ЕК глоби Nike с 12.5 млн. евро заради блокиране на трансграничните продажби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК глоби Nike с 12.5 млн. евро заради блокиране на трансграничните продажби

Компанията посочи като причина за забавянето на продажбите на дрехи по-късното пускане на нови продукти в Северна Америка през тримесечието

ЕК глоби Nike с 12.5 млн. евро заради блокиране на трансграничните продажби

Американският производител е забранявал 13 години на лицензирани компании да предлагат футболни стоки в трети страни

2129 прочитания

Компанията посочи като причина за забавянето на продажбите на дрехи по-късното пускане на нови продукти в Северна Америка през тримесечието

© Reuters


Европейската комисия глоби американската компания Nike с 12.5 млн. евро (14.14 млн. долара) за блокиране на трансграничните продажби на футболни стоки на някои от най-известните европейски клубове, съобщава Reuters.

Европейската комисия заяви в понеделник, че нелегалните практики на Nike са продължили от 2004 до 2017 г. и са свързани с лицензирани стоки за "Барселона", "Манчестър Юнайтед", "Ювентус", "Интер", "Рома" и Френската футболна федерация. Брюксел се фокусира върху ролята на Nike като лицензодател за създаването и разпространението на лицензирани стоки с марки на футболни клубове, а не на собствените си търговски марки. Санкцията е наложена след двeгодишно разследване, предизвикано от секторно проучване на електронната търговия в ЕС.

Ограниченията

Европейският комисар по конкуренцията Маргрет Вестагер заяви, че действията на Nike лишават футболните фенове в други страни от възможността да купуват стоки на своите клубове като чаши, чанти, чаршафи, канцеларски материали и играчки.

"Nike е попречила на много от лицензополучателите да продават тези маркови продукти в друга страна, което води до по-малък избор и по-високи цени за потребителите", каза тя в изявление.

Практиките на Nike включват клаузи в договори, забраняващи продажби извън територията на лицензополучатели и заплахи за прекратяване на споразумения, ако лицензиантите игнорират клаузите. Глобата е намалена с 40%, след като компанията сътрудничи на регулаторите в ЕС.

По-слаби продажби в Северна Америка

Това е поредната лоша новина за американския производител, след като в края на миналата седмица акциите му се понижиха с 4%, след като продажбите в Северна Америка слязоха под оценките на анализаторите за първи път от година насам.

Nike беше под натиск от европейските си конкуренти Adidas и Puma преди година, но успя да възстанови пазарния си дял с пускането на нови продукти, увеличи фокуса си върху женското облекло и инвестира в онлайн бизнеса.

"Продажбите на спортни обувки са доста силни. Бизнесът на Nike в Северна Америка все повече расте и очакваме компанията да продължи да си възвръща дяла, който е загубила заради конкурента си Adidas", коментира анализатор от Jefferies, като уточнява, че акциите може да са малко по-ниски заради "прекалено високите очаквания".

Компанията обясни забавянето на продажбите на дрехи с по-късното пускане на нови продукти в Северна Америка през тримесечието. То беше съпроводено от протест в социалните медии заради това, че обувка на Nike, носена от университетската баскетболна звезда Зион Уилямсон, се скъса по време на мач.

Вяра в Nike

И все пак акциите на компанията продължават да са сред най-предпочитаните на Уолстрийт. Те се търгуват 28.6 пъти печалбата на компанията за последните 12 месеца. За сравнение - тези на Adidas са 21.5 пъти, а тези на Under Armour - 59.5 пъти, показват данни на Refinitiv IBES. Само две банкни - Credit Suisse и UBS, понижиха оценката си за цената. Credit Suisse намали очакванията си за цената с 3 долара до 97 за акция, което е значително над средната стойност от 92.5 долара.

Онлайн бизнесът на Nike, който включва в себе си продажби чрез приложенията SNKRS и Nike, се оказа от основно значение за печалбата на компанията за това тримесечие. Приходите от него са се вдигнали с 36% за периода. Повечето анализатори бяха ентусиазирани и доволни от резултатите, но някои обърнаха внимание на по-високите разходи, които определиха като единствен проблем в иначе добрия финансов отчет.

Европейската комисия глоби американската компания Nike с 12.5 млн. евро (14.14 млн. долара) за блокиране на трансграничните продажби на футболни стоки на някои от най-известните европейски клубове, съобщава Reuters.

Европейската комисия заяви в понеделник, че нелегалните практики на Nike са продължили от 2004 до 2017 г. и са свързани с лицензирани стоки за "Барселона", "Манчестър Юнайтед", "Ювентус", "Интер", "Рома" и Френската футболна федерация. Брюксел се фокусира върху ролята на Nike като лицензодател за създаването и разпространението на лицензирани стоки с марки на футболни клубове, а не на собствените си търговски марки. Санкцията е наложена след двeгодишно разследване, предизвикано от секторно проучване на електронната търговия в ЕС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK