С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 1 мар 2019, 8:30, 3256 прочитания

Божидар Нейчев: "Работа върху правилните навици и ценности е най-важното"

Старши съдружник, PwC за Централна и Източна Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След успеха на миналогодишната си инициатива "Твоите 25 причини да избереш България" и аукциона "Подай ръка" консултантската компания PwC България стартира конкурс в подкрепа на студенти и докторанти, изучаващи педагогически специалности и имащи мотивация да се развиват в образователната сфера у нас. Кампанията - "Най-важният урок" ще награди 11 амбициозни българи с едногодишни стипендии по 6000 лв. и едномесечен стаж по специалността. Те трябва да изпратят есе на тема "Най-важният урок. Послание към бъдещите ми ученици". Срокът е до 17 март 2019 г.
Божидар Нейчев, старши съдружник в PwC разказва повече за кампанията и необходимостта от нея.

Какво провокира PwC България да реализира конкурса "Най-важният урок"? Защо й е на компанията да продължава работата си със студенти и да отделя внимание на българското образование?


Преди около десетина години чух изказване на наш съдружник, работил на различни места по света, че битката между работодателите ще спечели този, който спечели войната за талант, а не войната за клиенти. Тогава на мен и моите колеги това твърдение се стори много оригинално и все пак екзотично, но дойде време, в което го усетихме от първа ръка. Темата за липсата на добре подготвени кадри и талант е вече дори изтъркана, но продължава да е фундаментален проблем за всички браншове. Работа има, но няма с какво да се осъществи, затова е много важно да помогнем за формирането на такива кадри и генерално на образованието.

След проведената от нас миналогодишна кампания "Твоите 25 причини да избереш България" самите ние останахме учудени колко силно се ангажира бизнесът с нея и дори бяхме неподготвени за интереса, който предизвика тя сред партньорите ни, медиите, обществото. Буквално нямаше врата, на която да почукаме и да не ни се отвори. Така че продължаваме с атрактивните събития, които привличат интерес към образованието.

Този път избирате да протегнете ръка на български студенти и докторанти, изучаващи педагогически специалности, т.е. бъдещите учители – защо точно на тях?



Досега бизнесът е бил егоистично ориентиран – насочва вниманието си към специалности и кадри, които пряко го касаят, защото, логично – търси незабавния ефект. В същото време много други специалности остават настрани, а те са от изключителна важност за цялата ни система и общество. Заради това миналата година PwC България инициира и благотворителния аукцион "Подай ръка", по време на който гостите – представители на бизнеса, имаха възможност да изберат за каква кауза да бъдат дарени събраните на него средства. Решихме да организираме гласуване, на която всеки да направи избора между три специалности – медицина, изкуство и педагогика. Може да се каже, че единодушно всички присъстващи избраха образованието. Останахме много доволни от резултата, защото успяхме да обърнем внимание на педагогиката. Тя ни се струва далечна по тема сфера, но в нея се формират бъдещите ни учители, след това бъдещите студенти и кадри.

Трябва да се ангажират повече хора. Това не е проблем само на образованието, нито на бизнеса, а е на обществото ни.

Какво трябва да съдържат 11-те текстове победители, какво отличително ще търси журито в тях?

Очакваме да бъдем изненадани като миналата година. Тогава за конкурса ни "Твоите 25 причини да избереш България" бяха изпратени 1300 работи – някои от тях бяха написани от сърце и можеха да те разплачат. Това не е тест, нито специална задача, нито искаме да разберем какво е IQ-то на участниците. По-скоро очакваме да открием хора с мотивация, желание да бъдат част от промяната, която ни е необходима.

В тази връзка си спомням за своя учител по математика в родната ми гимназия, за когото всички говореха с огромно уважение. Да, научих предмета, но от него помня преди всичко походите в планината, които правеше с учениците и благодарение на които създаде различна култура. Той правеше аналогия с планината, като казваше, че математиката е подобна на нея – за да решиш една задача, трябва да стигнеш от едно място до друго на малки етапи, с постоянство и решимост. В есетата ще търсим образа на тези хора – вдъхновителите.

Пред какви проблеми според вас е изправено българското образование?

Най-големият е, че има много проблеми. Не е един, за да имаме ясно решение. Най-големият проблем на образованието не е в самото него, а в средата, която оказва по-силно влияние. Образованието не е самоцелно, то търси да извади някакъв продукт, като този продукт трябва да има реализация. Но ако реализацията е в безпътица или е трудно да осигурим такава, или се търси другаде, извън граница, значи имаме фундаментален въпрос. Трябва да се започне от обратната посока и не става в рамките на един мандат на правителство. Подобно на планината – трябва да се минат бавно много върхове, да има приемственост и надграждане. Проблемът е във верига от проблеми, всеки от които изисква неговото разрешаване за дълъг период от време.

PwC е един от предпочитаните работодатели в България – как успявате да привлечете и задържите младите хора?

Опитваме се да бъдем различни. Желанието ни е, когато дойдат тук, служителите ни да са не само на работа, а да имат хубави преживявания. Освен да извършваме определена дейност, ние държим да сме обградени от хора с позитивна енергия, да избираме клиентите, с които работим. Работата е стресова – няма как да не бъде в 2019 година, но се стараем този стрес поне да се поема по-добре, да има среда, която не го усилва, а да ти помага да се справиш с него.

Правим и "Дни на отворените врати", в които бъдещите ни колеги да разберат с кого и как ще работят. Може би най-важно от всичко е личният пример на хората в компанията.



Какви бъдещи професии очаквате да се появят и развият?

Най-интересните сигурно не ги знаем още, подобно на свързаните в момента с интернет, които само преди десет години не можехме да си представим. Ще са свързани с данни – как се защитават, ползват, как се повлиява аудитория от тях.

В момента всички казват, че младите хора трябва да се развиват в профила STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Но истината е, че всичко това се научава. Онова, върху което трябва да се работи, са навиците и ценностната система. Ако ги има тях – знанията се придобиват.

Отново се сещам за друг свой колега, който разказваше как наема хора – когато съм в ресторант или кафене, обясняваше той, и някой от персонала ми направи впечатление с отношението си, интересува се от клиентите наистина, а не дежурно – знам, че този човек мога да го науча на всичко. Тоест работодателите трябва да следят не конкретното знание, защото ако такова липсва, то може да бъде компенсирано с вътрешно обучение или натрупване на опит във времето, ако останалата част е налице. Ако обаче правилно поведение и ценностна система липсват, колкото и добър специалист да е човекът, се навлиза в проблеми сфери.

В инициативата ви "Твоите 25 причини да избереш България" се включват и български студенти от 15 държави, които искат да се завърнат в родната си държава. Според вас те по-конкурентни ли са от своите колеги, завършили в България?

Ние наемаме такива хора – завършили в чужбина, и имаме интересни наблюдения. В някои отношения те са по-подготвени, съответно по-конкурентни. В други отношение обаче има умения, които им липсват. Например в компанията ни работи колега, завършил ВУЗ в провинцията с прилично образование, който обаче е много борбен човек, прогресира и придобива непрекъснато нови умения, позволяващи му бързо да се адаптира. Не е достатъчно да дойдеш с диплома от чужбина, която да поставиш с гордост в рамка – важно е да продължаваш да се развиваш, т.е. завършването на образование навън не винаги е достатъчно.

Кой е най-важният урок, който трябва да усвоят студентите, а и младите хора на България?

Да се научат да учат. Това отново е поведенчески урок. Сещате се и за крилата мисъл – единственият начин да останеш млад, е да продължиш да учиш. Това е много вярно и обхваща всички генерации.

Повече за конкурса "Най-важният урок" и как може да се включите в него на www.pwc.bg/lesson
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Microsoft изкупува обратно акции за 40 млрд. долара Microsoft изкупува обратно акции за 40 млрд. долара

Компанията увеличава с 11% тримесечния дивидент

19 сеп 2019, 217 прочитания

IKEA купува 80% в седем румънски вятърни централи IKEA купува 80% в седем румънски вятърни централи

Сделката е на стойност 136 млн. евро

19 сеп 2019, 544 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Ахмед Доган официално си купи Боянските сараи

"ТЕЦ Варна" е купило за неизвестна сума фирмата собственик на имота, където почетният лидер на ДПС живее

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език