ВАС: Компанията "Девин" може да използва марката Devin
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВАС: Компанията "Девин" може да използва марката Devin

Брандът държи 30% от пазара на бутилирана вода

ВАС: Компанията "Девин" може да използва марката Devin

Магистратите потвърждават решения на Патентното ведомство и Административен съд - София-град

Мара Георгиева
5327 прочитания

Брандът държи 30% от пазара на бутилирана вода

© Николай Дойчинов


Върховният административен съд (ВАС) окончателно потвърди правото на бутилиращата компания "Девин" ЕАД да използва словната марка "Девин"/Devin. Решението не подлежи на обжалване.

Делото бе образувано по жалба на "Табаков консулт", което през годините има връзки с "Балдаран" - другата бутилираща компания от Девин, от февруари 2014 г. ВАС е третата и последна инстанция, която отхвърля искането за заличаване на марката, след като това вече бе направено от Патентното ведомство и от Административен съд – София-град.

По името на находището

Според жалбата регистрацията на словната марка "Девин"/Devin би довела до "неоправдано монополизиране на името на находището, което според обичайните правила в сектора трябва да остане свободно за ползване от третите лица (настоящи и бъдещи ползватели)". В жалбата е посочено също, че "монополизирането на името на находище от едно лице чрез регистрацията му като словна марка е в противоречие с добросъвестната търговска практика", тъй като би довело до "незаслужена търговска облага" за притежателя на марката и би поставило в "неравноправно икономическо положение останалите участници на съответния пазар", следователно води до "ограничаване на свободната пазарна конкуренция".

Съдът: Напълно законно е

Магистратите обаче постановяват, че словната марка Devin напълно отговаря на всички действащи законови изисквания, регистрирана е в съответствие с националните и международните правни норми и по никакъв начин не противоречи на обществения ред и добрите нрави.

В своето решение ВАС подчертава, че марката "Девин"/Devin е използвана в пълно съответствие с добрата търговска практика в сектора. Съдът констатира, че както при регистрацията й през 1994 г., така и при двете последващи нейни подновявания Патентното ведомство константно приема, че марката е коректно регистрирана и отговаря на всички законови изисквания.

Администратнивният орган е посочил, че към към момента на регистрирането на марката находищата на минералните води в района на гр. Девин не са използвани за бутилиране на минерални води за питейни нужди. След 1990 г. "Девин" АД е получило концесия и е вложило средства за разработване на находището и рекламиране на минералната вода, използвайки регистрираната марка "Девин".

ВАС не открива причина словната марка "Девин"/Devin – наименование на град в България и наименование на находище – да се схваща от потребителя като противоречаща на обществения ред или на добрите нрави. "Признатата отличителност на марката води до извода, че потребителят няма да приема ползването й за неправомерно или нарушаващо обществения ред", отбелязва съдът. "Изразът "Девин"/Devin сам по себе си не носи директно послание, което да има пряко дискредитиращо въздействие върху останалите производители на стоки", пише още в решението.

И Общият съд на Европейския съюз не видя проблем

През октомври 2015 Общият съд на Европейския съюз постанови, че наименованието "Девин" може да бъде регистрирано като търговска марка. С това той отмени решение от 2016 г. на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO) по повод искане на Хасковската търговско-промишлена палата от юли 2014 г. за обявяване на марката за недействителна.

По отношение на българския потребител Общият съд на ЕС приема, че марката "Девин" е придобила нормален отличителен характер за минерални води, макар и да се свързва с име на град в страната. По отношение на възможността трети лица свободно да ползват географското наименование Общият съд констатира, че съгласно законодателството и съдебната практика е допустимо описателното използване на наименованието "Девин", за да се рекламира градът като туристическа дестинация.

Най-продаваната вода

"Девин" бутилира и предлага минерална и изворна вода Devin, газирана вода Devin Air, трапезна вода Divna и дистрибутира плодовите сокове Granini и енергийните напитки Red Bull. Компанията е лидер на пазара на бутилирана вода в страната с над 30% дял в стойност, а заетите в нея са над 500.

От 10 март 2017 г. "Девин" е собственост на белгийската Spadel в рекордно голяма сделка, която оцени българския производител на 120 млн. евро. Новият собственик купи мажоритарния дял от американския фонд Advent при оценка на бутилиращата компания от 11 пъти брутната печалба.

Белгийската Spadel е четвъртият собственик на "Девин", която е създадена през 1992 г. от хотелиера Стефан Шарлопов, а през 2006 г. беше придобита от австрийската Soravia Group. В края на 2009 г. инвестиционният фонд Advent International стана третият собственик, след като купи 79% от "Девин", когато дружеството беше публично. Пакетът беше оценен на 28-29 млн. евро, а цялото предприятие - на 40 млн. евро.

Върховният административен съд (ВАС) окончателно потвърди правото на бутилиращата компания "Девин" ЕАД да използва словната марка "Девин"/Devin. Решението не подлежи на обжалване.

Делото бе образувано по жалба на "Табаков консулт", което през годините има връзки с "Балдаран" - другата бутилираща компания от Девин, от февруари 2014 г. ВАС е третата и последна инстанция, която отхвърля искането за заличаване на марката, след като това вече бе направено от Патентното ведомство и от Административен съд – София-град.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK