С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 окт 2019, 9:00, 1945 прочитания

Фокусът върху хората ни помага да растем

Тодор Маринов, главен изпълнителен директор на Strypes, за бъдещoто развитие на ИТ компанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка
Тодор Маринов е завършил софтуерно инженерство в Софийския университет "Св. Кл. Охридски" и има 15 години опит в ИТ сектора. Започва работа в софтуерната компания Strypes през 2009 г. Сега е главен изпълнителен директор и отговаря за екип от близо 250 души в офиси в три града - София, Пловдив и Айндховен, Холандия.


Компанията
Strypes е основана в България през 2008 г. от Кун ван Вайк като софтуерен разработчик, фокусиран върху индустриална автоматизация. Strypes расте бързо и днес предлага разработка на софтуерни решения и консултации в областта на ИТ инфраструктурата (DevOps), разработки на умни приложения и дигитална трансформация. През 2015 г. Strypes е придобита от холандски холдинг ICT Group, който се занимава с предоставянето на технологично ноу-хау и решения в редица сфери, сред които логистика, автомобилна индустрия, индустриална автоматизация, енергетика, здравеопазване и др.



Върху какви продукти и решения работи днес Strypes? Кои са най-големите ви клиенти и на кои пазари, какви решения разработвате за тях?

- Работим предимно в посока дигитална трансформация, разработване на приложения, модернизацията на различни видове софтуер, оптимизация на процесите, поддръжка и диагностика на различни приложения. Клиентите, с които работим, са предимно от Западна Европа и САЩ, а най-важният пазар за нас към момента е холандският.

Там се намира и най-големият ни клиент – пазарен лидер в индустрията на литографски машини - ASML. С него започнахме да работим още от създаването на компанията ни. Работим заедно върху обновяването и модернизирането на софтуера им, създаваме различни приложения за управление и диагностициране на специфични части на машините. Също така, нашите DevOps екипи се грижат тяхната инфраструктура да е винаги "up and running".



В технологичен аспект покриваме всеки цикъл от разработването на софтуер: консултация и дизайн, разработка, тестване и интеграция, както и поддръжка. Използваме огромен брой програмни езици и технологии, като започнем от Assembler, low level C/C++, Python, Delphi и преминем към по-уеб ориентираните Java, .Net, Javascript с цялото разнообразие от фреймуърци (React, Angular, Bootstrap, Vue.Js, Node.Js, NUXT и т.н.), DevOps.

Имаме интерес към това да продължим да растем на пазарите, на които вече сме стъпили – основният ни фокус ще продължи да бъде Холандия, а също и САЩ, Швеция, Белгия, Германия и Великобритания. Клиентите ни в България са значително по-малко – до съществена част от тях стигнахме, след като придобихме по-малки български компании, с които имаме сходна корпоративна култура и ценности. Приоритетни за нас остават международните пазари, като това ще се запази и в бъдеще.

Кои според вас са тенденциите, които ще оказват все по-голямо влияние върху софтуерния бранш? Кои са основните тенденции като част от дигиталната трансформация, които движат сектора ви?

- Изкуственият интелект заема все по-важно място, когато говорим за ИТ и технологични иновации. Много компании инвестират в тази насока. Наблюдаваме цялостното развитие, автоматизация и оптимизация на индустриите, което предопределя и навлизането на подобни технологии. През последните години българският бизнес се разви много в тази насока, като успешно успя да се утвърди на редица международни пазари. А за да може да бъде конкурентоспособен и гъвкав към действителността там, той трябва да следва и внедрява съвременните тенденции и технологии. Българските компании определено следват световните тенденции и са в крак с последните технологични иновации в сферата. В тази връзка Strypes работи върху решения в областта на изкуствения интелект, самообучаващите се машини и големите данни. Фокусът върху това машините да работят и да взимат сами решения е все по-голям – съответно и ние разработваме такива решения за нашите клиенти.

Как се развива Strypes на ИТ пазара и какво отличава компанията ви? Каква е най-голямата трудност пред компанията?

- Смея да твърдя, че компанията се развива прекрасно през изминалите няколко години. Растем с доста стабилни темпове и смятам, че успяваме да запазим това, което ни прави уникални и различни и дори да го подобряваме. Като повечето компании в ИТ сектора най-големият проблем за нашите цели се явява липсата на кадри.
Така служителите ни, освен че са проактивни, са и по-креативни в работата си. Установихме, че създавайки тази приемственост, стимулираме хората.

Още от основаването на Strypes работим, водени от философията "щастливи служители – щастливи клиенти – печеливш бизнес". Вярваме, че ако се грижим добре за хората, които работят при нас, те ще се погрижат за нашите клиенти, а това ще доведе до печалба. Предлагаме благоприятна среда, където всеки от служителите ни има възможност да се развива дори и извън своята област на експертиза.

С времето забелязваме, че е по-лесно да развиеш техническите способности на един софтуерен разработчик, защото това е нещото, към което има интерес. Обикновено развитието на меките умения при хората в ИТ сектора е извън зоната им на комфорт. Ние инвестираме много в обучения, които развиват т.нар. меки умения – предимно лидерски качества, презентационни и комуникационни умения. Забелязвамe, че когато развием достатъчно тези умения, работата става по-успешна, а крайният продукт се променя към добро. Вярваме също така, че тези умения помагат на нашите колеги и в личен план - по-малко скандали вкъщи.

Софтуерният пазар е изключително конкурентен. Как се преборвате с останалите конкуренти?

- Стремим се да намерим най-подходящите хора за нас, тъй като фокусът ни върху служителите е в основата на рецептата ни за успех. Имаме стажантски програми и академия, които провеждаме два пъти в годината, чрез които успяваме да подберем най-подходящите за нас хора. Селектираме от близо 200 души годишно, като около 10% от тях наемаме – стараем се да привлечем всички хора, които покриват изискванията ни. Чрез академията успяваме да запознаем новите кадри с това, което правим – партньорствата с големи клиенти предполагат работа с комплексни системи. Продължителността й е между 2 и 4 седмици, като след това всеки наш нов служител преминава в т.нар. buddy програма, където бива подкрепян и напътстван от ментор.

Смятам, че хората, които работят в Strypes, наистина държат на компанията и искат да помогнат да се развива. Успехът ни се основава на това, че се стремим да сме максимално близо до клиента си, работата в екип, като всеки един от нас се стреми да даде максималното от себе си и да се учи от грешките си. Успехът ни се базира и на търсенето на изобретателни решения, които да доведат до максимално добър резултат. Най-хубавото е, че се забавляваме, докато правим всичко това.

Стараем се да допринасяме за развитието на ИТ сектора в България като цяло – целим създаването на една здравословна среда в страната, в която компаниите взаимно си помагат. Мислим и в посока "работим заедно с нашите клиенти – печелим заедно – развиваме се заедно".

Колко са заетите в компанията? Ще откривате ли нови работни места в София?

- През последните пет години сме пораснали над 5 пъти, като екипът ни достигна близо 250 души, които са разположени в три офиса – в София, Пловдив и Айндховен, Холандия. Офисът ни в Холандия е позициониран близо до повечето ни клиенти, за да можем да управляваме очакванията им и да гарантираме, че можем да създадем това, от което те имат нужда.

Държим на това служителите ни да са достатъчно щастливи в компанията – опитваме се да имаме корпоративна структура, чрез която да успяваме да управляваме една растяща организация, но и която същевременно да позволява кратки канали за комуникация между специалистите и мениджмънта. В офиса ни в София в момента работят около 200 души, в Пловдив – 40, а в Айндховен - около 15. Поставили сме си амбициозна цел в рамките на две години да увеличим общия брой на служителите си в България до 400.

Какви са целите ви като изпълнителен директор, в кой сектор виждате потенциал за растеж?

- Имам много силното желание да позиционираме и развиваме Strypes като компания, която може да предлага цялостни софтуерни и бизнес решения за сериозните компании в Западна Европа. Много съм горд, че това е разпознато от нашите клиенти, но съм и доста въодушевен, че имаме толкова много още, което искам да постигнем. За следващите две години насочваме поглед към Швеция, Щатите – там има толкова много иновативни компании, с които искаме да работим.
Вътре в компанията искаме да създадем общност, която да се основава на чувството за принадлежност на служителите – така освен средата и продуктите ни ще са по-добри. Постигаме това през нашите ценности и култура.

Те са продукт на служителите и са резултат от търсенето на това какво е необходимо, за да постигаме целите си, за да бъдем полезни на клиентите си и за да бъдем щастливи. Можем да работим още в тази посока и продължаваме да търсим начини да се свързваме с екипа, с неформалните лидери в организацията, както и да подкрепяме силното ядро от хора, които изповядват ценностите ни и ги предават на останалите.

Успехът ни се основава на работата в екип, като всеки един от нас се стреми да даде максималното от себе си и да се учи от грешките си. Успехът ни се базира и на търсенето на изобретателни решения, които да доведат до максимално добър резултат, както и на факта, че се забавляваме докато правим всичко това. Така служителите ни освен че са проактивни, са и по-креативни в работата си. Установихме, че създавайки тази приемственост, стимулираме хората. Можем да работим още в тази посока и продължаваме да търсим начини да се свързваме с екипа, с неформалните лидери в организацията, както и да подкрепяме силното ядро от хора, които изповядват ценностите ни и ги предават на останалите. Искаме да създадем общност в нашата компания, която да се основава на чувството за принадлежност на служителите – така освен средата и продуктите ни ще са по-добри.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Хрус-Хрус" е Superbrand "Хрус-Хрус" е Superbrand

Създаването на нови вкусове и избор за клиента е пазарна политика в полза на потребителя

13 дек 2019, 426 прочитания

Cordeel инвестира 52 млн. лева в логистичен център за Orbico в София Cordeel инвестира 52 млн. лева в логистичен център за Orbico в София

Комплексът до Северната тангента ще е 36 хил. кв. м и трябва да е готов през пролетта на 2021 г.

12 дек 2019, 1888 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Вебер поиска Брюксел да разследва сделката за завода на Volkswagen

Политическите реакции срещу избора на Турция продължават, макар той да изглежда окончателен

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10