Китайската Geely е напът да купи половината Smart от Daimler

Сделката ще бъде обявена преди Шанхайското автомобилно шоу, което ще се проведе през април

Възможно е продажбата на 50% дял на Geely да срещне политическа съпротива от страна на Берлин
Възможно е продажбата на 50% дял на Geely да срещне политическа съпротива от страна на Берлин    ©  Reuters
Възможно е продажбата на 50% дял на Geely да срещне политическа съпротива от страна на Берлин
Възможно е продажбата на 50% дял на Geely да срещне политическа съпротива от страна на Берлин    ©  Reuters

Германският автомобилен производител Daimler се готви да продаде 50% дял от поделението си Smart за градски миниавтомобили на китайската Geely. Това твърдят източници на Financial Times, като добавят, че продажбата ще бъде потвърдена преди Шанхайското автомобилно шоу през април.

От полза за бранда

Решението на китайската автомобилна компания, чийто основател Ли Шуфу миналата година стана най-големият акционер в Daimler (9.7% за около 9 млрд. долара), се очаква да помогне на германската група да се справи с нерентабилния си бранд Smart. Отделът за миниколи продава едва 130 хил. автомобила годишно, а за сравнение - 2.25 млн. са продадените коли на притежавания от Daimler бранд Mercedes-Benz за същия период. През последните години Daimler и Geely са работили активно заедно. Пример за това е обявлението на двете компании през октомври, че ще създадат съвместна компания за споделено пътуване, която ще оперира в Китай.

Oт Daimler обясниха, че водят преговори с "няколко потенциални кооперативни партньори" за разработването на следващо поколение продукти за отдела Smart, а от Geely отказват коментар.

Китайската автомобилна компания се е разраснала значително през последните години. Тя притежава британския бранд за спортни коли Lotus, малайзийската Proton и значителен дял в шведската Volvo.

Притесненията за Smart

Съдбата на Smart под шапката на Daimler често е била поставена под въпрос, особено след като германската компания обяви миналата година, че главният ѝ изпълнителен директор Дитер Цетче ще се оттегли от поста през май, което слага край на 13-годишната му кариера в компанията.

Докато Цетче поддържаше надеждата за бъдещето на бранда, неговият наследник Ола Калениус не споделя същия ентусиазъм. Това най-вече се обяснява с факта, че печалбата на германската група беше под натиск през 2018 г. Освен това анализаторите твърдят, че Smart не е генерирала печалби, откакто е основана преди 21 години. Според оценката на Evercore ISI Smart губи между 500 и 700 млн. евро годишно.

Възможно е продажбата на 50% дял на Geely да срещне политическа съпротива от страна на Берлин, смята един от банкерите, работещи с Daimler. Това се дължи преди всичко на притесненията на държавата, породени от нарастващото присъствие и влияние на китайски компании в най-голямата европейска икономика. Когато основателят на Geely купи 9.7% дял в Daimler преди година, държавата не го очакваше. Тогава един от депутатите коментира, че Geely се е промъкнала в Daimler от нищото.

Впоследствие беше одобрен проектозакон, който дава право на германското правителство да блокира инвестиции в чувствителни индустрии, когато те са за над 15% от капитала и се правят от компании извън рамките на ЕС.

Европейските столици са притеснени най-вече от това, че китайските компании придобиват активи в ЕС и после прехвърлят ноу-хауто от проучените технологии в Китай. Въпреки това е много вероятно Smart да развие потенциала си именно там, защото китайският пазар на електромобили и компактни модели е най-големият в света.