С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 мар 2019, 13:41, 2692 прочитания

Юбилейният сезон във Формула 1 носи още неясноти

Новият собственик на спорта Liberty Media още се опитва да открие как да си върне инвестициите от над 8 млрд. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Със старта за Гран при на Австралия в Мелбърн тази неделя (17 март) ще започне 70-ият световен шампионат във Формула 1. По време на третия кръг от първенството в Шанхай пък ще бъде празнувана Гран при №1000. Тези кръгли числа са повод за афиширана гордост от новите собственици на спорта - американската група Liberty Media. Те купиха компанията, която го управлява, от CVC Capital Partners преди малко повече от 2 години и очевидно се опитват да намерят пътя, по който най-малко да започнат да си връщат инвестициите от над 8 милиарда долара и да започнат да печелят. Засега обаче това не им се удава особено и сериозни промени няма.

В немалка степен това е така, защото няма как да се измъкнат от договорите, заложени от предишното управление. То бе поверено от CVC на вездесъщия Бърнард Чарлз Екълстън, по чиито схеми в огромна степен функционира всичко. Той бе отстранен в началото на 2017 г. но практически всички контракти за ТV права, домакинства, спонсориране са за още поне няколко години.


На американците бе необходимо и малко време, за да разберат как е навързано всичко и да потърсят начини да го подобрят. Защото, каквито и числа да се цитираха и както те да се интерпретираха, за всички бе ясно в последните години, че зрителският интерес намалява и немалка част от екипите са всъщност на ръба.

Liberty вложи сериозни усилия в няколко направления, за да подобри ситуацията, и имаше огромен шанс през 2017 и 2018 г. сезоните да са сравнително оспорвани с борба между пилоти на Меrcedes, Scuderia Ferrari и тук-там Red Bull. Разликата с предходните шампионати, в които борбата бе само между състезателите на Меrcedes, бе oсезаема.

Така за миналата 2018 г. Liberty Media отчете увеличаване на приходите на компанията, която управлява бизнеса - Formula One Group до 1.827 млрд. долара срещу 1.784 млрд. долара за предходната. Но дефицитът в бюджета се увеличи от 37 на 68 млн. долара. Причината бе в сериозното нарастване цената на транспортни разходи (които се заплащат от FOM) с множеството състезание извън Европа, както и увеличената издръжка на съпътстващите серии - Формула 2 и 3, която също се поема от FOM.



Liberty инвестира много средства и в различните платформи, за да популяризира спорта сред по-младата публика. И през миналата година отчете 53% увеличение на последователите на F1 в социалните мрежи. Това бе най-големия ръст сред всички важни световни спортове. Базата, от която се стартира това увеличение, обаче бе много ниска и бе сравнително лесно да се направи подобен скок. Формула 1 се похвали с увеличение от 115% на абонатите в своя YouТube канал, но само преди няколко години Екълстън сваляше всичко оттам. Специални програми като подкаста 'Beyond the Grid' на официалния сайт formula1.com и в Twitter събраха над 14 млн. последователи. Netflix пусна тази пролет сериал от 10 епизода – Drive to Survive, който бе приет изключително добре, въпреки че бе саботиран от Ferrari и Меrcedes.

Всичко това е чудесно, но нищо от това не носи кой знае какви конкретни приходи, а те са важни както за Liberty, така и за отборите.

Структурата на постъпленията във Формула 1 всъщност остава почти без промяна.

33.8% от парите са от телевизионни права. 33.1% идват от домакинските такси, а 14.6% са от генерални спонсорства, лицензи и други дейности.

С две думи, източниците на приходи за Гран при са си все същите, а във всяка от тези области проблемите са много големи и сложни. След интересния сезон 2017 г. с участие в битката за титлата на Ferrari със Себастиян Фетел в Италия бе отчетен ръст от 19.1% в гледаемостта на състезанията. Но миналата година надпреварите минаха само по платения канал Sky Italia и зрителите намаляха 5-6 пъти от средно над 5 милиона на под 1 млн. Трябваше да бъдат добавяни данни от записи и избрани моменти, за да не личи толкова истинският срив.

Увеличаване на зрителите през 2017 година имаше и в Китай с 42.2%, Швейцария с 14.3%, Дания с 14.1% и Бразилия с 13.4%, но при сравнително доста ниски нива на гледаемост през предишната година. FOM отчете, че състезанията са гледани от 352.3 млн. зрители в света, което поне не бе спад спрямо предходния сезон за първи път от 2010 г. През миналата 2018 г. за пръв път бе отчетен и сериозен ръст - 6.2% на 20-те водещи пазара за Формула 1, но това не спаси един от най-големите посредници при сделките с тв права (включително за нашата страна) - MP & Silva, който фалира. За целия свят броят на зрителите бе изчислен на 490 млн. с най-сериозен скок на аудиторията в Китай и САЩ. В Китай състезанията се излъчваха в определен период само в Шанхай, а сега се предават от 5 канала, платени и безплатни, докато в в САЩ състезанията са без пари по ESPN, които замениха NBC. Последните предлагаха повече пари, но само при условие че Liberty не предлага онлайн стрийм услугата си на територията на страната.

Преминаването на състезанията предимно на платени канали гарантира приходи от тв права, но унищожава възможностите за намиране на спонсори от екипите и сваля рязко гледаемостта и популярността на спорта. Неслучайно във Великобритания тази година състезанията ще се излъчват с едночасови репортажи по свободния Channel 4, а не само по SkyF1, които плащат за екслузивитет почти 170 млн. паунда на година. Но хората, които са склонни да дават минимум 35 паунда на месец, не са много и абонатите са около 600 000 при 3-4 млн. зрители на паралелните излъчвания до миналия сезон по Channel 4 и 8-10 млн. по BBC и iTV преди години.

Ясно е, че с отчитане на повторения и дори репортажите по новините данните някак ще бъдат нагласени, за да не се отчете колосален спад. Но за големите международни спонсори, които преди години се редяха на опашка за Формула 1, той не е тайна. Днес половината коли са без никакви стикери или с такива на съмнителни компании като мистериозните британски енергийни напитки Rich Energy или електронните продукти Rokit. Екипите опитват да върнат в спорта рекламите на цигарените гиганти, с чиито пари някога F1 придоби световен блясък. Рекламата на тези продукти обаче е забранена, а опитът е да се заобиколят законите, като се рекламират нови технологии без дим и електронни устройства, заместващи класическите продукти, като кампаниите Mission Winnow на Philip Morris върху Ferrari и Better Tomorrow на BAT върху Маclaren се сблъскват със сериозна съпротива. Някои по-стриктни домакини, като австралийците например, бързо обявиха, че ще съдят всеки, който се опитва да заобиколи закона, което накара Ferrari да покаже колата без лога.

В действителност за голяма част от проблемите с гледаемостта на Формула 1 днес вина носят точно самите отбори, и то по няколко причини. Преди години те се съгласиха срещу по-голям процент от приходите на спорта той да се излъчва не по ефирни телевизионни канали, както задължително изискваха преди това, а по платени канали. Така те си гарантираха приходи, но пък днес трудно намират спонсори. Освен това приеха и схемите на Екълстън за разпределението на тези приходи. Пак взеха повече пари, но големите играчи си гарантираха още по-големи. Разпределението на парите си и болна тема за Формула 1, защото почти без значение от класирането в шампионата, "Ферари" получава най-големите средства, а Меrcedes и Red Bull също взимат лъвски пай. Те имат и сериозна корпоративна подкрепа и на практика се състезават в собствена дивизия. Статистиката е красноречива – за последните 3 години във Формула 1 само в 5 състезания от над 60, пилот извън тези на първите три тима се е качил на подиума! Три пъти това е Серхио Перес с Force India и по веднъж с Williams - Валтери Ботас и Ланс Строл!

Сега Liberty активно работи по въвеждане на бюджетни ограничения и изравняване на разпределението на приходите с новите договори от 2021 г. Ще бъдат въведени и еднакви части, за да се изравнят някак силите и състезанията да станат по-малко предвидими.

Измененията в регламента за този сезон (по-големи крила и отваряне на задното крило) също имат подобна цел – да станат изпреварванията по-лесни. Но след зимните тестове не изглеждаше, че картината ще е много по-различна и скоро едва ли ще се промени драматично, защото гигантите в спорта Ferrari, Меrcedes, Red Bull харчат по 300-400 млн. долара годишно, имат ги и не са склонни да ги намалят, за да им е по-трудно да печелят състезания! Отговорникът по спортните въпроси във Формула 1 Рос Браун е убеден, че неговите колеги работят усилено и ще успеят да подобрят нещата, но засега реално няма никаква промяна. Няма промяна и по отношение на политиката при организирането на състезанията и не случайно домакините скочиха в края на миналия сезон с искане тя да се промени. Те също изразиха категорично недоволство от начина, по който се развива спортът с победи само на пилоти от един-два екипа и постоянно нарастващите домакински такси. Организаторите на състезанията на "Силвърстоун", "Хокенхайм", "Монца", Барселона на практика са изправени пред избор дали да останат в спорта и не са съгласни да плащат по около 18-20 млн. долара годишни такси, а новото състезание, което се готви в Маями – 0. Да, за спорта е важно да стъпи във Флорида и организаторите ще платят доста, за да построят трасето по градските булеварди. Но същото е и в Баку и Ханой, където догодина ще има стартове, с условието че там организаторите си плащат и солидни такси. От пистите единствено Монако не плаща нищо. Но Монако е перлата в короната на Формула 1 и съоръженията и начина на изготвянето на трасето по улиците са такива, каквито никога няма да има в Маями. Управниците в Кремъл или Баку са склонни да платят нужните пари за рекламата, която ще получат. Но зад "Хокенхайм" или "Силвърстоун" не стоят подобни средства. На пръв поглед може и да изглежда лесно Liberty да изпрати състезанията там, където има домакини, готови да плащат, но ефектът може да е ужасен за популярността на състезанията, която, както и да се разглеждат статистиките, е неизменно най-голяма в Европа.

Замислените F1 фестивали тук и там няма как да компенсират евентуалното отсъствие на състезания като Гран при на Великобритания или Италия, които от десетилетия събират най-много зрители, наистина обичащи и разбиращи спорта.

Провеждането на 25 състезания през следващите години изглежда някакво решение да се пълнят касите и да се запазят старите надпревари, но тимовете ще трябва да се натоварят повече, а евентуалното преминаване на формат от само 2 състезателни дни със сигурност ще предизвиква остри реакции у организаторите.
Популярност
Шест състезания имаха гледаемост от над 90 млн: Бахрейн, Франция, Австрия, Великобритания, Италия и Мексико – похвали се Шон Братчес, който е един от шефовете на Liberty и отговаря пряко за бизнеса. Той поясни още, че според анализите на Nielsen популярността на спорта се увеличила от 503 на 506 млн. души, като 205 млн. от тях са на възраст под 35 години.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

11 април 2019г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия


Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Какви са тенденциите в електронната търговия и кои са възможните нови бизнес модели
  • Електронната търговия и новият регламент на ЕС за геоблокирането
  • Как да постигнем най-доброто от физическите и електронни магазини
  • Как да превърнем разбирането и обратната връзка на потребителите в действителна визия за цифровото развитие на компанията
  • Дигитални трансформации
  • Тенденции при мобилните плащания
  • Технологии в търговията на дребно / Електронна търговия и изкуствен интелект
  • Иновации и ефективност в доставките и логистиката
  • Успешни стратегии за електронна търговия на българския пазар

Ранна регистрация до 22 март

Прочетете и това

Продажбата на собственика на ски фабриката в Чепеларе е на финала Продажбата на собственика на ски фабриката в Чепеларе е на финала

Акционерите на Amer Sports са приели офертата на китайския консорциум Mascot Bidco

21 мар 2019, 966 прочитания

Независимият енергиен търговец Vitol се преориентира към възобновяеми източници Независимият енергиен търговец Vitol се преориентира към възобновяеми източници

Прогнозата на компанията показва, че търсенето на петрол ще е пиково в рамките на следващите 15 години

21 мар 2019, 546 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Веригата, която промени търговията в България

Как германската компания "Метро" повлия на пазара, бизнеси и потребители

Джейсън Кинг: Инвестицията на PPF в "Теленор" е дългосрочна

Главният изпълнителен директор на "Tеленор България" пред "Капитал"

Лейтенантът на Горанов в БНБ

Номинацията на близкия до финансовия министър Радослав Миленков за шеф на "Банков надзор" подкопава независимостта на централната банка

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Мисис Василева

Дългогодишната преводачка от английски език Иглика Василева за това как се променя работата ѝ през десетилетията

Кубоиди, фараони...

Художничката Моника Попова отбеляза 50-ия си юбилей с три изложби, които проследяват различните й интереси през годините

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лихвите в САЩ замръзват до края на годината, ЕНП с шамарче към Орбан

Емисия

DAILY @7PM // 21.03.2019 Прочетете