С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 апр 2019, 11:00, 7352 прочитания

Затворът на Карлос Гон

С кариерата на един от най-могъщите мениджъри в автосектора почти сигурно е свършено

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Кой е Карлос Гон:
- Роден в Порто Вельо, Бразилия, дете на ливански родители;
- Водещ инвеститор в ливанската винарска индустрия;
- Преди години е спряган за потенциален президент на Ливан, но отхвърля възможността с думите, че има "прекалено много работни места";
- Любител на коли от дете, още на 5 години може да различава различните модели по клаксона.
Килия 5 на 3 м, татами за легло, тоалетна в ъгъла и постоянно включени лампи. Днешната "квартира" в токийски затвор на Карлос Гон, до неотдавна един от най-могъщите мениджъри в автосектора, е далеч от лукса на жилищата му по цял свят. И много точно описва рязката промяна в житието и кариерата на бившия вече председател на алианса Renault Nissan Mitsubishi. Изненадващият му арест в Япония през миналия ноември стъписа цялата индустрия, а още по-изненадващ е фактът, че няколко месеца по-късно той продължава да е в затвора след повдигането през тази седмица на четвърто поред обвинение за финансови злоупотреби от японската прокуратура.

Но как Карлос Гон, ръководещ един от трите най-големи автопроизводителя в света с общо 470 000 служители, 122 завода и 10.7 млн. продадени леки коли през 2018 г., загуби всичко за няколко месеца? Случаят е преплетен от корпоративни и политически интриги, борба за надмощие между Renault и Nissan, безспорно автократичната природа на 65-годишния мениджър, но и противоречивото му разбиране за корпоративни и лични разходи. Обвиненията варират от некоректно деклариране на доходи, като според прокуратурата той не е отчел 82 млн. долара от заплатите си в Nissan в рамките на последното десетилетие, до пренасочване на големи суми от японската компания към контролирани от него банкови сметки. Последното от тази седмица е за многозначителното "злоупотреба с доверие", което всъщност покрива плащания на обща стойност 15 млн. долара към компания в Оман. От тях 5 млн. долара били преведени към ливанска фирма, в която според прокурорите Гон е индиректен собственик. Обвиненията могат да доведат до десетки години затвор, а японската правосъдна система е известна с изключителната си успеваемост при постигане на осъдително решение. Според адвокатите на Гон клиентът им е държан при изключително трудни условия, за да бъде принуден да признае. За малко той беше освободен под гаранция, преди отново да бъде арестуван в началото на април. (след редакционното приключване на броя на "Капитал" съдът определи гаранция за Гон от 4.5 млн. долара)


Господин Давос

Но независимо от изхода на обвиненията е ясно, че с кариерата на Гон почти сигурно е свършено, 20 години след като той за пръв път се зае със задачата да съживи Nissan и стана глобална корпоративна знаменитост. Мениджърът има три паспорта, говори няколко езика и поне до неотдавна прекарваше времето си между няколко глобални мегаполиса - има къщи в Париж, Рио де Жанейро, Бейрут, Амстердам и Toкио.

Именно тази космополитна натура и вяра в свят без граници винаги го е отличавала дори сред колегите му от другите глобализирани автогиганти. Което си има обяснение - роден е в Бразилия, израснал е в Бейрут, образованието си получава в Париж, а работи в мултинационални компании. Дори често е наричан Господин Давос на името на Световния икономически форум в швейцарския ски курорт, където през годините е постоянно присъствие.



След като прекарва 18 години в производителя на гуми Michelin, където се издига до висшия мениджмънт, той започва звездната си кариера в Renault през 1996 г., където е нает лично от тогавашния изпълнителен директор Луи Швайцер. Той му възлага тежката задача да съживи компанията, където в следващите години Гон се доказва, като безмилостно реже разходи, съкращава служители, ревизира работните процеси и залага на нови модели. Мениджърът дори получава прозвището Le Cost Killer (Убиеца на разходи). Самият Гон никога не е харесвал това определение, като винаги е твърдял, че една компания е загубена, ако зависи само от намаляването на разходите.

Авантюрата Nissan

Далеч по-трудната пред него задача идва през 1999 г., когато Renault купува 37% от Nissan срещу 5.4 млрд. долара. Японският производител се задъхва под дългове от над 35 млрд. долара, надута работна сила и скучни модели. Тогава на помощ идва един гайджин (японците така наричат чужденците) с голямо его и дързък план за преструктуриране. Гон е убеден, че ще успее, но малцина в автосектора са на същото мнение. Друго голямо име в индустрията - Боб Лъц от General Motors дори казва, че по-добра сделка за Renault би била "да вземе петте милиарда долара, да ги сложи на шлеп в средата на океана и директно да го потопи".

Но Гон е безкомпромисен. Стратегията му като изпълнителен директор включва затварянето на заводи, съкращаването на 14% от служителите на Nissan, намаляването на множеството доставчици и значителни инвестиции в дизайн. През 2005 г. Nissan измества Honda като втория най-голям японски автопроизводител, а много от новите модели стават хит по света. Първоначалното недоверие към чужденеца в Япония преминава към откровено възхищение и дори култов статут. Гон е толкова известен, че в един момент става герой в местен популярен манга комикс. В национално проучване през 2011 г. на въпроса кого японците искат да управлява страната мениджърът излиза седми пред Барак Обама (девети). Друга анкета пък го прави най-предпочитан съпруг сред японските жени. През 2004 г. император Акихито го награждава с медал за съществения му принос към местната икономика, като така става първият чужд бизнес лидер с подобно отличие.

През 2005 г. Гон вече е изпълнителен директор и на Renault и така става първият човек, който едновременно оглавява две компании от Fortune Global 500. Алиансът постепенно започва да обединява процеси и да споделя ресурси. Гон стои зад навлизането на групата в електрическата мобилност преди много от конкурентите си. Моделът Nissan Leaf дебютира в Япония и САЩ през 2010 г. и днес е най-продаваният електромобил в света. В същото време групата навлиза в Китай и Русия, сключва стратегически пакт с Daimler и през 2016 г. включва и Mitsubishi към алианса.

Битка за надмощие

Но не всичко върви по план. През годините се поражда все по-голямо недоволство в японската компания срещу опитите на Гон да интегрира операциите на Nissan с Renault. Според немалко японски мениджъри французите получават неправомерен достъп до технологиите и разработките им. В един момент Nissan продава далеч повече автомобили от Renault (5.6 млн. коли за Nissan срещу 3.9 млн. коли и 1.2 млн. на Mitsubishi Motors през миналата година), а в Токио не са доволни и от крос-акционерната структура на собственост в алианса (Renault държи 43% от Nissan, докато Nissan има дял от 15% в Renault). А и невинаги възможностите за сътрудничество са използвани в пълна степен - например Nissan Leaf и друг много продаван модел електромобил от групата - Renault Zoe, не споделят никакви ресурси и компоненти.

А през последните години самата Nissan така и не успява да скъси дистанцията до водещия японски производител Toyota, както и да постигне амбициозните си цели за продажби, пазарен дял и рентабилност. Появяват се и проблеми с качеството заради нарасналото производство. В началото на 2017 г. Гон обявява, че напуска поста на изпълнителен директор в Nissan, но остава председател, като наследник е подготвяният от него Хирото Саикава.

В следващите месеци започва поредица от събития, които според някои анализатори обясняват днешната ситуация с Гон. От една страна мениджърът започва еднолично да преразглежда връзките между Renault и Nissan с идеята да включи двете компании окончателно под шапката на една обща корпоративна група майка или чрез сливане. Идеята му е, че обединеното дружество ще бъде по-добре позиционирано при възхода на електромобилите и навлизането на автономни технологии, както и при възможност за придобиване на друг голям играч в сектора. В същото време в Nissan (начело с бившата му дясна ръка Саикава) предпочитат да останат независими или да са водещата компания в бъдещ по-тесен съюз. След ареста му Гон заяви, че именно страхът от пълно сливане между Nissan, Renault и Mitsubishi Motors е довел до действията срещу него. Заради задържането му са блокирани за неопределено време и преговорите между трите дружества за по-тясно бъдещо партньорство.


[Reuters]
Широки пръсти

Недоволство има и срещу самия Гон и по-скоро срещу начина на живот и възнаграждението му. През 2017 г. той получава три отделни заплати - около 6.5 млн. долара от Nissan, 8.4 млн. долара от Renault и 2 млн. долара от Mitsubishi - общо 16.9 млн. долара, или 11 пъти повече от председателя на управителния съвет на Toyota. Тези суми предизвикват възмущение във Франция (основен акционер в Renault е държавата) и Япония. През последните години Гон оправдава искането си за по-висока компенсация с тезата, че тя изостава от тези в други големи автопроизводители.

Лайфстайлът му също е под лупа - твърденията са, че с пари на Nissan са купени и ремонтирани някои от къщите му по света. Под негово давление японската компания плати 200 млн. долара, за да стане спонсор на олимпиадата в Рио (а той участва в щафетата за олимпийския огън). Друга екстравагантност е плащането на 888 000 долара на негов приятел, скулптор от Ливан, за статуя пред офис сградата на Nissan в Йокохама. В последните години Le Cost Killer вече не беше толкова строг към разходите, особено когато се отнасят до него.

Тези "глезотии" изглеждат толкова далеч спрямо сегашната ситуация на Гон. Според съпругата му той е отслабнал с 10 кг в токийския затвор, а прокурорите го разпитват всеки ден. Отказани са му семейни снимки, химикалка и хартия, както и iPod Nano с любимата му музика на Фил Колинс. Никой не може да каже накъде ще тръгнат обвиненията срещу него и докога ще е в затвора, особено при строгата система в Япония. Могъщият до неотдавна мениджър е сянка от най-добрите си години, а Давос изглежда далеч.
Цитати през годините
"Един шеф трябва да има 100% свобода да действа и 100% отговорност за действията си. Никога не съм толерирал неспазване на този принцип, няма да приема и намеса в работата си."

"Никой не може да ме убеди, че има безнадеждна ситуация или някаква окончателност при успех или провал."

"Мисля, че най-доброто обучение от всеки топ мениджър е управление чрез пример."

"Бизнесът е тежък и затова има нужда от силни хора."

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Huawei призна, че американските санкции се отразяват на бизнеса й Huawei призна, че американските санкции се отразяват на бизнеса й

Компанията не се справя с намирането на заместител на услугите на Google

21 окт 2019, 321 прочитания

Българската "Ботрон" попада в тазгодишната класация Deloitte Fast 50 Българската "Ботрон" попада в тазгодишната класация Deloitte Fast 50

Приходите на софтуерната компания растат с 503% в рамките на три години

21 окт 2019, 556 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Арктическата лисица в България

Шведската компания Fjällräven стъпи на българския пазар с първи самостоятелен магазин

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10