С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 апр 2019, 16:00, 9343 прочитания

КЗК не откри нарушение за кампанията на "Фантастико" "Вземи 2 на цената на 1"

Регулаторът обаче глоби със 160 хил. лв. дружество на търговската верига заради игра с награди

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Решенията на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), свързани с поведението на търговските вериги, продължават. След рекордната глоба от 15 млн. лв., наложена за рекламен клип през февруари т.г. на "Метро Кеш енд Кери България" по жалба на "Лидл България енд Ко", сега комисията излиза с нови две решения, този път отнасящи се до "Фантастико".

Повод за първото решение, според което антимонополният орган не открива нарушения, е промоцията "Вземи 2 на цената на 1" в магазините на "Фантастико", а производството е образувано след жалба на "Лидл България енд Ко".


Второто решение е резултат от самосезиране на КЗК и е свързано с организирана от веригата томбола със специални награди. Регулаторът смята, че е налице заблуждаваща реклама и налага глоба от 162 256 лв. на организатора - "Ван холдинг" - дружество от групата на "Фантастико". Сумата е 0.1% от нетните приходи на компанията за 2018 г.. Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София област, в 14-дневен срок от съобщаването му.

"Вземи 2 на цената на 1"

През ноември 2018 г. в магазините на "Фантастико" се предлагат 22 продукта в кампания под надслов "Вземи 2 на цената на 1" и "Вземи повече, плати по-малко". Предложенията са разнообразни - тоалетна хартия, вафли, бисквити, колбаси и др., като вторият артикул е идентичен на първия.



"Лидл България енд Ко" изпраща сигнал до КЗК, тъй като смята, че кампанията осигурява безвъзмездно предлагане на добавка към продавана стока. С други думи - при закупуване на един промоционален артикул потребителят получава втори от същия вид безплатно, а това "с голяма степен на вероятност би довело до промяна на икономическото поведение на потребителите".

КЗК обаче приема, че в случая има продажба с отстъпка от цената на едни и същи продукти, предлагани за продажба заедно (като в брошурата на "Фантастико" изрично е посочен и процентът на намалението), а не даване на нещо допълнително. Още повече че такива продажби са обичайни и за други вериги, за които има примери в решението:
  • "Метро Кеш Енд Кери България" ЕООД (чрез брошура, валидна в периода 31.01-13.02.2019 г.): "Вземи 2 плати 1", "Повече от 230 - 100% изгодни оферти" "Вземете четен брой Метроединици от този продукт и платете на касата само половината".
  • "Кауфланд България ЕООД Енд Ко" КД (чрез брошура, валидна в периода 18-24.06.2018 г.): "Extra", "Вземи 2 на цената на 1". "Вземи четен брой от тези артикули и плати само половината на касата",
  • "Билла България" ЕООД (чрез брошура, валидна в периода 04-10.10.2018 г.): "1+1". "Купи 2 бр. на цената на 1 бр". "всеки ден гранде подаръци "1+1".
  • "Лидл България ЕООД Енд Ко" КД (чрез брошури, валидни в периода 01-07.10.2018 г. и от 21-27. 01.2019 г.): "1+1 подарък" "2+1 гратис", "2+1 безплатно".

Предлагане на два или повече продукта наведнъж на по-ниска цена (с посочен конкретен процент на намаление) за всеки в сравнение с цената им за един при закупуване поотделно по принцип е "широко използван на пазара подход при осъществяване на търговска дейност и един от основните методи за реклама и не противоречи на добросъвестната търговска практика", т.е. "не е налице непазарен метод и не се привличат клиенти по недобросъвестен начин", е заключението на антимонополния орган.

"Участвай в томболата със специални награди"

Регулаторът обаче взема друго решение за организираната томбола от дружество, свързано с веригата. През ноември миналата година "Фантастико" организира томбола със специални награди: 5 зимни семейни едноседмични почивки в България, 10 смартфона i-phone 8 и 100 ваучера за пазаруване на стойност 50 лв. Организатор на играта е "Ван холдинг", а изискване за участие е покупка на стойност най-малко 25 лв.

Информацията за наличие на праг за участие в провеждана игра обаче не е посочена изрично в брошурата на веригата - вестник "Фантастико пост", където има само препращане към сайта на компанията. Според КЗК липсата или неправилното посочване на праг за участие в играта "несъмнено е в състояние да доведе до заблуда" потребителите и може да доведе до "неправомерно изкривяване на потребителското търсене в полза на "Фантастико", а това е в състояние "да увреди и интересите на конкурентите по недобросъвестен начин".

Комисията налага санкция за заблуждаваща реклама, като смята, че извършеното нарушение е леко, защото условията за промотиране на играта не са били изчерпателно описани само в един от каналите за информация, а и срокът на провеждането не е продължителен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Netflix е добавила 6.5 млн. нови абонати в последното тримесечие без конкуренция Netflix е добавила 6.5 млн. нови абонати в последното тримесечие без конкуренция

Компанията показва притеснително забавяне в основни показатели още преди навлизането на Disney и Apple

17 окт 2019, 375 прочитания

Близо два пъти намалява печалбата на "БТВ медиа груп" през третото тримесечие Близо два пъти намалява печалбата на "БТВ медиа груп" през третото тримесечие

Приходите на дружеството продължават плавно да растат

17 окт 2019, 457 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
L'Oréal с амбициозна програма за намаляване на екологичния отпечатък

До 2020 г. всички стратегически доставчици на компанията трябва да участват в нейната програма за устойчивост

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10