Три компании искат да доставят два кораба за близо 1 млрд. лв. за армията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Три компании искат да доставят два кораба за близо 1 млрд. лв. за армията

Новите бойни кораби трябва да бъдат доставени с въоръжение

Три компании искат да доставят два кораба за близо 1 млрд. лв. за армията

Оферти са подали българската "Делфин" и две големи чужди фирми - германска и инталианска

7575 прочитания

Новите бойни кораби трябва да бъдат доставени с въоръжение

© Велко Ангелов


Три компании са подали оферти за доставка на два нови многофункционални патрулни кораба за българската армия. Срокът за това изтече във вторник вечерта, съобщиха от военното министерство. Кандидати са две големи чуждестранни корабостроителници - германската Fr. Lurssen Werf и италианската Fincantieri, както и българската "МТГ - Делфин". И трите компании са участвали на някакъв етап в предишната процедура, а единствено "Делфин" стигна до подаване на оферта, но се отказа преди подписване на договора. Максималната прогнозна стойност на проекта сега е 984 млн. лв. с ДДС.

Офертите ще бъдат отворени в понеделник (22 април) от назначената за това междуведомствена работна група, която се ръководи от зам.-министъра на отбраната Анатолий Величков. След това ще бъдат оценени, а окончателният доклад с класацията трябва да бъде одобрен от правителството.

Триото кандидати

Варненската корабостроителница "Делфин" е семейна фирма с мажоритарен собственик Светлин Стоянов. Започва бизнеса си в началото на 90-те години. Строила е кораби за бойния флот на Екваториална Гвинея. Сред клиентите й е "Параходство БМФ" на Кирил Домусчиев, което е причината компанията често да се свързва с неговото име, но бизнесменът няма реално участие в дружеството.

Другите кандидати са големи чуждестранни оръжейни фирми. Германската семейна компания Lurssen е в бизнеса от 140 години, като строи всичко от яхти до военни кораби. Италианската Finantieri също е сред най-големите корабостроителнци в света, като листата й включва както търговски, така и военни съдове. Акциите й се търгуват на борсата в Милано, а приходите й за 2018 г. са в размер на 5.5 млрд. евро.

Втори опит

Сегашната процедура за доставка на два бойни кораба за Военноморските сили започна, след като в средата на миналата година парламентът прие актуализирания проект на Министерството на отбраната, с който в максималната прогнозна стойност беше включен ДДС. Разликата от 164 млн. лв. спрямо предишния проект е разпределена за плащане през 2024 и 2026 г., уточняват от военното министерство. Новите корвети трябва да заменят част от старите руски кораби в армията. Предвижда се те да бъдат окомплектовани с въоръжение.

При първата процедура през 2016 г. бяха поканени осем корабостроителни компании, от които седем потвърдиха желание да участват, като единствено BAE Systems официално отказа. До крайния срок през октомври 2017 г. обаче оферта беше подадена само от българската "Делфин". Всичките чужди кандидати се отказаха да участват, тъй като сроковете бяха много кратки, а документите - само на български. В крайна сметка "Делфин" също се оттегли, тъй като междувременно бяха направени законови промени, с които се въведе ДДС и върху военните проекти. С това предвидената сума от 820 млн. лв. щеше да намалее със 164 млн. лв.

Три компании са подали оферти за доставка на два нови многофункционални патрулни кораба за българската армия. Срокът за това изтече във вторник вечерта, съобщиха от военното министерство. Кандидати са две големи чуждестранни корабостроителници - германската Fr. Lurssen Werf и италианската Fincantieri, както и българската "МТГ - Делфин". И трите компании са участвали на някакъв етап в предишната процедура, а единствено "Делфин" стигна до подаване на оферта, но се отказа преди подписване на договора. Максималната прогнозна стойност на проекта сега е 984 млн. лв. с ДДС.

Офертите ще бъдат отворени в понеделник (22 април) от назначената за това междуведомствена работна група, която се ръководи от зам.-министъра на отбраната Анатолий Величков. След това ще бъдат оценени, а окончателният доклад с класацията трябва да бъде одобрен от правителството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-P
    Николов

    Хайде на бас, че и този път конкурса ще бъде спечелин от МТГ-Делфин.

    Щото има много неслучайни неща тук.

    Първо, материалите за конкурса в началото съвсем не случайно са били само на български - при все, че във ВМС офицерският състав като цяло няма проблем с английския.

    Второ, сроковете не случайно са били много кратки. Щото, който е трябвало да знае е знаел отдавна.

    Изобщо, съвсем целенасочено се правят усилия да откажат чуждите фирми въпреки, че те имат повече опит.

    Светлин ще трябва да почерпи. Всъщност, най-вероятно той вече го е направил.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Ще направя и друга прогноза. Корабите за които ще платим близо милиард ще бъдат, в общи линии, копия на кораба дето МТГ-Делфин направи за Екваториална Гвинея.

    А защо точно Екваториална Гвинея? Ами щото това е по принцип доста богата страна (има адски много нефт), но, същевременно, и едно от най-корумпираните в света (във всички класации на Транспаренси Интернешънъл неизменно е в дъното). Та, МТГ-Делфин успя да им продаде един морално остарял съд с украинско въоръжение на цената на една фрегата немско производство. Защото пак е имало почерпки където трябва.

    Та, тънкия момент на тези кораби ще е въоръжението. До тук МО не са сложили в интернет текста на заданието. А там ще е заровено кучето. Колкото по-хилаво въоръжение, толкова по-голяма ще е хапката за МТГ-Делфин.

  • 3
    vincenzo76 avatar :-|
    vincenzo76

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Пич.......,ентусиазма ти идва малко повече,отколкото реално ти е компетенцията!!!Корветата "Бата" е проектирана от англичани!А "К-90" е проектирана от николаевски кадри!И леко модифицирана от нас!!! А за тия скромни кинти - Люрсен или Финкантиери могат да ни предложат само една бройка корвета!За две - парите не стигат!!!

  • 4
    todor_cvetkov avatar :-?
    todor_cvetkov

    До коментар [#1] от "Николай Николов":

    Срокът тече от ноември 2018. Кое му е краткото? Това са си пет месеца. За езика също имаше промени - за справка, зам-министъра Величков.

  • 5
    todor_cvetkov avatar :-?
    todor_cvetkov

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Скоро май не си ъпдейтван от кораба-майка? Има го заданието. Нарича се Проект за инвестиционен разход. Разходи се до сайта на МО и го виж. Доста е подробно. Фирмите ще предложат различни решения, но трябва да отговарят на изискванията.

  • 6
    ss avatar :-P
    SS

    Що пък да не се прави в България ?

    То ,че нема да оди на война - нема , ама ще може да събира коката от морето !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Регал Топ 100

Регал Топ 100

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK