С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 апр 2019, 16:00, 7858 прочитания

КЗК не откри нарушение за кампанията на "Фантастико" "Вземи 2 на цената на 1"

Регулаторът обаче глоби със 160 хил. лв. дружество на търговската верига заради игра с награди

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Решенията на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), свързани с поведението на търговските вериги, продължават. След рекордната глоба от 15 млн. лв., наложена за рекламен клип през февруари т.г. на "Метро Кеш енд Кери България" по жалба на "Лидл България енд Ко", сега комисията излиза с нови две решения, този път отнасящи се до "Фантастико".

Повод за първото решение, според което антимонополният орган не открива нарушения, е промоцията "Вземи 2 на цената на 1" в магазините на "Фантастико", а производството е образувано след жалба на "Лидл България енд Ко".


Второто решение е резултат от самосезиране на КЗК и е свързано с организирана от веригата томбола със специални награди. Регулаторът смята, че е налице заблуждаваща реклама и налага глоба от 162 256 лв. на организатора - "Ван холдинг" - дружество от групата на "Фантастико". Сумата е 0.1% от нетните приходи на компанията за 2018 г.. Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София област, в 14-дневен срок от съобщаването му.

"Вземи 2 на цената на 1"

През ноември 2018 г. в магазините на "Фантастико" се предлагат 22 продукта в кампания под надслов "Вземи 2 на цената на 1" и "Вземи повече, плати по-малко". Предложенията са разнообразни - тоалетна хартия, вафли, бисквити, колбаси и др., като вторият артикул е идентичен на първия.



"Лидл България енд Ко" изпраща сигнал до КЗК, тъй като смята, че кампанията осигурява безвъзмездно предлагане на добавка към продавана стока. С други думи - при закупуване на един промоционален артикул потребителят получава втори от същия вид безплатно, а това "с голяма степен на вероятност би довело до промяна на икономическото поведение на потребителите".

КЗК обаче приема, че в случая има продажба с отстъпка от цената на едни и същи продукти, предлагани за продажба заедно (като в брошурата на "Фантастико" изрично е посочен и процентът на намалението), а не даване на нещо допълнително. Още повече че такива продажби са обичайни и за други вериги, за които има примери в решението:
  • "Метро Кеш Енд Кери България" ЕООД (чрез брошура, валидна в периода 31.01-13.02.2019 г.): "Вземи 2 плати 1", "Повече от 230 - 100% изгодни оферти" "Вземете четен брой Метроединици от този продукт и платете на касата само половината".
  • "Кауфланд България ЕООД Енд Ко" КД (чрез брошура, валидна в периода 18-24.06.2018 г.): "Extra", "Вземи 2 на цената на 1". "Вземи четен брой от тези артикули и плати само половината на касата",
  • "Билла България" ЕООД (чрез брошура, валидна в периода 04-10.10.2018 г.): "1+1". "Купи 2 бр. на цената на 1 бр". "всеки ден гранде подаръци "1+1".
  • "Лидл България ЕООД Енд Ко" КД (чрез брошури, валидни в периода 01-07.10.2018 г. и от 21-27. 01.2019 г.): "1+1 подарък" "2+1 гратис", "2+1 безплатно".

Предлагане на два или повече продукта наведнъж на по-ниска цена (с посочен конкретен процент на намаление) за всеки в сравнение с цената им за един при закупуване поотделно по принцип е "широко използван на пазара подход при осъществяване на търговска дейност и един от основните методи за реклама и не противоречи на добросъвестната търговска практика", т.е. "не е налице непазарен метод и не се привличат клиенти по недобросъвестен начин", е заключението на антимонополния орган.

"Участвай в томболата със специални награди"

Регулаторът обаче взема друго решение за организираната томбола от дружество, свързано с веригата. През ноември миналата година "Фантастико" организира томбола със специални награди: 5 зимни семейни едноседмични почивки в България, 10 смартфона i-phone 8 и 100 ваучера за пазаруване на стойност 50 лв. Организатор на играта е "Ван холдинг", а изискване за участие е покупка на стойност най-малко 25 лв.

Информацията за наличие на праг за участие в провеждана игра обаче не е посочена изрично в брошурата на веригата - вестник "Фантастико пост", където има само препращане към сайта на компанията. Според КЗК липсата или неправилното посочване на праг за участие в играта "несъмнено е в състояние да доведе до заблуда" потребителите и може да доведе до "неправомерно изкривяване на потребителското търсене в полза на "Фантастико", а това е в състояние "да увреди и интересите на конкурентите по недобросъвестен начин".

Комисията налага санкция за заблуждаваща реклама, като смята, че извършеното нарушение е леко, защото условията за промотиране на играта не са били изчерпателно описани само в един от каналите за информация, а и срокът на провеждането не е продължителен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

САЩ може да облекчат временно търговските санкции срещу Huawei 1 САЩ може да облекчат временно търговските санкции срещу Huawei

Китайската компания се опитва да се справи с критичната ситуация

19 май 2019, 701 прочитания

Шуменската "Теси" планира 78 млн. евро приходи за 2019 г. Шуменската "Теси" планира 78 млн. евро приходи за 2019 г.

Компанията представи новия си "умен" бойлер с управление през интернет

19 май 2019, 1011 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
L'Oréal с амбициозна програма за намаляване на екологичния отпечатък

До 2020 г. всички стратегически доставчици на компанията трябва да участват в нейната програма за устойчивост

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

Къде удря търговската война между САЩ и Китай

Митата между Вашингтон и Пекин няма да доведат до големи директни икономически загуби, но увеличават световната несигурност

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти