Хотелската верига Marriott ще конкурира Airbnb със собствена платформа

Homes & Villas ще бъде част от програмата за лоялност Bonvoy и ще предлага 2 хил. жилища в 100 града

Решението на Marriott поставя Airbnb в доста неудобно положение, точно след като платформата за наем на жилища успя да извърши няколко успешни инвестиции в хотелиерския бизнес
Решението на Marriott поставя Airbnb в доста неудобно положение, точно след като платформата за наем на жилища успя да извърши няколко успешни инвестиции в хотелиерския бизнес    ©  Reuters
Решението на Marriott поставя Airbnb в доста неудобно положение, точно след като платформата за наем на жилища успя да извърши няколко успешни инвестиции в хотелиерския бизнес
Решението на Marriott поставя Airbnb в доста неудобно положение, точно след като платформата за наем на жилища успя да извърши няколко успешни инвестиции в хотелиерския бизнес    ©  Reuters

Американската хотелска верига Marriott ще създаде собствена платформа за наем на жилища. Това съобщава Financial Times, като добавя, че тя е първата в сектора, която предприема такава стъпка. Целта ѝ е да изпревари Airbnb, която в момента се радва на голям успех благодарение на инвестициите в сектора с краткосрочно отдаване на апартаменти.

Най-големият оператор на хотели ще предлага повече от 2 хил. жилища в 100 града из Европа, Великобритания и Карибите чрез платформата си Homes & Villas. Всичко това се случва, докато Airbnb се готви за борсов дебют и се разраства, като инвестира в различни стартъпи с високи оценки.

Новият проблем за Airbnb

Главният търговски директор на Marriott Стефани Линарц заяви, че "компанията поема ангажимент да бъде в крак с иновациите, тъй като потребителските нужди се променят". Подобна възможност би предоставила на клиентите "жилище с всичките му удобства и в същото време сигурност".

Homes & Villas ще е част от наскоро стартиралата програма за лоялност на Marriott - Bonvoy, чиято цел е още по-близка връзка с потребителите.

Решението на Marriott идва точно след като Airbnb успешно извърши няколко придобивания в хотелиерския сектор.

Решението на Marriott поставя Airbnb в доста неудобно положение точно след като платформата за наем на жилища успя да извърши няколко успешни инвестиции в хотелиерския бизнес, коментира FT. През март технологичната компания, която беше оценена на 31 млрд. долара през 2017 г., придоби платформата за бързи и лесни резервации на жилища Hotel Tonight с пазарна капитализация от 463 млн. долара.

По-рано този месец Airbnb купи дял в индийската хотелиерска верига Oyo Hotels&Homes, за да се разрасне на пазара в Азия. И за финал - последната ѝ стъпка в тази посока беше едва миналата седмица, когато инвестира 160 млн. долара в стартъпа за наем на жилища с иновативен дизайн Lyric.

След тези смели "придобивки", на Airbnb ѝ оставаше само да се пребори с конкуренцията в лицето на големите туристически сайтове като Expedia и Priceline. Сега обаче е възможно най-голямото ѝ предизвикателство да бъде Marriott.

Може ли да се разчита на програмите за лоялност

От друга страна, трудност за големите хотелиерски групи е силната онлайн конкуренция, затова и повечето от тях започнаха да работят върху създаването на собствени потребителски програми за лоялност (като Bonvoy на Marriott).

Тези на InterContinental Hotels и Accor например имат много екстри - от безплатен наем на стаи до бонус билети за различни събития.

Важна е реалистичната преценка

Американските потребители са похарчили повече средства за наем през Airbnb миналата година, отколкото в Hilton или InterContinental Hotels. Това става ясно от данни на Second Measure, която анализира транзакциите с кредитни и дебитни карти.

Освен това клиентите са лоялни към Airbnb - 40% от тези, които са ползвали платформата през 2017 г., са я ползвали и тази година. От друга страна, процентът на потребителите, които са резервирали отново година след първия си престой в Marriott, Hilton и IHG, е спаднал между 24 и 29% за последните шест години.

Лиям Браун, който е президент на Marriott за Европа, Близкия изток и Африка, коментира, че "програмите за лоялност са от съществено значение" за стратегията на компанията, защото позволяват "възможно най-силна близост с клиентите". Залозите са високи за хотелска индустрия за 539 млрд. долара, защото лоялните клиенти обикновено са по-ценни. Въпреки че такива програми отдавна са значим инструмент за печелене на клиенти, навлизането на Airbnb в сектора още повече засилва напрежението.

Според анализатора от Bernstein Ричард Кларк хотелските вериги трябва да измислят как да задържат онези клиенти, които не пътуват чак толкова често и няма откъде да са си набавили нужните точки за безплатна нощувка.

В същото време според главния изпълнителен директор на IHG Кейт Бар всичко се крие в умението да си реалист - "компаниите трябва сами да преценяват реалния шанс доколко стоят на първо място за клиентите".

Още от Капитал

Радиопазарът в България

Радиопазарът в България

Минало, настояще, бъдеще

Минало, настояще, бъдеще