С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 26 фев 2019, 17:09, 5103 прочитания

TransferWise: Отчитаме 80% ръст на паричните преводи към България

Компанията търси възможности за сътрудничество с банки в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Арун Тармараджа е ръководител на банковите операции на TransferWise в Европа. Преди да започне работа в технологичната компания за парични преводи и дигитални разплащания е работил за британската Barclays.

TransferWise е компания "еднорог", оценявана на над 1.6 млрд. долара към пролетта на миналата година. Базирана е в Лондон и е една от най-големите в своя сектор в Европа. Към март миналата година тя отчете 7.9 млн. паунда нетна печалба и 117 млн. паунда приходи.

Основана е през 2011 година от двама естонци - Кристо Каарман и Таавет Хинрикус, а във финансирането й дотук са се включвали големи инвеститори като Ричард Брансън (Virgin), съоснавателят на PayPal Макс Левчин и други.

Според собствените й оценки клиентската база на компанията наброява 4 млн. потребители. Оттам не дават детайлна разбивка за бизнеса им в България, но посочват, че за последната година имат увеличение на българските клиенти с една трета, а на прехвърлените през граница парични обеми - с 80%.
Защо България се оказва в толкова важен пазар за финтех компаниите като TransferWise?

Причината е, че Европа като пазар на финансови услуги расте с много бързи темпове и България е сред страните, където скоростта на развитие е най-голяма. Така че за TransferWise България е много важна. Миналата година прекарах известно време в София, за да се срещна с представители на различни банки и да обсъдим възможностите за сътрудничество.


И какъв е резултатът? Ще работите ли с някоя от тях? По какъв начин?

Не мога да разкривам в подробности на този етап, но партньорството с банките е нещо, което отдавна правим и то е в няколко посоки. Едната е в консултиране за това как се постига бързина и ефективност в паричните трансфери през граница, а другата е в предлагането на удобствата и ценообразуването на TransferWise, но без банките да губят клиенти. Това сме го правили с по-малки банки във Великобритания и в страни от еврозоната. Банките вече осъзнават колко е важно да предлагат на клиентите си прозрачност, ниски разходи и бързина, защото ако не го правят, клиентът им ще отиде другаде. И тук виждаме огромна възможност за растеж.

Какви са резултатите ви от българския пазар за последната година?



Това, което можем да кажем е, че нашата потребителска база в България порасна с една трета за година. Растежът на паричните преводи към България е от 80%, а на средствата, изпратени от България – 85%. Това ни показва, че очевидно успяваме да разрешим проблем, с който потребителите се сблъскват. От една страна, за резултата допринасят множеството българи, работещи зад граница, които изпращат пари на близките си, а, от друга - това, че българската икономика е бързорастяща и потребителите разполагат със средства. Глобално потребителите ни са 4 млн. физически лица и корпоративни клиенти, като всеки месец те изпращат помежду си 3 млрд. евро. Сравнявайки разхода, които биха имали при трансфера на тези средства през традиционните банкови канали, ние можем да кажем, че спестяваме на потребителите по 3 млн. евро всеки ден. Това са средства, които остават в джоба на потребителите.

Имате ли и корпоративни клиенти? В колко важна част от бизнеса ви се превръщат те?

Първоначално нашите услуги бяха насочени основно към индивидуалните потребители, които пътуват в чужбина, намират работа зад граница и търсят ефективно и евтино решение за проблема с изпращането на пари вкъщи. Но след като се разраснахме като компания, вече имаме възможност да се насочим и към бизнес сегмента. Всеки месец стотици бизнеси се присъединяват към TransferWise и ние увеличаваме броя на услугите, които им предлагаме. Например бизнес мастеркард сметка, която позволява да изпращат и да получават средства в различни валути.

Това е една от характеристиките на нашите продукти - че сметките ни са в много валути. Ако например имате фирма в България, дизайнер сте и продавате по целия свят, то вие може да получавате постъпления в различни валути - долари, евро, британски паунди. В същото време вие бихте искали да можете да харчите тези средства в български лева. И това е възможно и достъпно през сметката ви в TransferWise.

Това ли е тенденцията при финтех компаниите - намествате се на пазара с една услуга, после идва втора, трета... и накрая кандидатствате за банков лиценз?

Ние сме компания, която е движена от определена мисия. Нашата мисия е да сведем цената на трансграничните парични преводи до нула. Искаме обаче моделът, по който постигнем това, да е устойчив. Това значи, че ние не предлагаме някаква услуга на нищожна цена, която компенсираме с добавени такси върху други клиенти за други услуги. Смятаме, че всеки клиент трябва да плати цената на конкретната услуга, която ползва. Така че всяко нещо, което би ни помогнало в постигането на нашата мисия, ние ще го направим.

След като пазара в България е толкова важен за вас, предвиждате ли отваряне на офис в София?

На този етап нямаме такъв план, но това не означава, че не може да настъпят промени. Ние анонсирахме вече, че получихме разрешение да оперираме през Белгия, което ще ни позволи да продължим да работим в Европа въпреки Brexit.

Има ли нещо в опитите за регулации на финтех компаниите, което ви притеснява?

Има две големи неща по отношение на регулациите - едната е, че банките трябва да разкриват пълната информация за разноските, с които натоварват клиентите си, така че те да знаят какво плащат, когато изпращат пари зад граница. Досега банките имаха тази възможност да крият такси чрез задавания валутен курс или да правят допълнителни отчисления от сумата на превода. С влизането в сила на новата регулация, което ще стане по-късно през тази година, всички плащания, включително за държавите от ЕС извън еврозоната, участниците ще бъдат задължени да дават ясна и прозрачна информация за разходите. Това е от голямо значение, защото позволява на играчите, на компании като нас, да се конкурираме честно на пазара.

Втората много важна промяна е PSD2 регулацията, която отваря достъпа на нови участници до специфична финансова информация, която се намира в банките. Например, ако искате да направите паричен превод през TransferWise, вие ще трябва да насочите пари от своята банкова сметка към акаунта си в TransferWise. PSD2 ще ни позволи да използваме данни от банковата ви сметка, което би направило процеса много по-лесен за потребителя и едновременно с това достатъчно добре защитен.

Годворейки за конкуренция, как се готвите за инвазията на Google, Amazon, AliPay?

Състезанието е нещо много хубаво и ние приветстваме конкуренцията, защото тя ражда иновации, които в крайна сметка облагодетелстват потребителя. Както вече казах, нашата мисия е да сведем цените на трансграничните преводи до нула и виждаме как това, което правим, се отразява на пазара. Например, ако сега отидете да договорите условия с някоя банка, винаги може да им покажете колко по-евтина алтернатива има на пазара. За нас конкуренцията винаги е била налице. Ние смятаме, че потребителите трябва да разполагат с набор от възможности, които добавят стойност за тях, защото при финасовите услуги няма универсални решения в стил един размер е подходящ за всички.

Колко позитивен сте за растежа на бизнеса на финтех компании като вашата в условията на забавяща се икономика?

Смятам, че икономическият цикъл няма съществено влияние върху необходимостта да изпратиш пари на близките си за наема или за образованието на децата. За нас например растежът може да идва не само от повишаване на обемите, но и от увеличаване на пазарите и валутите, в които работим.
Потенциалът за сътрудничество между финтех компаниите и банките ще сред темите на годишната FinTech Summit, която "Капитал" организира на 13 март в София. Очаква се в нея да се включат 350 участници от бизнеса, банките, финансовият регулатор и правните кантори, като на срещата е заявено и международно участие.

Интервюто взе Гергана Михайлова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 1014 прочитания

Новите инженери на "Бош" 1 Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

18 окт 2019, 2094 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
PSA връща Peugeot в Северна Америка след близо 30-годишно отсъствие

Този ход идва като част от плана за намаляване на зависимостта на компанията от европейския пазар

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10