Večernje novosti: Заводът на Volkswagen ще е в Сърбия
България също е кандидат за мегапроекта, като окончателното решение трябва да бъде взето до май


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Новият завод на Volkswagen Group ще бъде в Сърбия, обяви местният вестник Večernje novosti. Макар автомобилният гигант все още официално да не е направил своя избор за ново производство в Централна и Източна Европа, от изданието се позовават на свои източници, според които предприятието ще е в централната част на страната - Шумадия, без да дават повече подробности. България също е сред кандидатите за новия завод за 1.4 млрд. евро, като според източници на "Капитал" оглежданите локации тук са теренът на бившия завод "Кремиковци" и индустриална зона "Раковски" (част от "Тракия икономическа зона").
Според Večernje novosti най-големият конкурент на страната е била именно България, но от германския концерн все пак са предпочели Сърбия. Сред другите кандидати са сочени и Румъния и Турция. "Румъния и България са членки на Европейския съюз и се очакваше да са най-напред в борбата за новата инвестиция. Въпреки това доброто представяне на сръбската икономика и навлизането на почти всички важни производители на автомобилни компоненти, както и добрите отношения на държавното ръководство с германското правителство са наклонили везните в наша полза", коментира изданието.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
37 коментара
Каква е логиката държава без морско пристанище и извън ЕС да спечели подобно нещо?
До коментар [#1] от "Петър":
Добър въпрос. Ако са предпочели този сетъп пред България, смятай с каква репутация се ползваме.
Според мен не е ясно все още. Не може да се осланяме на една сръбска медия. Може и да е фалшива новина. Наистина няма логика да се предпочете точно Сърбия пред Румъния и България. Аз залагам, че в крайна сметка ще е в Румъния.
До коментар [#1] от "Петър":
В България просто няма работници.
Повечето се пенсионираха, някои заминаха, а малкото читави си имат работа. Мои познати дават веднага 1000 /чисто/ лева на младеж след гимназия, който иска да работи и да се учи на занаят.
Да, ама не. Всички си мислят, че ще започнат от заместник-директор.
До коментар [#1] от "Петър":
заплащането, какво друго? За Сърбия са ми казвали, че 400 евро е голяма заплата. Плюс това Сърбия е много по-близо до Западна Европа.
До коментар [#4] от "Костадин Иванов":
1000 лв. чисто за цял ден физическа работа (занаят), много ли ти се струват?
Преди да излезе офциалното решение на Фолксваген само може да се спекулира. Сърбия макар и извън ЕС не са никак нелогичен вариант предвид успешната история в производството на автомобили.
Колкото и да ми е неприятно, България е в неизгодна позиция спрямо съседите си. И като традиции в бранша, и като демография, че и от географска гледна точка сме на трето място по моите разбирания. Дано мениджъртите в Германия да гледат по друг начин на кандидатурата ни.
[quote#1:"Петър"]Каква е логиката държава без морско пристанище и извън ЕС да спечели подобно нещо? [/quote]
Първо пристанището въобще не е от значение (Чехия, Словакия, Унгария). Като цяло Сърбия е с много по добра логистична предразположеност от България. Пътят към централна Европа е по - кратък, границите са по - малко, а сръбската инфраструктура (жп и шосе, речен) е по - развита от нашата.
Това че е извън ЕС е техен голям минус, но в случая е и плюс - могат да предложат по - голяма държавна помощ.
[quote#5:"our12595545"]Плюс това Сърбия е много по-близо до Западна Европа. [/quote]
Чак пък "много" по-близо... Не вярвам да има особено значение дали заводът е 300 км по на изток или запад.
Това е фалшива новина. Фабриката няма да е в Сърбия. Ако прочетете "причините" поради които Фолксваген "бил" избрал Сърбия ви става ясно, че някой сръбски или руски трол я е писал тая статия. Прилините били три:
1. Сърбия имала опит заради завода на Застава/Фиат (който е напрактика фалирал и едва крета) -- т.е. имали "тренирани кадри". Това до някъде е плюс ама не много голям. Всички работници ще минат обучение така или иначе, да сглобяваш фиат не е едно и също като шкода и т.н.
2. Добрите относешия между Германия и Сърбия...тук дори няма к'во се коментира...смешено ‘предимство’.
3. Сърбия имала 10% от запасите от литий в света които щели да се ползват за батерийте на автомобилите. Това дори и да е така е, няма връзка. В новия завод няма да се правят електро коли а старите модели на различните марки на авто-концерна.
Фабриката— ако я има, защото не е сигурно ан 100% че ще е факт все още — ще е или в Румъния или в България.
България наистина е фаворит към момента но и Румъния има доста добри шансове. Ще стане ясно до няколко месеца.
ЕДИНСТВЕНОТО предимство на Сърбия е, че като не-член на ЕС може да дадане на Фолксваген колкото си искат субсидии - дори 500 милиона евро ако искат. България и Румъния няма как да направят това…ако някакси инвестицията ориде в Сърбия да знаете. че Белград е бръкнал дълбоко в касичката.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.