Когато мишката погълна лисицата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато мишката погълна лисицата

Reuters

Когато мишката погълна лисицата

Disney вече е истински хегемон в киноиндустрията след придобиването на 21 Century Fox

Йоан Запрянов
3545 прочитания

Reuters

© Reuters


Феновете на комикси и сериали често обичат да спорят как биха приключили теоретични битки между любимите им герои. Кой ще победи, ако Железният човек се изправи срещу Батман? Или Супермен срещу Танос? Разбира се, в тези спорове винаги се появява циникът реалист, който казва "каквото решат сценаристите". Истината обаче е, че действителността е далеч по-различна и над всички стои един неочакван победител – Мики Маус.

Сладката мишка, любима на всяко поколение след 1928 г., когато е създаден героят, е символът на The Walt Disney Company (или накратко само Disney). Компанията, основана от Уолт Дисни през 1923 г., днес е огромен фактор в редица медийни сектори и най-вече пълен доминатор в боксофиса. След приключването на масивната сделка по закупуването на 21 Century Fox срещу 71.3 млрд. долара Disney вече е гигант, какъвто тази индустрия досега не е познавала – и буди както интерес, така и страх сред конкуренти и регулатори.

Кратката драма около наддаването за Fox между Disney и телекомуникационната Comcast, което вдигна цената на компанията от 65 на 71 млрд. долара, само леко забави сделката, която бе приключена официално на 20 март. Тя прави Disney не просто гигант, но и ужасно близо до това да е монополист на кинопазара. Компанията ще държи 40% от всички приходи в сектора, което не е изненадващо, предвид че Disney съдържа Lucasfilm (съответно всички Star Wars филми), правата върху всички герои на Marvel, както и анимационните филми на Pixar. Към всичко това добавяме и, разбира се, собствените герои на Disney, които са безспорно най-добре представящите се сред най-младата демография - а и далеч не само сред нея.

През 2018 г. например двете компании са създали пет от десетте най-успешни филма за годината. От тази година те ще бъдат "на една сметка". Само от тези пет филма компанията е отбелязала приходи от 7.44 млрд. долара. Тази година не се очертава да бъде по-слаба, особено предвид очаквания брой от супергеройски филми, които доминират пазара през последното десетилетие.

Колко е важен каталогът

И все пак въпреки стряскащата големина, която Disney достигна след 20 март, основните заглавия по медиите не бяха свързани с пазарния дял на гиганта. Вместо това те бяха насочени към факта, че на сайта на Disney вече се виждат лицата на героите от "Семейство Симпсън" - актив, за който не бе ясно дали ще се окаже в ръцете на компанията. Причината е, че Disney не купува цялата Fox – компанията отдели стриктно медийния си бизнес, в който влизат спортните и новинарските канали, с които по-често се свързва името на магната Рупърт Мърдок, макар той на практика да стоеше зад двете звена.

Случат със "Семейство Симпсън" напомни колко голям каталог всъщност купува Disney – кино- и телевиозионни класики, които безспорно ще привлекат редовния зрител. А това е от огромно значение за Disney, която през тази година започва на практика най-голямата трансформация в историята си с пускането на стрийминг услугата Disney+. Тя е може би единственият претендент със сериозни шансове да влезе успешно на пазара, доминиран от Netflix и Amazon.

С правата върху собствения си каталог заедно с тези на Pixar, Fox, Lucasfilm и Marvel Studios фирмата събира огромна част от всички кинохитове през целия последен век. С това идва и изтеглянето на част от съдържанието от конкурентите като Netflix, което неминуемо ще се отрази на стрийминг пазара.

"След като вече притежава Fox, Disney добави големи придобивки към колекцията си от блокбъстъри, минисерии и анимации, които ще се озоват в Disney+. "Мишката" не смята да охлабва контрола си над боксофиса и със сигурност ще продължи да чупи рекорди", коментира Андреа Янг от Cornell Daily Sun. "Но начинът, по който публиката гледа кино, се промени достатъчно през последните години. Дали Disney+ може да се окаже предизвикателство за позициите на Netflix в стрийминга? Изглежда все по-вероятно."

Монопол ли е – и страшен ли е

Технически погледнато, Disney все още не е монополист на боксофис пазара и регулаторите не изразиха притеснение за господстващо положение в киното. Вместо това американското правосъдно министерство поиска отделяне на спортните и новинарските канали на Fox – условие, което бе прието лесно от всички страни. Броят на големите студиа в Холивуд обаче вече не е шест, а пет. През последното половин десетилетие е имало само още едно голямо студио – Universal, което успя да достигне двуцифрен пазарен дял (15% преди няколко години) на филмите си, докато Disney, ако сметнем и продукциите на Fox, надхвърля 40%. Всички останали са толкова далеч, че макар за Холивуд студиата да са известни като "Големите пет" (доскоро шест), реалността вече по-скоро е "Disney и останалите четири".

Джил Дайсис от CNNMoney коментира, че сливането ще се отрази на почти всички в индустрията, но най-голямата промяна вероятно ще бъде за самите киносалони. Докато студиата традиционно взимат между 40 и 50% от цената на билетите за даден филм, Disney от години използва положението си, за да получи повече. За последните Star Wars филми например компанията е получавала по 65% от всеки билет. "Операторите на салони на практика нямат избор да не се съгласят с условията, защото през Disney минават най-касовите филми всяка година", казва Дайсис.

Пълният мащаб на последствията от сливането няма да стане ясен веднага. На първо време критиците, а може би дори и регулаторите, ще следят какви са плановете за продукции на Disney. Остава открит въпросът дали компанията ще продължи да пуска толкова филми, колкото ако все още бяха две отделни студиа, или броят на блокбъстърите през годината ще намалее. Каквото и да се случи обаче – както в киноиндустрията, така и в полето на стрийминга, едно е ясно – след като мишката погълна лисицата, нищо няма да бъде същото.

Автор: Капитал

Феновете на комикси и сериали често обичат да спорят как биха приключили теоретични битки между любимите им герои. Кой ще победи, ако Железният човек се изправи срещу Батман? Или Супермен срещу Танос? Разбира се, в тези спорове винаги се появява циникът реалист, който казва "каквото решат сценаристите". Истината обаче е, че действителността е далеч по-различна и над всички стои един неочакван победител – Мики Маус.

Сладката мишка, любима на всяко поколение след 1928 г., когато е създаден героят, е символът на The Walt Disney Company (или накратко само Disney). Компанията, основана от Уолт Дисни през 1923 г., днес е огромен фактор в редица медийни сектори и най-вече пълен доминатор в боксофиса. След приключването на масивната сделка по закупуването на 21 Century Fox срещу 71.3 млрд. долара Disney вече е гигант, какъвто тази индустрия досега не е познавала – и буди както интерес, така и страх сред конкуренти и регулатори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK