Глобалният лидер при обявите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Глобалният лидер при обявите

Според изпълнителния директор на Naspers Classifieds Мартин Скепбауър компанията ще консолидира регионални технологии и услуги в една обща платформа

Глобалният лидер при обявите

Интернет гигантът Naspers купи руската платформа за обяви Avito в сделка за 1.16 млрд. долара, с която ще засили онлайн трансформацията си

3743 прочитания

Според изпълнителния директор на Naspers Classifieds Мартин Скепбауър компанията ще консолидира регионални технологии и услуги в една обща платформа

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Интернет гигантът Naspers вече притежава 99.6% от руската платформа за обяви Avito чрез дружеството си OLX.
  • Компанията ще се съсредоточи върху усъвършенстването на технологии и използването на изкуствен интелект в сектора на електронна търговия и бизнес рекламите.
  • Сделката за руския гигант засилва онлайн трансформацията на компанията.

Клиентите днес са много по-информирани, имат възможност да сравняват цени, постоянно наблюдават, да върнат поръчаното, когато преценят. Те имат вече неограничен достъп, при който националните граници и пазари губят всякакво значение. На търговците пък се налага да тичат по бързата състезателна писта, по която всеки се надпреварва с нови технологии, продукти, услуги и модели само и само да спечели интереса на потребителите. Онлайн обявите навлизат все по-агресивно в ритейл сектора. За това и големите в този бизнес проявяват сериозен интерес към този сегмент. Последното потвърждение за това е сделката на ритейл гигантa Naspers за руската платформа за безплатни обяви Avito на стойност 1.16 млрд. долара.

Южноафриканската компания, която притежава лидера на онлайн пазара в България - еMAG, и сайтът за безплатни обяви OLX, ще се съсредоточи върху усъвършенстването на технологии и използването на изкуствен интелект в сектора на електронна търговия и бизнес рекламите, след като пое пълен контрол над Avito.

Naspers обяви инвестиция от 1.16 млрд. долара във водещата руска онлайн платформа за имоти и други търговски оферти, купувайки още 29.1% от нея. Най-голямата южноафриканска компания по пазарна стойност изкупи дяловете на миноритарните акционери чрез своята група OLX, увеличавайки експозицията си към руския пазар на електронна търговия и укрепвайки глобалния си обхват в сектора. Така участието й във фирмата се увеличава от 70.4% на 99.6%. Останалите акции се притежават от настоящия мениджмънт.

Целта на инвестицията е да засили глобалната позиция на Naspers в онлайн търговията. "Аvіtо e вoдeщa oнлaйн плaтфopмa зa обяви в Pycия и нaшeтo peшeниe дa yвeличим дeлa cи отразява вяpата ни в дългocpoчнитe перспективи нa тoзи чyдeceн бизнec и нa pycĸия интepнeт пaзap", коментира глaвният изпълнитeлeн диpeĸтop нa Nаѕреrѕ Бoб вaн Дийк. Първата инвестиция на Naspers в Avito е през 2013 г. През последните пет години руската платформа успява да си извоюва водещи позиции в пет ключови категории: стоки, автомобили, недвижими имоти, работни места и услуги. Към днешна дата Avito може да се похвали с 10.3 млн. ежедневни уникални посетители, привличайки голяма част от руското интернет население всеки ден. Πpeз пocлeднитe гoдини бизнecът нa Аvіtо пpoдължaвa дa ce paзвивa бъpзo, ĸaтo пpeз пocлeднитe шecт мeceцa, cчитaнo ĸъм ĸpaя нa ceптeмвpи минaлaтa гoдинa, ĸoмпaниятa e гeнepиpaлa пpoдaжби зa 157.5 млн. дoлapa, или c 30% пoвeчe oт тeзи зa cъщия пepиoд гoдинa пo-paнo.

"Naspers планира да консолидира различни регионални онлайн технологии в една платформа", заяви изпълнителният директор на Naspers Classifieds Мартин Скепбауър. "Искаме да споделим технологии, изкуствен интелект и данни, за да има решения, които да работят за целия бизнес в световен мащаб", каза той.

Онлайн трансформация

Naspers се превърна от издател на вестници в медийна империя на стойност 98 млрд. долара, като навлезе агресивно в сферата на електронната търговия, добавяйки към своите активи дялове в руската интернет група Mail.Ru Group и китайския технологичен гигант Tencent Holdings. Южноафриканската компания е похарчила повече от 700 млн. долара за придобивания и инвестиции в сферата на обявите през последните десет месеца.

"Обмяната на технологии и хора беше доста трудна преди тази сделка", каза Скепбауър. "Потенциално бихме могли да изведем Avito и в други страни, но основната ни цел в момента е да интегрираме технологията и в нашия бизнес с обяви под шапката на OLX", добави той. Взети заедно, бизнесите с обяви на Naspers вече са печеливши – те са на стойност 10 млрд. долара, като това не включва руския гигант в сектора, според доклад на Barclays.

Инвестицията от 1.16 млрд. долара за останалите 29% от руската Avito вероятно няма да промени гледната точка на пазара за Naspers", заяви анализаторът на Bloomberg Intelligence Джон Дейвис.

Сделката е още една стъпка към преодоляването на разликата от почти 28 млрд. долара между пазарната оценка на Naspers и тази на дела на компанията от 31% в Tencent.

Сянката на Tencent

През миналия август акциите на ритейл гиганта претърпяха най-големия си дневен спад за последните десет години. Той се дължеше на новини за друга компания, ситуирана на хиляди километри от Южна Африка. Китайската Tencent тъкмо беше публикувала доклада за приходите си, които пропуснаха прогнозите на анализаторите. Това предизвика масивна разпродажба на акциите на Naspers, заради дела й от 31% от китайския интернет гигант. Спадът подчерта реалността за компанията – съдбата на най-ценната компания в Африка е неразривно свързана с тази на китайския конгломерат.

През 2001 г. Naspers купува дял от 46.5% във формираната през 1998 г. компания за изпращане на съобщения Tencent, тогава на стойност 32 млн. долара. И така се стига до миналия август, когато делът, който даже е намалял през годините, струва близо 116 млрд. долара.

Колебанията в акциите на Naspers принуждават големите инвеститори в Южна Африка да намаляват дяловете си в групата. Възвращаемостта прави дела на Naspers в Tencent сред най-ефективните рискови инвестиции на всички времена. Компанията представлява една пета от стойността на 150-те най-големи дружества на фондовата борса в Йоханесбург. Всъщност, ако Naspers беше листната в САЩ, тя щеше да се класира сред 25-те най-големи компании, включени в NASDAQ. Да, тя щеше да остане след гиганти като Google и Netflix, но и преди компании като Starbucks и Kraft Heinz.

Инвестицията в Tencent обаче създаде парадокс – делът в китайската компания струва около 30 млрд. долара повече от всичките активи на Naspers, взети заедно, макар компанията да притежава дялове в около 42 медийни и интернет бизнеса в 120 страни.

Активите на Naspers включват компании за безплатни онлайн обяви в повече от 40 страни (включително letgo, едно от най-бързо развиващите се приложения за реклами в САЩ, и OLX), платени телевизии в 15 африкански страни и услугата за разплащане PayU, която е основният конкурент на PayPal в развиващите се страни.

Naspers също се стреми да укрепи растежа си "у дома". През октомври компанията обяви плановете си да инвестира 315 млн. долара през следващите три години в технологични стартиращи компании в Южна Африка. Средствата за това са натрупани от намаляването на дела в Tencent. Следващите месеци ще покажат по-ясно накъде ще тръгне разноликият бизнес на южноафриканската група, особено след придобиването на Avito.

Темата накратко
  • Интернет гигантът Naspers вече притежава 99.6% от руската платформа за обяви Avito чрез дружеството си OLX.
  • Компанията ще се съсредоточи върху усъвършенстването на технологии и използването на изкуствен интелект в сектора на електронна търговия и бизнес рекламите.
  • Сделката за руския гигант засилва онлайн трансформацията на компанията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.