Седмият завод на Teklas в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмият завод на Teklas в България

Клиенти на "Теклас" са практически всички големи автомобилни компании като General Motors, Volkswagen, Volvo, BMW, Mercedes-Benz и Renault, а отскоро и Tesla

Седмият завод на Teklas в България

Турската компания ще изгради ново предприятие за авточасти във Враца с инвестиция за 30 млн. лв.

15444 прочитания

Клиенти на "Теклас" са практически всички големи автомобилни компании като General Motors, Volkswagen, Volvo, BMW, Mercedes-Benz и Renault, а отскоро и Tesla

© Капитал


По един завод на всеки две години. Средно по толкова е отваряла от първото си предприятие в България през 2006 г. турската компания Teklas. Производителят на каучукови и други изделия за автомобилната индустрия вече има четири фабрики в Кърджали и по една в Крумовград и Момчилград и сякаш за да запази темпото, обяви, че до средата на 2020 г. ще открие още една. Този път седмият завод ще бъде разположен в Северна България и по-специално във Враца, където пазарът на труда все още може да поеме проект, изискващ стотици работници, както и вероятно последващо разширение. Новата инвестиция ще е 30 млн. лв., а до тук от компанията са вложили в страната 150 млн. евро.

За северозападния град това ще бъде втора ключова инвестиция в рамките на няколко месеца, след като германската MD Elektronik реши да произвежда автомобилни кабели там.

Едно по едно

Турската група, а и местното й дружество "Теклас България" са специализирани в производството на изделия от каучук, пластмаса и метал за горивните, охладителните и спирачните системи на колите, като клиенти са практически всички големи автомобилни компании като General Motors, Volkswagen, Volvo, BMW, Mercedes-Benz и Renault, а отскоро дружеството работи и за електрическите коли на Tesla и изнася за САЩ. Същите продукти ще се произвеждат във Враца. Инвестицията ще бъде за над 30 млн. лв. и ще бъде финансирана със собствени средства. В началото ще бъдат открити 500 работни места, които постепенно ще достигнат 1000. "Ние винаги започваме с един завод, а след това се разширяваме", каза Георги Георгиев, представител на изпълнителните директори, които са турски граждани.

За намеренията на компанията да не спре дотук говори и фактът, че когато започва разговори с местните власти, тя търси парцел от 20-25 дка, но година по-късно плановете се променят и в момента целта е терен от около 100 дка. От общината обясниха, че са предложили няколко парцела и остава компанията да си избере. Тя ще кандидатства и за сертификат от Българската агенция за инвестиции, което ще й даде право да получи преференции като възстановяване на осигуровките или бързо административно обслужване.

До края на годината "Теклас" трябва да купи имота и да подготви проекта. Самото строителство се очаква да отнеме до шест месеца, като целта на компанията е производството да започне през юни 2020 г. Това е съобразено и с поръчките, които по думите на Георгиев са много и растат. Затова и компанията постоянно разширява производството.

"До пет години очакваме оборотът ни да достигне 500 млн. евро", каза представителят на изпълнителните директори Георги Георгиев
Фотограф: Надежда Чипева

Северозападът: Има хора, няма предприятия

Като възможни локации за новото си предприятие "Теклас" е разглеждала също Видин и Монтана, но в крайна сметка изборът е паднал върху Враца, защото се е видял по-оживен на инвеститора. При всички положения обаче целта е била Северна България, където недостигът на работна ръка не е така остър, както в южната част на страната. "Последните години във Враца само са закривани предприятия. Има хора с трудов опит, но на място няма достатъчно работодатели", обясниха от общината. В момента над 2000 души работят в други градове като Ботевград или Мездра и най-вероятно биха предпочели да не пътуват всеки ден, ако могат да получат подобна заплата във Враца. От "Теклас" посочват, че в момента средната брутна заплата при тях е 1200 лв.

В града има и добри средни училища. От общината казаха, че "МД електроник" например разчита на местната техническа гимназия и дори обмисля да се включи в дуално обучение там. Във Враца има също и силна математическа гимназия, а появата на вече два големи инвеститора може да помогне на общината да договори откриване на филиал на софийския Технически университет, за което мечтае от години.

Проблем в района остава лошата инфраструктура, макар че вече тече процедура за част от пътя Ботевград - Видин. От "Теклас" също признаха, че пътищата не са добри, но за тях това не е сериозна спънка, тъй като от Враца продукцията ще потегля директно на север и запад. "Ще изнасяме основно за Унгария, Румъния и Сърбия, като не изключваме нито сухоземен, нито речен транспорт, зависи какво ще покажат сметките", каза Георгиев.

Стартът в Кърджали

В района на Кърджали, където започна бизнеса си, "Теклас" в момента е най-голямата компания по приходи и работни места. По данни от отчета й за 2017 г. продажбите са нараснали със 17% до 303 млн. лв., а печалбата й е най-високата в автомобилния сектор - 54.7 млн. лв. Заетите в дружеството към края на 2017 г. са 1980, но в момента броят им вече е 2550. По думите на Георгиев "Теклас" е привлякла и шест свои турски доставчика, които са изградили предприятия в Кърджали с около 1000 работници общо. "Отделно в България имаме около 50-60 местни доставчика", добави той.

В Кърджали "Теклас" вече има четири завода с обща площ 60 хил. кв. м. Пак там компанията изгради научноизследователски център с две лаборатории за изпитване на материалите и готовите изделия. Последното й разширение заедно с R&D центъра бяха финансирани от Европейската банка за възстановяване и развитие със заем за 20 млн. евро (малка част от сумата беше предназначена за завода в Сърбия). На площадката си "Теклас" разполага също с три склада, които обаче скоро ще се превърнат в производствени халета. "В момента се строи склад извън територията на завода, който ще ползваме под наем и който трябва да е готов до 3-4 месеца. Това ще освободи сегашните складове за допълнително производство", каза Георгиев.

Преди две години "Теклас" купи терен в Крумовград, където изгради 1200 кв.м цех с 200 работници. Наскоро компанията завърши строителството на втори цех там със същата площ и след като приключи оборудването му, броят на работещите ще нарасне на 350 души. Отделно от това "Теклас" има предприятие в Момчилград, където ползва помещение под наем и където работят 180 души.

Балканско разширение

Освен допълнително производство "Теклас" планира да направи и проектантско бюро в София, което ще обслужва заводите й в България и Сърбия, където също се подготвя разширение. От 2016 г. компанията има фабрика в град Владичин Хан, където в момента работят 700 души. Местното дружество "Теклас Владичин Хан" първоначално беше дъщерно на "Теклас България", но година по-късно премина към турската Teklas. Очаква се след приключване на разширението там да бъдат наети още 500 души според изказване на сръбския президент Александър Вучич, цитирано от агенция Tanjug.

Групата има заводи също в Турция, Китай и Мексико, както и планове за производство в Тексас (САЩ). В Европа разполага с логистични центрове в няколко държави. По думите на Георгиев всеки ден от българските заводи тръгват по 20 камиона с продукция, основно към Европа, но не само.

Едно от големите предимства на компанията е, че произвежда широка гама продукти от различни материали. Вероятно най-силната й страна обаче е, че работи за глобални автомобилни компании, които постоянно растат.

По предварителни данни за 2018 г. приходите на "Теклас" са достигнали 200 млн. евро (около 400 млн. лв.), а още 50 млн. евро се очаква да бъдат добавени към резултата тази година. "Намеренията ни са до 2023-2024 г. да достигнем оборот 500 млн. евро", каза Георгиев. С поредното разширение на бизнеса това изглежда постижима цел.

Групата

Турската група Teklas Kaucuk е създадена през 1971 г. и има заводи в пет държави, като най-голямото й производствено поделение е в Кърджали. По данни към края на 2017 г. по 31.23% от капитала й държат Морис Данон и Раул Данон, които са изпълнителни директори на "Теклас България". Компанията не е публична и няма обявени финансови данни.

Автор: Капитал

По един завод на всеки две години. Средно по толкова е отваряла от първото си предприятие в България през 2006 г. турската компания Teklas. Производителят на каучукови и други изделия за автомобилната индустрия вече има четири фабрики в Кърджали и по една в Крумовград и Момчилград и сякаш за да запази темпото, обяви, че до средата на 2020 г. ще открие още една. Този път седмият завод ще бъде разположен в Северна България и по-специално във Враца, където пазарът на труда все още може да поеме проект, изискващ стотици работници, както и вероятно последващо разширение. Новата инвестиция ще е 30 млн. лв., а до тук от компанията са вложили в страната 150 млн. евро.

За северозападния град това ще бъде втора ключова инвестиция в рамките на няколко месеца, след като германската MD Elektronik реши да произвежда автомобилни кабели там.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    Бре, турска компания отворила завод в регион, в който не живеят турци. Човек по погрешка може да си помисли, че се водят единствено от бизнес интереси, а не опитват да налагат тихомълком и по-специфични такива. Но изключенията по-скоро потвърждават правилото.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#1] от "izt21595181":

    Глупости.

    Не търсят турци а места с ниски заплати.

    Всичко опира до пари. Никой не иска да плаща повече ако може да си ги спести.

  • 3
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Пълни глупости, все едно само в смесените райони се плащат ниски заплати. Има ясна закономерност между турски инвеститори и турскоезично население в регионите, където отварят фабрики.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK