// K2: Бизнесът / Компании
Strategies for Ecommerce success 2019: Как "новата сделка за потребителите" на ЕК ще промени електронната търговия
Правилата налагат онлайн търговците да бъдат по-прозрачни, по-информирани и информиращи и по-защитени информационно, казва адв. Жулиета Мандажиева
Визитка Жулиета Мандажиева е съосновател на адвокатско дружество "Точева и Мандажиева". Кариерата й започва през 2000 г. във финансовата сфера, но постепенно се измества към финансовите технологии и дигиталната икономика. Тя консултира компании, в основата на чийто бизнес са онлайн платформи от сектора на логистиката, електронната търговия и търговията с лекарства, финансовите и инвестиционните проучвания. Занимавала се е задълбочено с комбинираното прилагане на правото на защита на потребителите, ePrivacy, GDPR, договорите за дистанционна продажба на финансови продукти и разплащанията в интернет. Жулиета Мандажиева е сред лекторите на конференцията Strategies for Ecommerce success, а фокусът на нейната презентация е отражението на "новата сделка" за потребителите на ЕК върху сектора на електронната търговия. |
Трансформацията в дигиталната търговия е във всички вектори на правото, включително нововъзникналите. Някои от тях вече започнаха да действат, но съвкупният ефект се очаква да се прояви реално към 2021 г.-2022 г., когато ще се съберат парчетата на пъзела. Досега видяхме да влизат GDPR, PSD2, Регламентът срещу геоблокирането, Регламентът за трансграничните доставки (пощенски и куриерски), Директивата за мрежова и информационна сигурност, транспонирана в Закона за киберсигурност в България. Предстои да видим как "ремонтът" на правото на защита на потребителите – така наречената нова сделка, ще допринесе за по-голяма правна сигурност както за електронните търговци, така и за потребителите. Това са 7 директиви, уреждащи различни аспекти. Призовавам да помислим за нов Закон за защита на потребителите на местно ниво. Сегашният има много лоша систематика. И, разбира се, ще имаме и истинска terra incognita – директивите за договорите за дигитално съдържание и за дигиталните стоки, като последната обхваща всички продажби, не само онлайн. Както и регламентът относно онлайн местата за пазаруване и платформите, който може да се разглежда като защитаващ интересите на онлайн търговците.
По всички възможни начини. Може би най-стегнатото обяснение е, че ще трябва да бъдат по-прозрачни, по-информирани и информиращи и по-защитени (в смисъл на информационна сигурност). Много от търговците на дигитално съдържание, включително тези, които досега го разменяха срещу лични данни и потребителско съдържание, а не искаха заплащане за това, ще трябва да променят концепцията си на работа с потребителите. Трябва да се отбележи, че промените ще бъдат положителни за търговците – те целят именно насърчаване на отговорната трансгранична онлайн търговия, уеднаквяване на правилата, изглаждане на игралното поле, внасяне на повече предвидимост в отношенията и изрязване на някои потребителски права, с които може да се злоупотребява.
Какво е най-важното, което онлайн магазините трябва да направят, за да се приспособят към новите правила?
Да се информират добре за възможностите и изискванията, които правото на ЕС създава за тях. То е огледало на това, което се случва в обществото, не го изпреварва. Да се включат в асоциации и сдружения, ако не са го направили вече. Да прегледат уредбата на отношенията си с потребителите и да я опростят и модернизират. И да използват всички налични security patches и нови комуникационни протоколи за своя софтуер – постепенно това също се превръща в правно задължение, за неизпълнението на което се носи отговорност.
Конференцията Четвъртата годишна конференция Strategies for Ecommerce success е регионално събитие, което се концентрира върху най-важните тенденции и развитието на иновациите в електронната търговия и дигиталното пазаруване. Форумът ще се проведе на 11 април в Sofia Event Center и ще срещне над 300 мениджъри и ръководни кадри от различи компании от сектора на електронната търговия и всички свързани с нея индустрии. |
Интервюто взе Силвия Радославова
Още по темата
Strategies for Ecommerce success 2019: Онлайн успех без посредници
Съоснователят на италианската компания за кухненски принадлежности Ausker Гуидо Зоболи ще говори за верния път в директните продажби на брандовете към клиента
21 мар 2019Луиза Никълс, ръководител на търговския отдел Home Online на веригата, ще говори за успешното приспособяване към бързо променящия се климат в ритейла
19 мар 2019Клиентите трябва да могат да правят всичко, което искат, в канала, в който искат, смята мениджърът "Дигитални продукти" на холандската авиокомпания KLM Марк Толенс
13 мар 2019
Гарантирана доходност, атрактивни цени и възможността за семейна ваканция в домашен уют са сред основните фактори, които движат пазара
14 дек 2019, 434 прочитания

Motto и Spaghetti Kitchen, Manzo, Forno Cipollini, La Bottega, Mediterraneo, 33 Гастронавти, By The Way, Memento и др. са сред обектите, с които собствениците на сегашния пазар преговарят
13 дек 2019, 1541 прочитания
13 дек 2019, 7873 прочитания
13 дек 2019, 4595 прочитания
13 дек 2019, 2747 прочитания
13 дек 2019, 2081 прочитания
13 дек 2019, 1539 прочитания
Европейската комисия подкрепя по-скоро управлението на риска, отколкото тоталната забрана за китайската компания