Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 апр 2019, 11:25, 4438 прочитания

Ограниченията за вредните емисии – новият голям проблем за автомобилните компании

Секторът трябва да изпълни новите изисквания на ЕК, иначе се предвиждат сериозни санкции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-голямото предизвикателство пред европейските автомобилни производители е изпълнението на новите ограничения за вредни емисии. До 2021 г. те трябва да намалят средните въглеродни емисии до 95 грама на километър. Всеки следващ грам CO2 ще струва на компаниите 95 евро, умножено по броя на продадените автомобили през годината. Това прави около 30 млрд. евро, пресмята Financial Times.

Целите на ЕК до 2030 г.


Ключовите цели за периода са:
- Намаляване с най-малко 40% на емисиите на парниковите газове (от нивата от 1990 г.)
-
Делът на възобновяемата енергия да е най-малко 32%
- Подобряване на енергийната ефективност с най-малко 32.5%.

Строги стават изискванията за отделяния въглероден двуокис от новите произведени леки и лекотоварни автомобили. Предвижда се от 2030 г. новите леки коли да отделят средно 37.5% по-малко въглероден двуокис, а за лекотоварни автомобили очакваното намаление е средно с 31% в сравнение с равнищата от 2021 г. Между 2025 и 2029 г. леките и лекотоварните автомобили ще трябва да отделят 15% по-малко от този вреден газ.

Общата цел на промените е да допринесе за постигането на целите на Парижкото споразумение. Строгите ограничения като отделянето на въглероден диоксид до 95 грама на километър обаче се оказват голяма трудност за европейските автомобилни производители. За сравнение, VW, която е продала 4.4 млн. автомобила в Европа през миналата година, има средни емисии от 123 гр/км.



Въглеродните емисии

Според консултантската компания Jato Dynamics за 2018 г. средните нива на вредните емисии са нараснали до четиригодишен максимум от 121 грама на километър. Продажбите на джипове, които са по-тежки и следователно произвеждат повече вредни емисии от традиционните автомобили, пък са се увеличили с три четвърти от 2015 г., пише IHS Markit. Друга причина за увеличаването на вредните емисии е тенденцията за избягване дизелови автомобили и предпочитането такива на бензин.

Спадът в продажбите на дизелови автомобили

Купувачите не вярват в рекламите, че дизеловите автомобили са по-екологични, след скандала с Volkswagen от 2015 г., когато се оказа, че те отделят много повече азотни оксиди. Дизелгейт удари автопроизводителите, които разчитаха на горивото за намаляване на емисиите, тъй като дизеловите превозни средства обикновено отделят една пета по-малко въглероден диоксид от автомобилите на бензин. За сравнение, продажбата на дизеловите превозни средства в ЕС е 56% от всички автомобили през 2011 г., но миналата година делът им падна до 37%, пише Financial Times.

Цената

Арнолд Елингхорст, автомобилен анализатор в Evercore ISI, изчислява, че на индустрията ще ѝ струва 15.5 млрд. евро само за да приведе автомобилите си в съответствие с разпоредбите.
Според швейцарската банка UBS общите приходи на европейски автомобили за 2021 г. ще бъдат със 7.4 млрд. евро по-малко поради разходите за постигане на целите за намаляване на вредните емисии. Това е спад от около 14% в сравнение с 2018 г.
UBS очаква на печалбата на автомобилните компании през 2021 г. също да е значителен - на PSA с 25%, на VW с 13%, на Renault - 10%, на Daimler – 9%, и на BMW със 7%.

Изпълнителният директор на Renault - Тиери Болоре, заяви, че компанията иска да направи всяко превозно средство "по-скоро сътрудник, отколкото нарушител". За да намали емисиите, компанията може да преустанови производството на най-замърсяващите двигатели от вече съществуващата линия автомобили.

Главният изпълнителен директор на Fiat Chrysler - Майк Манли, каза пред Financial Times, че компанията може да изтегли най-замърсяващите си модели от пазара.

Много производители разчитат на т.нар суперкредити от електромобили, които компенсират по-замърсяващи превозни средства, което отчасти обяснява многото "модели на батерии", които ще се появят на пазара през следващите 18 месеца, въпреки че продажбите на електрически автомобили представлява по-малко от 1% от пазара.

Друга възможност за избягване на санкциите е обединението на компании с общ собственик. Например Lamborghini и VW да обединят своите емисии, за да избегнат глоби. И Fiat е предприела драстични действия, за да избегне санкции, формирайки т. нар. open pool с Tesla, съгласявайки се да плати на американската компания стотици милиони евро, съобщава Financial Times.

Последици

Една непредвидена последица от целите на ЕС за емисиите до 2030 г. може да бъде "смъртта" на евтините леки коли, пише Financial Times. Макс Уорбъртън, анализатор в Bernstein, твърди, че разходите за оборудване на тези автомобили с батерии и електрически двигатели, за да изпълнят амбициозните цели на ЕС за въглеродния диоксид, ще ги направят напълно недостъпни. Дори най-евтината хибридна система ще струва между 600 и 1000 евро за кола, а пълна хибридна система ще струва между 2500 и 4000 евро на автомобил.

Главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Диес призна, че евтините леки коли като Up! и Polo "никога" няма да постигнат целите за 2030 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости" 2 Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости"

Красен Кюркчиев от "Фикосота" предлага стратегия за спрявяне с епидемията с минимални жертви и щети за икономиката, като се раздели обществото на две групи според риска

29 мар 2020, 2987 прочитания

Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално Мините в Челопеч и Крумовград продължават да работят нормално

Повечето от материалите, които "Дънди прешъс металс" използва, се доставят от български фирми

29 мар 2020, 1087 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Deichmann е продала 600 хил. обувки през 2018 в България

Германската верига има приходи 30 млн. лв., направени през 21 търговски обекта в девет града в България и онлайн

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10