С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 мар 2019, 11:17, 1907 прочитания

Европейските антитръстови органи насочват вниманието си към Amazon

Брюксел проучва двойната роля на ритейл гиганта едновременно като продавач и платформа за други търговци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако искате да разберете защо органите на ЕС в областта на конкуренцията са насочили вниманието си към Amazon, погледнете към случая на Питър Сорбър. Холандският интернет предприемач е поканен в офиса на американския ритейл гигант в Мюнхен – покана, която той вижда като възможност да разшири бизнеса си с онлайн продажба на детски дрехи към Германия, която е най-големият пазар за електронна търговия в Европа. Подобно на много търговци той гледа на партньорството с Аmazon като на шанс за растеж. Това обаче се променя, когато Сорбър открива, че панталоните и ризите, които продава, са невидими на сайта на американската компания. "Amazon се обърнаха към нас, защото продаваме дрехи на марки като Tommy Hilfiger или IKKS, които те не можеха да купят, но искаха да продават на своята платформа", коментира Сорбър.

Предприемачът е посрещнат в централата на Amazon от жена, която му е обяснила как може да помогне на бизнеса му Brandkids да расте. Ритейл гигантът помага на холандската компания да създаде магазин на неговата платформа, включва я в бюлетина си и се уверява, че всички необходими за продажбата данни са налице. Холандският бизнес се представя добре – компанията е на път да прави близо 500 хил. евро годишно заради партньорството.


"Всичко беше страхотно, докато за отрицателно време приходите ни спаднаха от 10 хил. евро седмично до нула, защото на практика стоката ни не можеше да бъде намерена от клиентите", каза Сорбър. Това се случва около 18 месеца след срещата в Мюнхен. "Изведнъж изчезнахме от класацията без никакви грешки от наша страна ", добавя той. След това Сорбър не е успял да се свърже с Amazon.

Хибридна роля

Европейският комисар за конкуренцията Маргрете Вестагер започва предварително разследване срещу Amazon, като подчерта, че то е фокусирано върху използването на данни от ритейл гиганта и начина, по който той изпълнява хибридна роля като търговец и същевременно като платформа за други търговци. Фокусът на разследването ще е върху това дали американската компания злоупотребява с господстващото си положение в онлайн търговията, като събира данни от конкурентите си и след това ги използва, за да засили продажбата на собствените си стоки, пише Politico.



"Ако получавате данни от по-малки търговци, които използват платформата ви, бихте ли ги използвали, за да засилите собственото си представяне?", каза Вестагер при обявяването на предварителното разследване. Датският комисар добави, че "е получила множество данни, които ще анализираме, за да видим дали трябва да започнем официално разследване".

Френските, германските и австрийските органи за защита на конкуренцията вече са започнали разследвания, които са съсредоточени върху неравноправни клаузи в договорите между Amazon и търговците на дребно.

"В Австрия, както и в Германия, почти всяко второ евро, похарчено в електронната търговия, е на платформата на Amazon", пише австрийската федерация за търговия на дребно Handelsverband в жалбата си срещу американския гигант. Handelsverband заявява, че "предполага", че Amazon има господстващо положение на пазара, като продава книги, играчки и електрически уреди. Деветдесет и три процента от всички австрийски онлайн купувачи поне веднъж са пазарували в Amazon, давайки на "корпорацията от САЩ" достъп до огромно количество потребителски данни.

Индия предприе най-строгите мерки. На 26 декември миналата година страната обяви нови рестриктивни правила в политиката си за преки чуждестранни инвестиции. След тази новина акциите на Amazon на Nasdaq спаднаха с 5.38%, изтривайки 45.22 млрд , долара от пазарната капитализация на компанията. Ритейл гигантът от своя страна настоява, че не използва данните на търговците, а се конкурира директно с тях, като добави, че приходите от продажби на продукти със собствената марка на Amazon представляват едва 1% от общите.

Множество случаи

Случаят на Сорбър не е единственият. Множество бизнеси сигнализират за подобен развой на събитията. Холандски онлайн търговец на кафе, който също иска да се разшири към Германия, започва да продава продуктите си на сайта на американския гигант. Десет дни по-късно и той е поканен в Мюнхен, където Amazon предлага на производителя да купува кафето му директно. Бизнесите, които приемат предложението на Amazon да следват т. нар. централна програма, продават продуктите си първо на Amazon, който от своя страна ги продава на своята платформа. Положителната страна на това е, че Amazon може да увеличи продажбите, например чрез прилагане на специални рекламни техники. Но гигантът за електронна търговия също увеличава властта си над ценообразуването и логистиката.

Производителят на кафе отказва предложението на Amazon. Няколко месеца по-късно гигантът сключва сделка за купуване на кафе директно от производител, което да продава под своя марка. Както традиционните търговци на дребно, компанията е създала и развила над 20 собствени марки, сред които Amazon Basics, Spotted Zebra (детски дрехи) и Solimo (домакински консумативи, включително кафе). Производителят от Холандия забелязва, че марката кафе на Amazon получава все по-добри оценки на уебсайта, докато собствените му продажби спадат.

Нито Сорбър, нито производителят на кафе могат да докажат каквато и да е връзка между спада на търсенето на продуктите им на платформата и ръста при собствените марки на Amazon. "Amazon сега продава марки и копия на марки, които преди ние продавахме на платформата – дали това не е защото са видели, че ние ги продаваме добре. Те получават информация за това коя марка се продава добре, при какви цени, в какви размери и модели – задължават ни да подаваме тази информация, ако искаме да използваме платформата им. Това, което знам, е, че продуктите ми са винаги след тези на Amazon в класацията", каза Сорбър.

Говорител на Amazon заяви, че компанията не използва данните на търговците, като акцентира върху това, че "ритейл гигантът цели да предостави на клиентите си по-голям избор, по-добри продукти и по-ниски цени и като всеки голям търговец има собствени марки, които допринасят за 25-85% от продажбите".

Президентът на германска асоциация за онлайн търговия Оливър Протман каза, че "Amazon не е справедлив партньор". "От търговците зависи да решат дали да продават за Amazon е нещо добре за тях. Ритейл гигантът ще бъде най-големият B2B клиент в бъдеще така или иначе", добави той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

В милиардната паяжина на Спайдърмен В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

18 окт 2019, 253 прочитания

Rifiniti отскочи на глобално ниво Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

18 окт 2019, 286 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Производителят на чипове Nvidia купува израелската Mellanox за 6.9 млрд. долара

Компанията се опитва да не разчита толкова на бизнеса си с гейминг процесори

Още от Капитал
Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10