КЗК проверява компанията за споделени пътувания "Такси Максим"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК проверява компанията за споделени пътувания "Такси Максим"

"Такси Максим"

КЗК проверява компанията за споделени пътувания "Такси Максим"

Руската фирма може да извърви същия път, който и Uber в България

Йоан Запрянов
5675 прочитания

"Такси Максим"

© "Такси Максим"


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е открила производство срещу руската компания за споделени пътувания "Такси Максим". То е по Закона за защита на конкуренцията, а регулаторът не е публикувал подробна информация.

По всичко личи обаче, че "Такси Максим" ще мине през същата процедура, по която мина и американската Uber в България, след като двете предоставят на практика една и съща услуга. В производството не е упоменат инициатор, което най-вероятно означава, че КЗК се е самосезирала.

За разлика от Uber "Такси Максим" се брандира като таксиметрова компания, но на практика не е – фирмата разчита на модела на споделени пътувания, при който всеки може да стане шофьор със собствения си автомобил и да кара колкото време пожелае, без да бъде обвързан с договор. По същия начин оперираше и Uber в България (както и навсякъде другаде по света), което доведе до спиране на операциите на компанията през 2015 г. - по-малко от година след като тя беше започнала дейност. "Такси Максим" от своя страна получи далеч по-дълъг картбланш. Според сайта на компанията тя работи в България от 2014 г.

Откриването на производството идва едва ден след като стана ясно, че Uber е загубила делото за отмяна на забраната на КЗК на първа инстанция пред ВАС.

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете краткия въпросник долу:

Коя е "Такси Максим"

"Такси Максим" е руска компания, основана през 2003 г. Подобно на Uber компанията не твърди, че е таксиметрова компания, а че разработва "иновативни технологии за поръчка на такси, които правят услугата по-модерна и по-безопасна". "Такси Максим" обаче все пак се брандира като таксиметров превозвач, докато Uber се разграничава от определението.

Проверка на "Капитал" в таксиметровия регистър на ДАИ показва, че "Такси Максим" все пак има лиценз за таксиметрови услуги, но е регистрирала само две коли и един шофьор.

Моделът на "Такси Максим" е почти идентичен с този на Uber, като всеки може да превозва пътници, когато поиска, със собствената си кола. Поръчката на кола става чрез мобилно приложение, а желаещите да станат шофьори също го правят по електронен път чрез заявка.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е открила производство срещу руската компания за споделени пътувания "Такси Максим". То е по Закона за защита на конкуренцията, а регулаторът не е публикувал подробна информация.

По всичко личи обаче, че "Такси Максим" ще мине през същата процедура, по която мина и американската Uber в България, след като двете предоставят на практика една и съща услуга. В производството не е упоменат инициатор, което най-вероятно означава, че КЗК се е самосезирала.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK