С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 фев 2019, 12:02, 7440 прочитания

Как Brexit направи британската Tick42 българска компания

Софтуерният разработчик ще премести шапката на групата в страната и ще увеличи значително екипа си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
10
млн. лв. са приходите на "Тик42" за 2017 г.
Заради Brexit британската софтуерна компания Tick42, която от девет години работи и в София, ще се превърне в българска. И в София ще е базиран холдингът, който ще е собственик на британския офис и американския клон.

"Започнахме като британска компания с български развоен център. Сега ставаме българска компания", казва Лесли Спайро, съосновател и изпълнителен директор на Tick42. Британецът държи 88% от дяловете в "Тик42", а остатъкът е поделен между двама български партньори - Стоян Дамов и Любомир Константинов.


IT групата засега има един основен клиент, но той е топ - американската инвестиционна банка JPMorgan Chase. А банковите офиси в целия свят ще се обслужват по-лесно от компания, базирана в евросъюза. Който Великобритания след месец ще напусне.

Коя е Tick42

Tick42 е софтуерна компания с две подразделения на бизнеса: създаването на софтуерни продукти за външни компании и на собствен продукт - Glue42, който позволява свързването на множество приложения в една програма. Българското дружество с приходите си от 10.4 млн. лв. за 2017 г. е сред най-големите в сектора в България и макар досега да не е успяло да пробие в IT класацията на "Капитал 100", е едно от малкото, които могат да се похвалят с двукратно участие в "Гепард", класацията за най-динамичните компании в страната – през 2015 и 2017 г., след годишни ръстове в приходите от съответно 242 и 156%.



Основана във Великобритания и изцяло собственост на Спайро, Tick42 стъпва на българския пазар като "Пиринсофт" през 2010 г., преди да смени името си две години по-късно. Още от началото британецът работи с Дамов и Константинов, които познава, защото са му препоръчани като разработчици по проект за Bloomberg. Спайро казва, че България е била единствената държава, която е разглеждал като възможност за разширение на компанията.

"Дойдохме, защото е евтино. Това беше основната причина", казва Спайро. Освен далеч по-ниски разходи, отколкото на Острова, Спайро скоро забелязва и нещо друго: огромният потенциал на IT сектора в България. "Търсенето на специалисти в началото беше нещо като да хвърлиш рибарска мрежа в Нюфаундленд през XVII век – дори нямаше нужда да си даваш зор. Пускахме обява за работа и получавахме лавина от CV-та: всичките добри, някои изключително впечатляващи", казва той.

Днес, девет години по-късно, Спайро свидетелства за промяната и израстването на сектора. Конкуренцията за работна ръка е много по-голяма и разходите вече не са толкова ниски. "Пазарът вече е много конкурентоспособен и заплатите са много по-високи. Радвам се, че плащаме повече – не защото съм добър човек, а защото това показва развитието на пазара", казва той.

Според Спайро България е станала много по-интересно място за бизнес и развитието на сектора се е случило паралелно с растежа на приходите на компанията. "Това, което ни доведе тук, беше, че е евтино, но това, което ни задържа, е, че София стана много по-сложна и интересна среда." Дава за пример сградата, в която се намира – Campus X (от основателите на "Телерик"), където от края на 2018 г. се помещава екипът на "Тик42". Спайро смята, че допреди години подобен проект не би могъл да се случи и сега той променя играта. "Защото ни дава достъп до ресурси, до обществото на стартъпите", казва той.

"Тук вече има хора, които знаят как да правят нещо повече от софтуерна разработка. Можем да намерим хора, които да ни помогнат с продажбите, с маркетинга, с управление на продукта. Това ни кара да направим "Тик42" основната ни компания", казва Спайро. И добавя: "Това наред с Brexit."

Раната Brexit

Лесли Спайро прекарва по една седмица всеки месец в България, а останалото време – в родната си Великобритания. За него Brexit е двоен проблем – както личен, така и в бизнес аспект. "На първо време имам лични, емоционални проблеми с Brexit. Роден съм в Англия и за мен е ужасно да гледам как си причиняваме такива щети сами", казва той.

"Когато е отворена за хора и търговия, Великобритания е невероятна страна. Великото в британците е, че не сме прекалено шовинистични и приемаме хората. Вече не е така. Сега предстои да се затворим и да станем по-бедни." Спайро прави сравнение с Втората световна война, когато Великобритания решава да се бие докрай с немците, в резултат на което Лондон е разрушен, а цялата страна е в лошо икономическо състояние. "Но това бе морално правилното решение. Сега ставаме по-бедни заради ужасни причини."

По отношение на бизнеса Brexit е огромен проблем за компании като Tick42. Клиентите на фирмата са банки, които работят на глобално ниво – като най-големият клиент засега, американската инвестиционна банка JPMorgan Chase. Ако Tick42 остане британска компания, това би породило множество проблеми – например в Сингапур, с която Европейският съюз има търговски връзки, но Великобритания – не.

Заради липсата на сделка по Brexit и възможността за излизането на страната от съюза без каквото и да било споразумение, за Спайро остават и множество въпроси относно бизнеса, на които не може да отговори. "Сега София е реалната база на моята компания и не знаем какви ще са правилата за трансфериране на пари до Великобритания, нито дали хората от тук ще могат просто да пътуват дотам, както сега", казва той.

Лепило за банки

Фокусът през тази и следващата година за Tick42 обаче няма да бъде Brexit. Компанията ще хвърли голяма част от усилията си в налагане на своя продукт Glue42 – софтуер, който позволява интегрирането на множество различни приложения в едно. Най-големият клиент на компанията, JPMorgan, например отскоро има нова система, в която Glue42 е основна част. Причината – служителите на банката използват общо около 600 приложения, разработвани през годините, при това от различни места. Glue42 позволява да се използват както старите, така и новите приложения, по свързан начин.

В момента компанията има само един наистина голям клиент, който ползва Glue42 – американската банка. И въпреки че Спайро сам казва, че работата с различните звена на JPMorgan е сякаш работиш с различни компании, Tick42 ще се стреми да добави още няколко клиента с подобен размер. "Ние можем да продаваме Glue42 само на JPMorgan и пак да се разраснем три или четири пъти, но искаме по-големи клиенти."

"Нашата голяма цел през тази година е да работим по маркетинга на продукта и да го наложим", казва Спайро. Планът предвижда увеличаване на броя на хората в търговския екип на фирмата във Великобритания и САЩ, както и работа по търговска поддръжка в България. През следващите две години Спайро очаква само в българския офис на компанията да бъдат назначени между 30 и 40 нови специалисти. В момента в България компанията има около 80 служители, а във Великобритания, където се намира управленското звено на компанията - още 8.

В същото време Tick42 ще продължи да развива и бизнеса си с услуги – създаването на софтуерни решения за финансови институции. "Ние се конкурираме с аутсорсинг компании като IBM и TCA. Те може дори да не знаят, че съществуваме, но се конкурираме с тях по една проста причина – защото сме част от списъка с предпочитани доставчици на услуги на някои големи банки", казва Спайро. Според него възможностите за растеж пред Tick42 са много, но компанията трябва да намери баланса и да не прави компромиси. "Въпросът е как да растем, но без да взимаме от качеството. Лесно е да растеш, ако не те интересува качеството."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Робърт Чапек застава начело на Disney

Боб Айгър изненадващо слезе от поста изпълнителен директор

26 фев 2020, 3 прочитания

Tesco напусна изцяло китайския пазар Tesco напусна изцяло китайския пазар

Компанията продаде и последния си останал дял на местния си партньор

26 фев 2020, 567 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Глобалният лидер при обявите

Интернет гигантът Naspers купи руската платформа за обяви Avito в сделка за 1.16 млрд. долара, с която ще засили онлайн трансформацията си

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10