за строеж на 92 нови индустриални сгради само едно е за административна сграда. Реиндустриализацията на Димитровград слага отпечатък и върху безработицата, която от 8.2% през 2011 г. и 7.1% през 2016 г. през 2018 г. спада под 4%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95

    Официално новата индустриална зона на Димитровград (в землището на село Крепост) няма оператор. "На практика тази работа се извършва от екипа на кмета Иво Димов и показва, че такава форма на управление на индустриални
    Тук се крие " успеха". Кметът Димов е близък с Цветан Цветанов / чийто кум , продал му апаратаменти на ниски цени между другото е от Димитровград/ и Делян Добрев. Шефът на агенцията за чуждестранни инвестиции е съученик на последния. Така се заформя една завера централна - местна власт. Центъра насочва инвестици - местната власт осребрява чрез разрешителните за строеж и близки до кмета строителни фрими и собственици на земя. накратко димитровградкки " Кум гейт "

  • 2
    drilldo avatar :-P
    Георги Георгиев

    Не забравяйте да напомните на познатите си пенсионери, че асфалт се яде. Тази статия е само пример.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игри без граници

Игри без граници

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK