Airbus може да не успее да върне заемите за разработката на модела A380
20 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Airbus може да не успее да върне заемите за разработката на модела A380

Европейската група обяви през февруари, че ще спре производството на най-големия пътнически самолет в света – модела А380 "Суперджъмбо", само 14 години след пускането му в експлоатация след като не успя да спечели допълнителни поръчки

Airbus може да не успее да върне заемите за разработката на модела A380

Средствата са в размер на стотици милиони евро и са към страни като Германия, Великобритания, Франция и Испания

4227 прочитания

Европейската група обяви през февруари, че ще спре производството на най-големия пътнически самолет в света – модела А380 "Суперджъмбо", само 14 години след пускането му в експлоатация след като не успя да спечели допълнителни поръчки

© Shutterstock


Главният изпълнителен директор на Airbus Том Ендерс съобщи, че производителят на самолети може да не успее да върне заемите в размер на стотици милиони евро, които са отдадени за разработката на моделa А380 "Суперджъмбо", чието производство беше спряно по-рано тази година. Компанията се е договорила с държави като Германия, Великобритания, Франция и Испания да сключат "рискови партньорства", пише Financial Times.

"Рисковото партньорство се основава на ясното знание, че правителствата влагат пари в рисково начинание и че успехът на финансирания проект не е сигурен", каза ръководителят на компанията Том Ендерс.

Неуспешен проект

Европейската група обяви през февруари, че ще спре производството на най-големия пътнически самолет в света – модела А380 "Суперджъмбо", само 14 години след пускането му в експлоатация, след като не успя да спечели допълнителни поръчки. Airbus си осигури стотици милиони евро финансиране от Германия, Великобритания, Франция и Испания чрез споразумение за "възстановима инвестиция за стартиране".

Парите се връщат на държавите от компанията при всяка продажба на самолет заедно с роялти такса. Точните неизплатени от страната на производителя на самолети суми не са разкрити. Великобритания е отпуснала 530 млн. паунда на Airbus и още 200 млн. паунда на Rolls-Royce, за да развие двигателите Trent 900. Към настоящия момент Rolls-Royce има задължения от около 100 млн. паунда.

Германското правителство заяви през миналата седмица, че "анализира последствията" от решението за спиране от производство на A380. Ендерс каза, че "Airbus ще е щастлив да обсъди въпроса със съответните правителства" като настоя, че "тази програма е направила много добро за данъкоплатците в Европа чрез създаването на работни места".

Той добави, че същото споразумение е било от полза за правителствата заради най-продавания модел самолети - A320, където те са постигнали съществена възвращаемост. Заемите са предмет на ожесточен спор в Световната търговска организация между Airbus и американския конкурент Boeing.

Ново начало

Ендерс, който ще напусне поста на главен изпълнителен директор следващия месец след шест години начело и повече от 19 в ръководството, заяви, че "желанието да се даде свежо начало на мандата на наследника му е оказало влияние върху решението за спирането на производството на А380".

Когато дебютира през 2007 г. A380 се считаше за символ на европейското индустриално сътрудничество. Началото на производството на модела беше белязано от закъснения и конфликти между французите и германците за това кой е виновен за тях подчертава трудностите при изграждането на единен европейски шампион в космическата и отбранителна техника. Ендерс заяви, че кризата с A380 е помогнала за "задвижване на процесите на интеграция в компанията по много по-радикален начин".

Трудностите

Въпреки трудното начало на проекта Ендерс каза, че "днес то не би било възможно". "През 1999-2000 г. политическата среда в Европа беше по-благоприятна и позволяваше това да се случи. Протекционистките импулси днес са по-силни, отколкото тогава", добави той.

Някои от тези протекционистки тенденции са очевидни в последните събития в областта на отбраната. Главният изпълнителен директор заяви, че "все още е убеден в необходимостта от европейско сътрудничество по програмите за отбрана", но поставя под съмнение способността на Германия да постигне резултати.

Германското коалиционно правителство беше подложено на все по-голям натиск от страна на Франция и Великобритания да премахне забраната за износ на оръжие за Саудитска Арабия, наложена след убийството на журналиста Джамал Хашоги. Забраната, която беше удължена до края на този месец, предизвика загриженост от страна на партньорите на Германия по отношение на европейските проекти в областта на отбраната, включително на самолета Eurofighter Typhoon и това, което те считат за риск за търговското доверие.

"Британците и французите са съгласни, че износът на въоръжение е инструмент на външната политика и политиката за сигурност, а не просто нещо, което морално трябва да осъдим, както се случва в Германия", заяви Ендерс, който служи като офицер от резерва в германската армия. Тази позиция, добави той, "вреди на промишлеността и вреди на отношенията на Германия с нейните партньори".

Факторът Brexit

Ендерс е един от най-гласовитите ръководители на голяма производствена група, предупреждаваща за опасностите от напускането на ЕС от Великобритания. Компанията, която прави крилата за търговските си самолети във Великобритания, предупреди, че операциите й са изложени на риск в случай на твърд Brexit. "Airbus има огромен интерес от сътрудничество и престой в Обединеното кралство, ако това има икономически смисъл", заяви Ендерс.

Последствията от Brexit не са единственото предизвикателство, което настоящият главен изпълнителен директор ще остави на своя наследник Гийом Фори. Компанията все още се разследва за предполагаем подкуп от френски и британски агенции за борба с корупцията. "Мисля, че моето заминаване ще улесни и отношенията с властите", каза Ендерс.



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK