FinTech Summit 2019: Къде е мястото на технологиите в застраховането?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

FinTech Summit 2019: Къде е мястото на технологиите в застраховането?

Освен че е основател на двата най-големи онлайн застрахователни агрегатора в Австрия, Диана Меданова е консултирала и големи компании в дигитализацията на продажбите

FinTech Summit 2019: Къде е мястото на технологиите в застраховането?

Според Диана Меданова от австрийската bsurance технологичните компании допълват застрахователите, а не ги конкурират

Гергана Михайлова
4204 прочитания

Освен че е основател на двата най-големи онлайн застрахователни агрегатора в Австрия, Диана Меданова е консултирала и големи компании в дигитализацията на продажбите

© bsurance


Профил

Диана Меданова е изпълнителен директор и главен оперативен директор на австрийската финансовата компания в областта на застраховането bsurance. Основател е на първият онлайн и вторият най-голям застрахователен агрегатор в Австрия, като преди това има 12-годишен опит като застрахователен брокер. Меданова е магистър по икономика от Икономическия университет във Виена и от FGV Sao Paulo в Бразилия. Ще бъде сред лекторите на FinTech Summit 2019.

Какво е мястото, което заемат финтех компаниите в застраховането?

Технологичните компании в застраховането, които оперират в момента на европейския пазар, са по-голяма заплаха за брокера и посредника, отколкото за застрахователя. Повечето от тях дигитализират връзката между клиента и застрахователя или използват нови технологии за подобряване на ефективността на застрахователните услуги (автоматизиране на процеси, засичане на опити за измами чрез изкуствен интелект). В момента не мога да кажа, че те значително увеличават проникването на застрахователните услуги или че са увеличили драстично застрахователните премии на пазара (говоря специално за Австрия и Германия). Но пък голяма част от тези, които дигитализират канала за продажби и дистрибуция на застраховки, адресират поколението на милениълите (25-35-годишни). Това поколение в момента допринася с по-малка част за застрахователната активност, но до 15 години се очаква да допринася за 80%.

Имате ли някакви данни за проникването на застрахователни финтех услуги в Европа или България?

От първа ръка имам данните от сферата на онлайн застраховането в немски говорещите държави, в която област прекарах, така да се каже, първите ми 10 работни години. В Германия например официално 30% от застраховките "Гражданска отговорност" се сключват онлайн през агрегатори. В Австрия например versichern24.at, първият брокер за сравнение на застраховки, на който бях основател и мениджър до 2015-а година, допринася в момента заедно с конкуренцията durchblicker за по-малко от 5% от сключените нови застрахователни договори на година. Versichern24 е еквивалентът на това, което е sdi.bg в България, но е все пак трудно да се направи съпоставка между държавите. Sdi.bg има друга стратегия, защото те имат освен онлайн портал много офлайн офиси на възлови места и много тв и офлайн реклама. Това със сигурност допринася доста повече за тяхната популярност като онлайн брокер.

По какво си прилича и с какво е различен пътят на финтех компаниите в застраховането с това, което се случва като конкуренция между компаниите за разплащания например и банките?

Приликата e, че и в двата случая говорим предимно за стартъп компании. Разлика има в новите законови рамки, като например PSD II директивата, които предоставят добри възможности за навлизане на много и иновативни решения, особено в областта на разплащанията. В моята област на застраховането европейските законовите рамки, които влязоха в сила през последните години, като че ли имат точно обратния ефект - прекалено високи изисквания и стандарти под претекст защита на потребителя - резултатът е, че тъй като имат възможност, големите застрахователи могат да отговарят на изискванията, но за малките стартъп компании тези изисквания възпрепятстват създаването на иновативни решения за крайния клиент.

Друга основна разлика е, че в сферата на разплащанията и новите дигитални банкови услуги мога спокойно да си представя финтех компании да надделеят над традиционните банки, както вече се и забелязва с компании като Revolut, N26 или TransferWise, т.е. има пълна конкуренция с традиционните банки. В сферата на застраховането обаче е различно, защото тук кооперацията е изключително важна и решаваща за създаването на нови и качествени услуги, защото стартъпите нямат столетния опит, финансовата стабилност и сигурността на традиционните застрахователи и презастрахователи. На този етап връзката между традиционните застрахователи и технологичните компании в областта на застраховането по-скоро е синергиен ефект, отколкото конкуренция.

FinTech Summit 2019

Диана Меданова ще участва в четвъртия дискусионен панел на FinTech Summit 2019, в който ще се очертаят възможностите за използване на дигитални платформи за дистрибуцията на застрахователни продукти. В него ще се включат още Андрей Александров, главен оперативен директор на Allianz Bulgaria, и Николай Генчев, главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на "UNIQA България". Модератор ще бъде Ръсел Тейлър, главен търговски директор на Software Group.

Профил

Диана Меданова е изпълнителен директор и главен оперативен директор на австрийската финансовата компания в областта на застраховането bsurance. Основател е на първият онлайн и вторият най-голям застрахователен агрегатор в Австрия, като преди това има 12-годишен опит като застрахователен брокер. Меданова е магистър по икономика от Икономическия университет във Виена и от FGV Sao Paulo в Бразилия. Ще бъде сред лекторите на FinTech Summit 2019.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK