Wizz Air получи първия си голям самолет Airbus A321 neo, който ще е с 239 места

Семейството на Airbus А320 neo вече има 60% пазарен дял спрямо конкурента Boeing 737 MAX

Нискотарифната авиокомпания Wizz Air получи доставката на първия си самолет Airbus А321neo в базата на производителя в Хамбург.

Така авиокомпанията започна поредното разширяване и обновяване на флотата си, като това е 109-ият й самолет. Целта на превозвача е през 2026–2027 г. 77% от предлаганите седалки да са в самолети Airbus А321 neo. Общият брой на самолетите й трябва да достигне 277, като поръчките й към производителя са за 256 самолета. Тази година се очаква да бъдат доставени 8 от тях.

Wizz Air освен дружеството си в Унгария вече има и такова във Великобритания, като новият самолет ще се причисли към флотилията на унгарската компания.

Новият самолет

"Този иновативен самолет ще ни позволи да се превърнем в една от най-зелените авиокомпании и същевременно да намалим оперативните си разходи", каза Йозеф Варади, главен изпълнителен директор на Wizz Air.

Основната оптимизация на разходите идва по линия на двигателя, който е разработен от Pratt & Whitney GTF. Neo (с неговата new engine option, т.е. по-ефективен двигател) осигурява 20% намаляване на разходите на гориво на седалка, 50% намаляване на шума и замърсяването в сравнение със самолетите предишно поколение, разполага с по-широка кабина и места за сядане, като за нуждите на Wizz Air седалките в самолета са 239.

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете краткия въпросник долу:

Главният търговски директор на Airbus Кристиан Шерер обяви, че Wizz Air е най-големият клиент в Европа на компанията на Airbus A321 neo.

От Airbus съобщиха, че поръчките на самолети от семейството на А320 са над 14 600. Броят на клиентите е над 300, като са доставени над 8600 и още над 6000 трябва да бъдат произведени. Семейството на Airbus А320 neo пък вече има 60% пазарен дял спрямо конкурента Boeing 737 MAX. Поръчките при тях са 6526 от 100 клиента, като до момента са произведени 660 самолета.

Не толкова успяшна се оказа съдбата на най-големия пътнически самолет А380 "Суперджъмбо", който спира да се произвежда 12 години след дебюта му заради слаби продажби, тъй като Boeing спечели надпреварата чрез новия си самолет - 787 Dreamliner.

Натовареният производител

Базата на Airbus в Хамбург е втората по големина база на производителя след тази в Тулуза. Тя разполага с още две – в Тиендзин, Китай, и в Мобил, Алабама, САЩ. В комплекса на европейския консорциум работят около 15 хил. служители, като компанията има специални програми за обучение на бъдещите си кадри. В комплекса има около 10 производствени линии, като боядисването работи 24 часа.

В Хамбург се случва окомплектоването на фюзелажите на Airbus 350, като им се поставя изолацията, ел. системите, след което финалното им сглобяване се случва в Тулуза, като съществена част от логистиката на производството на самолетите играе специалният транспортен самолет на Airbus – Beluga.

В Хамбург се сглобяват самолетите от семейството на A320, като те са в три размера - 319, 320 и 321. Във вариант neo местата са съответно 140, 165 и 206 в класическата им конфигурация. Цената по каталог за съответните размери е 101.5 млн. долара за най-малкия вариант, 110.6 млн. долара за А320neo и 129.5 млн. долара за А321 neo.

Логистиката по сглобяването е сложна и частите идват от Германия, Франция, Испания и Великобритания. Производственият капацитет на базата е 60 самолета на месец.

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България

Минало, настояще, бъдеще

Минало, настояще, бъдеще