С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 12 апр 2019, 12:28, 6536 прочитания

Luxottica не обича да дели

Италианската компания контролира голяма част от пазара – тя притежава някои от най-известните брандове за рамки и очила в света и редица търговски обекти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Италианската компания контролира голяма част от пазара – тя притежава някои от най-известните брандове за рамки и очила в света и редица търговски обекти.
  • Сделките на Luxottica подсказват, че продуктите и посещението в оптиката ще се променят изоснови.
  • Групата, която е абсолютен лидер в сектора, става още по-голяма, след като преди време се сля в сделка за 53 млрд. долара с номер две в индустрията - френския производител на лещи Еssilor.

*променена на 15.04.2019 г.

Ако носите очила, може би сте забелязали, че през последните години
те стават все по-скъпи, без значение коя марка купувате и къде пазарувате. Причината за това е, че една компания държи преобладаващата част от пазара. Надали са много хората, които знаят коя точно е компанията Luxottica. Но със сигурност са чували поне някои от многобройните ѝ марки. А те са едни от най-известните брандове за рамки и очила в света - Ray-Ban, Oakley, Persol, Vogue Eyewear, Burberry, Chanel, Coach, DKNY, Dolce & Gabbana, Michael Kors и много други.


Италианският гигант купува и вериги магазини за очила по света като Sunglass Hut, Sears Optical и Target Optical, след това използва своето господство на пазара на очила, за да принуди почти всяка марка да продава на него. За да допълни колекцията си, Luxottica придобива здравния застраховател в САЩ Eyemed Vision Care и се сля с водещия производител на диоптрични стъкла Essilor International.

Контролът на лабораториите, застрахователите, производителите на рамки и повечето от големите търговски обекти позволяват на Luxottica да упражняват натиск над доставчиците – а рамките са по-евтини от всякога. Докато производствената им цена е около 15 долара, те биват продавани с близо 1000% надценка. Ситуацията при контактните лещи е още по-лоша – чифт лещи, които се произвеждат за 1.50 долара, се продават за 800 долара в САЩ.

Агресивният подход



Чарлз Деън, който някога е бил собственик на една от най-големите компании за рамки в САЩ - Custom Optical, доставяща 20% от продуктите, продавани в оптиките Lenscrafters преди придобиването им от Luxottica, разказва пред журналиста от LA Times Дейвид Лазаръс как италианският гигант е променил коренно пазара на очила и е изтласкал (или купил) всяка друга компания от сектора.
Очилата не са просто моден аксесоар – те са необходимост за много хора с лошо зрение и са от ключово значение при шофиране, колоездене, четене и дори получаване на образование. Luxottica нараства чрез придобиване, като изкупува конкуренцията и по този начин ограничава пазарния избор за потребителите.

Един пример за действията на Luxottica е веригата Sunglass Hut. Гигантът я купува в началото на 2001 г. и незабавно заявява на Oakley, че настоява за значително по-ниски цени на едро или в противен случай ще намали поръчките и ще засили продажбата на собствените си марки. Няколко месеца по-късно Oakley признава на акционерите, че преговорите не са минали добре и че Luxottica съкращава поръчаните количества. "Направихме всички разумни усилия да установим взаимноизгодно бизнес партньорство с Luxottica, но от изненадващите действия от тази седмица е ясно, че нашите усилия са били игнорирани", се казва в изявлението на Oakley тогава. Акциите на компанията веднага губят над една трета от стойността си, а Luxottica придобива Oakley няколко години по-късно, като я добавя към Ray-Ban, която италианската група е купила през 1999 г. "Така италианците получиха контрол над толкова много марки. Ако не правиш това, което искат, те те отрязват", казва Деън.

Италианската група, която е абсолютен лидер в сектора, става още по-голяма, след като се сля в сделка за 53 млрд. долара с номер две в индустрията - френския производител на диоптрични стъкла Еssilor. Новата EssilorLuxottica има присъствие в над 150 страни и може да промени изоснови пазара. "Ще можем да създаваме и доставяме продуктите си изключително бързо през всичките си магазини по света и всичките си мрежи", заяви Юбер Саниер, изпълнителен директор на Essilor, цитиран от Financial Times. Новата компания технически няма да създаде монопол - в момента Essilor държи около 45% от пазара на лещи, а Luxottica - 25%.

Освен че сливането създаде нов гигант, сделката е интересна и за други индустрии, и най-вече за самите потребители. От една страна, новият мастодонт EssilorLuxottica има присъствие в над 150 страни и около 140 хил. служители. Така със сливането на търговските й мрежи е още по-лесно за потребителите да й станат клиенти. А с обединяването на производствата и търговската дейност добре познатият процес - преглед в оптиката, поръчка на очила, чакане, става по-гладък и бърз. "Имахме брандовете, сега имаме и най-високо качество на стъклата", коментира Леонардо дел Векио, изпълнителен директор и основател на Luxottica.

Сделката има смисъл, защото обединява два различни бизнеса - досега производителите на стъкла и рамки обикновено бяха отделни компании. Но в момент, когато индустрията иска да наложи нов сегмент - на умни очила, обединяването на развойните звена на Еssilor и Luxottica ще даде далеч повече плодове. Сливането им има потенциала да промени начина, по който се носят очила и традиционното им приложение.

Новият лидер

В рамките на над половин век 83-годишният Дел Векио превръща Luxottica в най-големия производител на рамки за очила в света. В една традиционно фрагментирана и малка индустрия амбицията на Дел Векио изненадва конкурентите му. Той се стреми да контролира всеки елемент от бизнеса - от металните сплави, използвани в пантите на очилата, до магазините, където се продават крайните продукти. В поредица от дръзки поглъщания компанията придобива марки като Ray-Ban, Oakley и Persol и сключва договори с модни къщи като Armani, Ralph Lauren и Chanel. Тя строи фабрики в Китай и изгражда вериги за търговия на дребно на четири континента.

Империята на Luxottica се крепи на принципа "прави всичко сам". След първоначалния напредък на компанията от части към рамки в началото на 70-те години Дел Векио прави стъпки към пълния контрол на целия процес на производство и продажба. Той цели да прави продуктите си със собствени суровини и да ги продава в собствените си магазини. Наличието на собствени дизайнери, инженери, фабрики, складове за доставки и търговски обекти (Luxottica понастоящем има почти 9 хил. магазина и договори с още 100 хил. оптики по целия свят) означава, че компанията може да изкара продуктите си на пазара по-бързо и в по-големи количества, отколкото всеки от нейните конкуренти. Освен това тя запазва по-голямата част от печалбите си.

Бъдещето на индустрията

Голяма част от глобалното население има нужда от корекция на зрението. Според данни на индустрията очила или контактни лещи носят под 2 млрд. души. Простата сметка показва, че около 2.5 млрд. все още се нуждаят от добрия стар оптичен бизнес. Основната част от тях са в Азия, Африка и Латинска Америка.

Luxottica променя естеството на оптичния бизнес като цяло. През следващите десетилетия EssilorLuxottica ще има властта да решава как ще виждат милиарди хора. Тя може да споделя нови технологии, да снабдява света с качествени и достъпни очила. Или може да реши да не го прави и да използва търговското си господство, за да намали снабдяването, да повиши цените и да печели милиарди.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трудни времена за SoftBank Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

15 ное 2019, 8 прочитания

Галактиките IaaS и Smart Server Галактиките IaaS и Smart Server

Или защо облачните услуги са неизбежни за бъдещето на всяка компания

15 ное 2019, 323 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Директорът на новостите в BMW

Клаус Фрьолих, член на борда на директорите на германският концерн, пред "Капитал"

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10