С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 фев 2019, 16:03, 8185 прочитания

"Активни потребители": И при зехтините има ментета

Лабораторният анализ установява наличие на неразрешени химикали в две от изследваните 13 проби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В търговската мрежа се продават зехтини менте, показва тест на "Активни потребители". Проучването е направено през август - декември 2018 г. и в него са включени 28 продукта, закупени от супермаркети в София.

Според регламента


Изискванията към производството и съдържанието на зехтина са уеднаквени за всички страни членки с Регламент 2568/91. Според законодателството на ЕС маслиновото масло е осем вида, но в търговската мрежа информацията на етикетите е опростена. Стандартните надписи, които се срещат върху бутилките със зехтин в българските магазини, са три: extra virgin, pomace, "салатен микс", показва проучването.

Според регламента технологията за производство на extra virgin е класическа, традиционна и изисква студено пресоване на маслините и филтрирането им. При pomace се прави технологична (рафиниране) или химическа обработка на маслото, а за "салатен микс" се смесват extra virgin и pomace с друг вид масло, обикновено слънчогледово или рапично.

Според етикетите



От 28 продукта, включени в проучването на "Активни потребители", 15 са декларирани като extra virgin, 11 са pomace или друга категория, а два са представени като "салатен микс". При всички 28 марки в съдържанието на етикетите е налична задължителната според Регламент 1169 информация, отчитат от асоциацията.

Понякога върху етикетите пише само "маслиново масло" или "зехтин". Това е ясен индикатор, че продуктът е по-нискокачествен и/или менте. Има производители, които слагат подвеждащи етикети, под формата на снимки с маслини в продукт, който претендира да е "зехтин", но маслиновото масло в него реално е 20%, предупреждават от "Активни потребители".

Проучването отчита, че при пет марки производителят не е посочил дали продуктът е extra virgin, pomace или микс: La Espanola light in teste, Borges classic, La Espanola classic, Argoss, Font Oliva. Спестяването на информация е дребна търговска "хитринка" и тя определено затруднява избора на потребителите, които могат да се подлъжат, че продуктът спада към най-висококачествената категория зехтин (extra virgin)", обясняват от "Активни потребители" в своя анализ.

"В регламента за зехтина има голям пропуск, защото липсват изисквания към етикетите и наименованията. В документа са категоризирани осем вида зехтин, но това си остава едва ли не за вътрешна информация, а не в полза на потребителя. Затова част от производителите се възползват от законодателната празнота и не обозначават вида на продукта", коментира за "Капитал" Богомил Николов, председател на асоциация "Активни потребители".

Върху етикетите на пет от 11 марки, декларирани като pomace, пише, че е вложено рафинирано маслиново масло, а в четири е маркирано наличие на масло от маслиново кюспе. "Това означава, че остатъците от пресовани маслини са подложени допълнително на обработка с органични разтворители за повишаване на добива. Резултатът е по-ниско качество и риск от попадане на остатъчни химикали, използвани за разтворители, в крайния продукт", коментират от "Активни потребители". При две (Boorges, Costa de Espana) от тези 11 марки са вложени едновременно и рафинирано, и масло от кюспе, отчита изследването.

Инфографика

Според лабораторните анализи

"Активни потребители" подлага на лабораторно изпитване 13 търговски марки зехтин, седем от които са декларирани от производителите като extra virgin, а шест - като pomace. Анализите са извършени в независими лаборатории с използване на референтен метод и апаратура, уточняват от неправителствената асоциация.

При две от марките - Rodon и Buon Sapore – тестът показва влагането на друг вид растителни масла, различни от маслиновото. Според "Активни потребители" това е вид фалшифициране на зехтина с цел поевтиняване на продукта. Потребителите не могат да усетят пряк негативен ефект, но използваните заместители на маслиновото масло нямат същите здравословни свойства, припомнят от организацията.

Лабораторният анализ установява също наличие на неразрешени химикали в две от изследваните 13 проби. "В марката Rodon се измерват 1.14 мг/литър хлороформ, а в Ophellia има 1.1 мг/литър тетрахлорметан. Количеството на органични разтворители е 11 пъти над лимита (0.1 мг/литър)", се посочва в анализа на "Активни потребители".

"За да може да се екстрактне масло от кюспе, се използват разрешени разтворители, но тези двата не са от тях. Използването на неразрешен химикал е рядко срещана злоупотреба, която ние сме хванали абсолютно неочаквано", коментира за "Капитал" Богомил Николов.

"Активни потребители" препоръчват контролните органи да разработят и изпълняват реалистична програма за мониторинг на търговските марки зехтин. "Да не се забравя, че този хранителен продукт е на едно от първите места по умишлено фалшифициране в Европа", обобщават от неправителствената организация.

"Активни потребители": И при зехтините има ментета

Преглед на оригинала

["Активни потребители"]
"Активни потребители": И при зехтините има ментета

Преглед на оригинала

["Активни потребители"]
"Активни потребители": И при зехтините има ментета

Преглед на оригинала

["Активни потребители"]
"Активни потребители": И при зехтините има ментета

Преглед на оригинала

["Активни потребители"]

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени" Емисиите на метан от фосилни горива са "силно подценени"

Добивът на въглища, петрол и газ вероятно има още по-голяма роля за парниковия ефект в атмосферата

26 фев 2020, 646 прочитания

Шивашката фирма "Омелия" откри нов цех в ардинското село Падина Шивашката фирма "Омелия" откри нов цех в ардинското село Падина

Инвестицията е малка, но ще създаде около 50 работни места

26 фев 2020, 617 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
General Electric продава фармацевтичния си бизнес за 21.4 млрд. долара

Купувачът е базираната във Вашингтон корпорация Dahaner

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10