С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 апр 2019, 16:00, 9055 прочитания

КЗК не откри нарушение за кампанията на "Фантастико" "Вземи 2 на цената на 1"

Регулаторът обаче глоби със 160 хил. лв. дружество на търговската верига заради игра с награди

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Решенията на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), свързани с поведението на търговските вериги, продължават. След рекордната глоба от 15 млн. лв., наложена за рекламен клип през февруари т.г. на "Метро Кеш енд Кери България" по жалба на "Лидл България енд Ко", сега комисията излиза с нови две решения, този път отнасящи се до "Фантастико".

Повод за първото решение, според което антимонополният орган не открива нарушения, е промоцията "Вземи 2 на цената на 1" в магазините на "Фантастико", а производството е образувано след жалба на "Лидл България енд Ко".


Второто решение е резултат от самосезиране на КЗК и е свързано с организирана от веригата томбола със специални награди. Регулаторът смята, че е налице заблуждаваща реклама и налага глоба от 162 256 лв. на организатора - "Ван холдинг" - дружество от групата на "Фантастико". Сумата е 0.1% от нетните приходи на компанията за 2018 г.. Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София област, в 14-дневен срок от съобщаването му.

"Вземи 2 на цената на 1"

През ноември 2018 г. в магазините на "Фантастико" се предлагат 22 продукта в кампания под надслов "Вземи 2 на цената на 1" и "Вземи повече, плати по-малко". Предложенията са разнообразни - тоалетна хартия, вафли, бисквити, колбаси и др., като вторият артикул е идентичен на първия.



"Лидл България енд Ко" изпраща сигнал до КЗК, тъй като смята, че кампанията осигурява безвъзмездно предлагане на добавка към продавана стока. С други думи - при закупуване на един промоционален артикул потребителят получава втори от същия вид безплатно, а това "с голяма степен на вероятност би довело до промяна на икономическото поведение на потребителите".

КЗК обаче приема, че в случая има продажба с отстъпка от цената на едни и същи продукти, предлагани за продажба заедно (като в брошурата на "Фантастико" изрично е посочен и процентът на намалението), а не даване на нещо допълнително. Още повече че такива продажби са обичайни и за други вериги, за които има примери в решението:
  • "Метро Кеш Енд Кери България" ЕООД (чрез брошура, валидна в периода 31.01-13.02.2019 г.): "Вземи 2 плати 1", "Повече от 230 - 100% изгодни оферти" "Вземете четен брой Метроединици от този продукт и платете на касата само половината".
  • "Кауфланд България ЕООД Енд Ко" КД (чрез брошура, валидна в периода 18-24.06.2018 г.): "Extra", "Вземи 2 на цената на 1". "Вземи четен брой от тези артикули и плати само половината на касата",
  • "Билла България" ЕООД (чрез брошура, валидна в периода 04-10.10.2018 г.): "1+1". "Купи 2 бр. на цената на 1 бр". "всеки ден гранде подаръци "1+1".
  • "Лидл България ЕООД Енд Ко" КД (чрез брошури, валидни в периода 01-07.10.2018 г. и от 21-27. 01.2019 г.): "1+1 подарък" "2+1 гратис", "2+1 безплатно".

Предлагане на два или повече продукта наведнъж на по-ниска цена (с посочен конкретен процент на намаление) за всеки в сравнение с цената им за един при закупуване поотделно по принцип е "широко използван на пазара подход при осъществяване на търговска дейност и един от основните методи за реклама и не противоречи на добросъвестната търговска практика", т.е. "не е налице непазарен метод и не се привличат клиенти по недобросъвестен начин", е заключението на антимонополния орган.

"Участвай в томболата със специални награди"

Регулаторът обаче взема друго решение за организираната томбола от дружество, свързано с веригата. През ноември миналата година "Фантастико" организира томбола със специални награди: 5 зимни семейни едноседмични почивки в България, 10 смартфона i-phone 8 и 100 ваучера за пазаруване на стойност 50 лв. Организатор на играта е "Ван холдинг", а изискване за участие е покупка на стойност най-малко 25 лв.

Информацията за наличие на праг за участие в провеждана игра обаче не е посочена изрично в брошурата на веригата - вестник "Фантастико пост", където има само препращане към сайта на компанията. Според КЗК липсата или неправилното посочване на праг за участие в играта "несъмнено е в състояние да доведе до заблуда" потребителите и може да доведе до "неправомерно изкривяване на потребителското търсене в полза на "Фантастико", а това е в състояние "да увреди и интересите на конкурентите по недобросъвестен начин".

Комисията налага санкция за заблуждаваща реклама, като смята, че извършеното нарушение е леко, защото условията за промотиране на играта не са били изчерпателно описани само в един от каналите за информация, а и срокът на провеждането не е продължителен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Компанията на Ли Кашин купува най-голямата британска верига пъбове Greene King за 5.6 млрд. долара Компанията на Ли Кашин купува най-голямата британска верига пъбове Greene King за 5.6 млрд. долара

Най-богатият човек в Хонконг придобива 3100 заведения, пивоварна и хотели в Англия, Уелс и Шотландия

25 авг 2019, 342 прочитания

Какво научиха авиокомпаниите от NASA 1 Какво научиха авиокомпаниите от NASA

Превозвачите използват космическите технологии, които улесняват полетите

24 авг 2019, 1433 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
L'Oréal с амбициозна програма за намаляване на екологичния отпечатък

До 2020 г. всички стратегически доставчици на компанията трябва да участват в нейната програма за устойчивост

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи