С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 мар 2019, 11:17, 1649 прочитания

Европейските антитръстови органи насочват вниманието си към Amazon

Брюксел проучва двойната роля на ритейл гиганта едновременно като продавач и платформа за други търговци

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако искате да разберете защо органите на ЕС в областта на конкуренцията са насочили вниманието си към Amazon, погледнете към случая на Питър Сорбър. Холандският интернет предприемач е поканен в офиса на американския ритейл гигант в Мюнхен – покана, която той вижда като възможност да разшири бизнеса си с онлайн продажба на детски дрехи към Германия, която е най-големият пазар за електронна търговия в Европа. Подобно на много търговци той гледа на партньорството с Аmazon като на шанс за растеж. Това обаче се променя, когато Сорбър открива, че панталоните и ризите, които продава, са невидими на сайта на американската компания. "Amazon се обърнаха към нас, защото продаваме дрехи на марки като Tommy Hilfiger или IKKS, които те не можеха да купят, но искаха да продават на своята платформа", коментира Сорбър.

Предприемачът е посрещнат в централата на Amazon от жена, която му е обяснила как може да помогне на бизнеса му Brandkids да расте. Ритейл гигантът помага на холандската компания да създаде магазин на неговата платформа, включва я в бюлетина си и се уверява, че всички необходими за продажбата данни са налице. Холандският бизнес се представя добре – компанията е на път да прави близо 500 хил. евро годишно заради партньорството.


"Всичко беше страхотно, докато за отрицателно време приходите ни спаднаха от 10 хил. евро седмично до нула, защото на практика стоката ни не можеше да бъде намерена от клиентите", каза Сорбър. Това се случва около 18 месеца след срещата в Мюнхен. "Изведнъж изчезнахме от класацията без никакви грешки от наша страна ", добавя той. След това Сорбър не е успял да се свърже с Amazon.

Хибридна роля

Европейският комисар за конкуренцията Маргрете Вестагер започва предварително разследване срещу Amazon, като подчерта, че то е фокусирано върху използването на данни от ритейл гиганта и начина, по който той изпълнява хибридна роля като търговец и същевременно като платформа за други търговци. Фокусът на разследването ще е върху това дали американската компания злоупотребява с господстващото си положение в онлайн търговията, като събира данни от конкурентите си и след това ги използва, за да засили продажбата на собствените си стоки, пише Politico.



"Ако получавате данни от по-малки търговци, които използват платформата ви, бихте ли ги използвали, за да засилите собственото си представяне?", каза Вестагер при обявяването на предварителното разследване. Датският комисар добави, че "е получила множество данни, които ще анализираме, за да видим дали трябва да започнем официално разследване".

Френските, германските и австрийските органи за защита на конкуренцията вече са започнали разследвания, които са съсредоточени върху неравноправни клаузи в договорите между Amazon и търговците на дребно.

"В Австрия, както и в Германия, почти всяко второ евро, похарчено в електронната търговия, е на платформата на Amazon", пише австрийската федерация за търговия на дребно Handelsverband в жалбата си срещу американския гигант. Handelsverband заявява, че "предполага", че Amazon има господстващо положение на пазара, като продава книги, играчки и електрически уреди. Деветдесет и три процента от всички австрийски онлайн купувачи поне веднъж са пазарували в Amazon, давайки на "корпорацията от САЩ" достъп до огромно количество потребителски данни.

Индия предприе най-строгите мерки. На 26 декември миналата година страната обяви нови рестриктивни правила в политиката си за преки чуждестранни инвестиции. След тази новина акциите на Amazon на Nasdaq спаднаха с 5.38%, изтривайки 45.22 млрд , долара от пазарната капитализация на компанията. Ритейл гигантът от своя страна настоява, че не използва данните на търговците, а се конкурира директно с тях, като добави, че приходите от продажби на продукти със собствената марка на Amazon представляват едва 1% от общите.

Множество случаи

Случаят на Сорбър не е единственият. Множество бизнеси сигнализират за подобен развой на събитията. Холандски онлайн търговец на кафе, който също иска да се разшири към Германия, започва да продава продуктите си на сайта на американския гигант. Десет дни по-късно и той е поканен в Мюнхен, където Amazon предлага на производителя да купува кафето му директно. Бизнесите, които приемат предложението на Amazon да следват т. нар. централна програма, продават продуктите си първо на Amazon, който от своя страна ги продава на своята платформа. Положителната страна на това е, че Amazon може да увеличи продажбите, например чрез прилагане на специални рекламни техники. Но гигантът за електронна търговия също увеличава властта си над ценообразуването и логистиката.

Производителят на кафе отказва предложението на Amazon. Няколко месеца по-късно гигантът сключва сделка за купуване на кафе директно от производител, което да продава под своя марка. Както традиционните търговци на дребно, компанията е създала и развила над 20 собствени марки, сред които Amazon Basics, Spotted Zebra (детски дрехи) и Solimo (домакински консумативи, включително кафе). Производителят от Холандия забелязва, че марката кафе на Amazon получава все по-добри оценки на уебсайта, докато собствените му продажби спадат.

Нито Сорбър, нито производителят на кафе могат да докажат каквато и да е връзка между спада на търсенето на продуктите им на платформата и ръста при собствените марки на Amazon. "Amazon сега продава марки и копия на марки, които преди ние продавахме на платформата – дали това не е защото са видели, че ние ги продаваме добре. Те получават информация за това коя марка се продава добре, при какви цени, в какви размери и модели – задължават ни да подаваме тази информация, ако искаме да използваме платформата им. Това, което знам, е, че продуктите ми са винаги след тези на Amazon в класацията", каза Сорбър.

Говорител на Amazon заяви, че компанията не използва данните на търговците, като акцентира върху това, че "ритейл гигантът цели да предостави на клиентите си по-голям избор, по-добри продукти и по-ниски цени и като всеки голям търговец има собствени марки, които допринасят за 25-85% от продажбите".

Президентът на германска асоциация за онлайн търговия Оливър Протман каза, че "Amazon не е справедлив партньор". "От търговците зависи да решат дали да продават за Amazon е нещо добре за тях. Ритейл гигантът ще бъде най-големият B2B клиент в бъдеще така или иначе", добави той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Веригата на Джейми Оливър е пред фалит 1 Веригата на Джейми Оливър е пред фалит

Заради затварянето на 25 ресторанта работата си ще загубят над 1000 души

22 май 2019, 1403 прочитания

Приходите и печалбата на "Теленор България" продължават да растат Приходите и печалбата на "Теленор България" продължават да растат

Оборотът за първото тримесечие на годината се е увеличил с 5.4% до 179 млн. лв.

22 май 2019, 659 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Производителят на чипове Nvidia купува израелската Mellanox за 6.9 млрд. долара

Компанията се опитва да не разчита толкова на бизнеса си с гейминг процесори

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

Да летиш в облака

Стефан Бумов, съосновател и главен оперативен директор на HeleCloud

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University

In memoriam: Владимир Трендафилов (1955 - 2019)

"Не си създавай кумир" - това беше първата заповед, която следваше