С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 май 2019, 14:20, 2058 прочитания

Alibaba и Tencent спират да се конкурират и търсят повече партньорство

Фокусът на технологичния сектор в Китай се измества от потребителите към развиването на компаниите в сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Конкуренцията между технологичните гиганти Alibaba и Tencent винаги е била толкова жестока, че заради нея технологичния сектор в Китай е разделен на два вражески отбора. Това е и причината за стартъпите да избират на чия страна да застанат в надпреварата. Странно е обаче как в последно време тази тенденция започва да избледнява, разказва Financial Times.

Неотдавна
Alibaba стана третият по големина акционер в China International Capital, въпреки че Tencent е вторият по размер собственик във водещата инвестиционна банка. През март пък базираната в Ханджоу технологична компания инвестира 171 млн. долара в приложението на Tencent за новини Qutoutiao чрез заем, който ще трансформира в 4% дял в платформата за съдържание.


Порасналите технологични гиганти

Внезапното сътрудничество сякаш показва, че технологичният сектор в Китай узрява - Tencent и Alibaba вече навършиха 20 години и се променят според тенденциите. Капиталът е съсредоточен в определени дейности, а фокусът се измества от приложенията с индивидуална потребителска насоченост към технологичния бизнес на самите предприятия.

"Потребителският пазар е устроен така, че най-добрият да спечели всичко. Затова и Alibaba и Tencent (както и подчинените им компании) водят битка, в която само един ще оцелее", казва мениджър в една от технологичните групи.

От друга страна, на пазара за бизнес потребители "няколко компании могат да оцелеят, без дори да се налага да се надпреварват една с друга. Така или иначе вече са похарчили милиарди долари", допълва той.



Заедно и по-силни

При доставката на храна Meituan Dianping на Tencent и Ele.me, която е на Alibaba, трупат значителни загуби заради стремежа си да завладеят колкото се може повече клиенти. В електронната търговия пък Pinduoduo, която е собственост на Tencent, инвестира значими суми, за да спечели потребителите. Друга област, която страда от амбициите на технологичните компании, е тази на разплащанията.

Сега обаче, когато броят на интернет потребителите се забавя и инвеститорите забелязват, че се харчат прекалено много средства за спечелването на клиентите, секторът има нов фокус - предприятията.
Както Alibaba, която е доминираща на пазара, така и Tencent работят по оптимизацията на облачните си услуги, за да предлагат софтуер и други възможности на бизнес потребителите.


Двете компании разчитат на органичния растеж и придобиванията в страната и в чужбина. Примери за това са инвестицията на Alibaba в германската група за данни с голям размер Data Artisans, както и Teambition, която пък е собственост на Tencent. Отражение на узряващия сектор са стартъпите от трето поколение, смята Саймън Чан, който е един от основателите на Palm Drive Capital и предишен инвеститор в Alibaba.

Малките в големи

"Технологичните гиганти порастват. Добра идея е да се обединят срещу новите играчи на пазара. Някои от тях стават много големи, затова е важно те да се защитават и да си създават съюзници", казва той.

За тези, които са в началните етапи на бизнеса, вдъхновяващ пример за израстване на пазара може да е Tencent. Затова и компанията би била чудесен избор.

Нейната платформа WeChat свързва милиарди потребители, а опитът ѝ е един от най-богатите: портфолиото ѝ включва 122 еднорози и над 60 компании. "В потребителското пространство причината да инвестираш е да имаш достъп до потребителския трафик, а това е шансът на по-малките да се възползват от успеха на Tencent", казва един от източниците на изданието, запознат със сделките. "Но щом веднъж стъпят на пазара, трябва да намерят начин да генерират приходи", добавя той.

Тъй като електронната търговия е най-изгодният начин за монетизиране на трафика, тук идва мястото на Alibaba. "Ожесточеното съперничество означава, че компаниите обикновено трябва да избират между двете при набирането на средства - инвестиция от едната често забранява инвестициите и даже понякога сътрудничество с другата. Но тези условия обикновено изтичат, когато компанията се листва", добавя Чан.

С миналогодишния списък с дебютирали на борсата компании, включително 16 от портфолиото на Tencent, много от тези правила бяха премахнати. Наскоро листнати компании, които искат да стимулират по-големи инвестиции в тях, са удобни за Alibaba - заради средствата, вложени в Qutoutiao, компанията се сдоби и с 8% дял в управляваната от Tencent стрийминг група Bilibili.

Подобни сделки обаче формират третия фактор, който задвижва съвместните инвестиции - страхът от мощен конкурент. Това най-вероятно е подтикнало Alibaba да купи дял в China International Capital, твърди източник на FT. Като водеща в страната банка тя е ценна и за двете компании, защото издава банкови лицензи и приема различни сделки.


"Общо взето, Alibaba и Tencent инвестират в съвместно предприятие, защото нито една от тях не иска другата да бъде единственият инвеститор в бизнеса", казва Чан.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Меките начини да се пораздвижи железницата Меките начини да се пораздвижи железницата

Вагон-ресторантите, онлайн продажбите на билети и обезщетенията за закъснения са лесни мерки, които могат да засилят интереса към компанията

20 сеп 2019, 198 прочитания

Споделеното падение на WeWork Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

20 сеп 2019, 210 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Volkswagen с ръст на приходите и спад на печалбата

Германската компания е заделила през първото тримесечие 1 млрд. евро за разрешаване на правни проблеми

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата