С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 11 мар 2019, 10:00, 4581 прочитания

Boeing е изправен пред съмнения за новия 737 Max Jet след катастрофата в Етиопия

Много от причините за катастрофата остават неизвестни, а ще са необходими седмици за разследване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Тук има много въпроси и малко отговори."
Джон Кокс, бивш председател на Асоциацията на пилотите на въздушни линии в САЩ
Проблемите започват почти веднага след излитането. Пилотите казват на ръководителите на полети, че имат технически проблеми. Самолетът сякаш многократно се издига и спуска, преди окончателно да се разбие. Тази ситуация насочва вниманието ни към два почти идентични случая през последните месеци – в неделя, когато полет на Ethiopian Airlines се разби веднага след излитане от Адис Абеба, убивайки 157 души на борда, и през октомври, когато полет на от Lion Air уби 189 души в Индонезия. Много от причините за етиопската катастрофа остават неизвестни, а ще са необходими седмици за разследване. Възможността два самолета от един и същ модел да катастрофират в толкова кратък период от време привлече вниманието на пилоти, пътници, инженери и анализатори, пише The New York Times.

"Капитал" е част от проекта "Европа говори", който цели да насърчи диалога между хора с различни политически възгледи от цяла Европа. За да участвате, попълнете краткия въпросник долу:
Проблемите


Този въпрос е от ключово значение за бизнеса на Boeing, тъй като моделът 737 се използва от авиокомпании по целия свят, а 737 Max Jet е най-продаваният самолет на компанията досега. До края на януари производителят на самолети е доставил над 350 бройки от модела от пускането му в експлоатация през 2017 г. Цената му е близо 120 млн. долара, а още близо 5000 бройки са поръчани. "Тук има много въпроси и малко отговори", коментира бившият председател на Асоциацията на пилотите на въздушни линии в САЩ Джон Кокс.

Някои авиокомпании и официални представители не чакат отговори. В понеделник сутринта Китай спря от летене осемте си самолета 737 Max Jet, а малката Cayman Airways също заяви, че приземява двата самолета от този модел, които притежава. Ethiopian Airlines е заземила останалата част от флота си до по-нататъшно уведомяване, а индонезийският регулатор за въздушна безопасност обсъжда възможността за спиране от летене на всички самолети 737 Max, управлявани от неговите авиокомпании. В Китай местните превозвачи имат до 18.00 часа вечерта местно време да приземят 96 броя 737 Max Jet, които са в експлоатация там, според изявлениe на китайското правителство.

Силна конкуренция



Изграждането и продажбата на джетове е силно конкурентно, а 737 Max беше отговорът на Boeing, когато европейският му съперник Airbus обяви, че е направил популярния си модел A320 по-икономичен. Двете компании са световни лидери в областта на самолетостроенето и всяка от тях се опитва да си извоюва доминиращата позиция на пазара. Към днешна дата близо 10 хил. самолета от семейството на Boeing 737 са в експлоатация в сравнение с над 8 хил. от вида А320 на Airbus. Много авиокомпании разчитат на тези видове самолети за своите флоти. Те са проектирани ефективно да обслужват маршрути на къси и средни разстояния и да превозват около 200 пътници.

Когато Airbus представи новия си по-икономичен двигател, Boeing също отговори с подобрения на двигателите си. А този на Max Jet беше по-голям от по-ранните версии. За да се справи с това инженерно предизвикателство, американската компания актуализира софтуера на системата си за управление на полети. След катастрофата на Lion Air някои американски авиационни специалисти заявиха, че промяната не е била адекватно обяснена на пилотите.

Но в светлината на индонезийската катастрофа пилотите са били информирани от Boeing и регулаторните агенции за новата система на Max, а авиокомпаниите са осигурили курсове за обучение по нея. Дали Ethiopian Airlines, която за разлика от Lion Air има силна репутация в областта на безопасността, е провела тези обучения не е известно още.

Boeing инсталира системата на новите 737 като част от "закона за контрол" - команди, издадени от компютъра за контрол на полета на самолета, които заобикалят пилотите. По време на полета на Lion Air движенията нагоре и надолу може да са се случили, тъй като пилотите многократно са се опитвали да не позволят на системата да избута носа на самолета и да го изпрати към фаталното гмуркане. Каквото и да се е случило, пилотите загубиха битката след около 12 минути във въздуха.

Макар че неизправността на тази система е възможна и при етиопския полет, който е продължил около шест минути и включва по-кратка поредица от издигания и спускания, ранната информация все още е твърде неясна, за да се направят изводи. И това, което е известно досега, не изключва пилотска грешка или неизправността на напълно отделна система.

Робърт Стенгел, експерт по системи за контрол на полета и професор по инженерни и приложни науки в Принстънския университет, заяви, че "не е ясно дали траекторията на люлеенето на етиопския самолет е причинена от неправилно функционираща система за управление, или от пилотите, които са се опитвали да управляват самолета ръчно, или от съвсем различна, все още неизвестна причина". Докато предупреждава, че не могат да бъдат направени никакви заключения без повече информация, професор Стенгел добавя, че "приликите в двете катастрофи се отразяват зле на летящите хора".

Краткият етиопски полет може да изисква незабавна реакция, докато следователите определят дали между този полет и индонезийския има нещо общо. "Възможността за приземяване на самолета би била една от многото възможности, които бих предположил на регулаторните органи и следователите", каза бившият председател на Националния съвет по безопасност на транспорта в САЩ Джим Хол.

Последствията

Анализаторите са единодушни, че Wall Street няма да бъде милостив към акциите на Boеing в понеделник. Акциите на Boeing скочиха близо три пъти след президентските избори в САЩ през 2016 г., което ги направи най-високо оценените в индекса Dow Jones. От 8 ноември 2016 г. до миналия петък, Dow добави повече от 7000 пункта към стойността си, а близо 30% от този ръст се дължеше на Boeing. В края на търговията в петък Boeing се оценяваше на почти 239 млрд. долара, като цената на акциите на компанията беше над 422 долара за брой. Авиопроизводителят, в който работят около 150 хил. души, отчете приходи от малко над 100 млрд. долара през 2018 г., като печалбата за годината достигна 10 млрд. долара. От компанията заявиха, че разследват промените в новия софтуер.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 1360 прочитания

Пробуждането на къмпингите Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

23 авг 2019, 1745 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 5798 прочитания

23 авг 2019, 4519 прочитания

23 авг 2019, 3125 прочитания

23 авг 2019, 2674 прочитания

23 авг 2019, 2056 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Airbnb купува платформата за бързи резевации на хотелски стаи HotelTonight

Американската компания ще започне да предлага стаи от бутикови хотели и хостели

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

През Пулия с колела

Нагоре-надолу из Южна Италия - маршрути, места, полезни съвети