Защо някои зелени инвеститори избягват Uber и Lyft
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо някои зелени инвеститори избягват Uber и Lyft

Uber и Lyft разчитат на един и същ бизнес модел

Защо някои зелени инвеститори избягват Uber и Lyft

Може да се окаже, че двете компании всъщност допринасят за това на пътя да има повече автомобили, а не по-малко

2120 прочитания

Uber и Lyft разчитат на един и същ бизнес модел

© AP Images


Някои инвеститори с фокус върху опазването на околната среда не са готови да закупят акции в Lyft и Uber. Те са притеснени от въздействието върху климата от дейността на двете компании, чиито първични публични предлагания са сред най-очакваните през тази година, съобщава Reuters.

Причините

И двете компании се стараят да откажат хората от това да използват собствени автомобили, като същевременно ги насърчават да се възползват от споделени транспортни услуги. Така те промениха трафика като цяло в някои от най-големите градове в САЩ.

Lyft дебютира на борсата в петък с оценка от 22.4 млрд. долара, а IPO-то на неговия по-голям конкурент ще бъде реализирано този месец. И двете компании обаче имат голям проблем – нито една от тях не е печеливша. За миналата година Uber е отчела загуба от 3.3 млрд. долара. При Lyft числото е 911 млн. долара.

Учените и специалистите по градоустройство продължават да проучват дали двете компании ще помогнат за намаляване на въглеродните емисии чрез по-доброто използване на съществуващите автомобилни паркове или по-скоро увеличават трафика и емисиите, като отклоняват хората от влаковете и автобусите.

От своя страна Uber и Lyft твърдят, че за задръстванията има много причини, включително увеличаващото се население на градовете. Някои инвеститори обаче смятат, че всъщност технологията за споделено пътуване допринася за повече автомобили на пътя.

"Доколкото разбирам, те всъщност вкарват на пътя повече коли в претоварените райони и изземат бизнеса от транзитните системи", коментира портфолио мениджърът в New Alternatives Fund, който се фокусира върху социално отговорни инвестиции, Мъри Розенблит.

Директорът в инвестиционната компания Azzad Asset Management, която също е с фокус върху екологичните проблеми Джошуа Броквел каза, че намаляването на броя собствени автомобили не е екологична цел сама по себе си. "От значение са изминатите километри и въглеродните емисии", коментира той.

Настроенията

Други зелени инвеститори, сред които фондовете Green Century, Boston Common Asset Management и Parnassus Investments, също заявиха, че не са заинтересовани от това да участват в IPO-тата на Uber и Lyft.

Изследване на Калифорнийския университет в Дейвис от 2017 г. установява, че услугите на Uber и Lyft намаляват ползването на автобусен и железопътен транспорт. Освен това хората все по-често пътуват споделено, за да предприемат пътувания, които преди това са реализирали пеша, с колело или обществен транспорт.

Проучване на транспортната администрация на Сан Франциско установи, че около половината от новите задръствания в града от 2010 г. до 2016 г. се дължат на споделените пътувания. Средната скорост на придвижване в града възлиза на 20.9 мили в час в края на периода, като това е с 3.1 мили в час по-бавно, отколкото в началото на проучването.

Водачите за Lyft и Uber често пътуват отдалече, за да достигнат градските райони, преди дори да включат приложението. Често се случва водачите да изминат до 160 километра до Сан Франциско в търсене на по-изгодни тарифи.

Действията

Компанията е предприела стъпки за намаляване на задръстванията – тя е въвела в приложението си разписанието на автобусите на градския транспорт, а също така инвестира във велосипеди и електрически скутери. Lyft е похарчила милиони долари за въглеродни компенсации през 2018 г. и подкрепя транзитната инфраструктура.

Uber също е поела ангажимент за инвестиции във велосипеди, скутери и други устойчиви инициативи. Главният изпълнителен директор Дара Хосровшахи каза през септември, че компанията ще инвестира 10 млн. долара, за да проучи идеи за справяне със задръстванията. Като част от усилията им за по-малко вреда върху околната среда Uber и Lyft могат да помогнат на шофьорите да закупят електрически автомобили. Това би привлякло множество инвеститори.

Някои инвеститори с фокус върху опазването на околната среда не са готови да закупят акции в Lyft и Uber. Те са притеснени от въздействието върху климата от дейността на двете компании, чиито първични публични предлагания са сред най-очакваните през тази година, съобщава Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Някой да направи сметка кое е по-скъпо - лизинг, поддръжка и гориво или Uber цял месец. Според мен сметката е доста по-скъпа при юбер, което логично води до елиминирането им от конкуренцията на автомобилите.

    Дори и да стане по-евтино, цените ще се вдигнат, защото такива са пазарните механизми. Единственото решение е рестрикции за личните автомобили чрез завишени разходи, а това е далече във времето.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK