С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 май 2019, 14:20, 1852 прочитания

Alibaba и Tencent спират да се конкурират и търсят повече партньорство

Фокусът на технологичния сектор в Китай се измества от потребителите към развиването на компаниите в сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Конкуренцията между технологичните гиганти Alibaba и Tencent винаги е била толкова жестока, че заради нея технологичния сектор в Китай е разделен на два вражески отбора. Това е и причината за стартъпите да избират на чия страна да застанат в надпреварата. Странно е обаче как в последно време тази тенденция започва да избледнява, разказва Financial Times.

Неотдавна
Alibaba стана третият по големина акционер в China International Capital, въпреки че Tencent е вторият по размер собственик във водещата инвестиционна банка. През март пък базираната в Ханджоу технологична компания инвестира 171 млн. долара в приложението на Tencent за новини Qutoutiao чрез заем, който ще трансформира в 4% дял в платформата за съдържание.


Порасналите технологични гиганти

Внезапното сътрудничество сякаш показва, че технологичният сектор в Китай узрява - Tencent и Alibaba вече навършиха 20 години и се променят според тенденциите. Капиталът е съсредоточен в определени дейности, а фокусът се измества от приложенията с индивидуална потребителска насоченост към технологичния бизнес на самите предприятия.

"Потребителският пазар е устроен така, че най-добрият да спечели всичко. Затова и Alibaba и Tencent (както и подчинените им компании) водят битка, в която само един ще оцелее", казва мениджър в една от технологичните групи.

От друга страна, на пазара за бизнес потребители "няколко компании могат да оцелеят, без дори да се налага да се надпреварват една с друга. Така или иначе вече са похарчили милиарди долари", допълва той.



Заедно и по-силни

При доставката на храна Meituan Dianping на Tencent и Ele.me, която е на Alibaba, трупат значителни загуби заради стремежа си да завладеят колкото се може повече клиенти. В електронната търговия пък Pinduoduo, която е собственост на Tencent, инвестира значими суми, за да спечели потребителите. Друга област, която страда от амбициите на технологичните компании, е тази на разплащанията.

Сега обаче, когато броят на интернет потребителите се забавя и инвеститорите забелязват, че се харчат прекалено много средства за спечелването на клиентите, секторът има нов фокус - предприятията.
Както Alibaba, която е доминираща на пазара, така и Tencent работят по оптимизацията на облачните си услуги, за да предлагат софтуер и други възможности на бизнес потребителите.


Двете компании разчитат на органичния растеж и придобиванията в страната и в чужбина. Примери за това са инвестицията на Alibaba в германската група за данни с голям размер Data Artisans, както и Teambition, която пък е собственост на Tencent. Отражение на узряващия сектор са стартъпите от трето поколение, смята Саймън Чан, който е един от основателите на Palm Drive Capital и предишен инвеститор в Alibaba.

Малките в големи

"Технологичните гиганти порастват. Добра идея е да се обединят срещу новите играчи на пазара. Някои от тях стават много големи, затова е важно те да се защитават и да си създават съюзници", казва той.

За тези, които са в началните етапи на бизнеса, вдъхновяващ пример за израстване на пазара може да е Tencent. Затова и компанията би била чудесен избор.

Нейната платформа WeChat свързва милиарди потребители, а опитът ѝ е един от най-богатите: портфолиото ѝ включва 122 еднорози и над 60 компании. "В потребителското пространство причината да инвестираш е да имаш достъп до потребителския трафик, а това е шансът на по-малките да се възползват от успеха на Tencent", казва един от източниците на изданието, запознат със сделките. "Но щом веднъж стъпят на пазара, трябва да намерят начин да генерират приходи", добавя той.

Тъй като електронната търговия е най-изгодният начин за монетизиране на трафика, тук идва мястото на Alibaba. "Ожесточеното съперничество означава, че компаниите обикновено трябва да избират между двете при набирането на средства - инвестиция от едната често забранява инвестициите и даже понякога сътрудничество с другата. Но тези условия обикновено изтичат, когато компанията се листва", добавя Чан.

С миналогодишния списък с дебютирали на борсата компании, включително 16 от портфолиото на Tencent, много от тези правила бяха премахнати. Наскоро листнати компании, които искат да стимулират по-големи инвестиции в тях, са удобни за Alibaba - заради средствата, вложени в Qutoutiao, компанията се сдоби и с 8% дял в управляваната от Tencent стрийминг група Bilibili.

Подобни сделки обаче формират третия фактор, който задвижва съвместните инвестиции - страхът от мощен конкурент. Това най-вероятно е подтикнало Alibaba да купи дял в China International Capital, твърди източник на FT. Като водеща в страната банка тя е ценна и за двете компании, защото издава банкови лицензи и приема различни сделки.


"Общо взето, Alibaba и Tencent инвестират в съвместно предприятие, защото нито една от тях не иска другата да бъде единственият инвеститор в бизнеса", казва Чан.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Реалният добив от златното находище край Крумовград започна Реалният добив от златното находище край Крумовград започна

Преработвателната фабрика ще достигне пълния си капацитет до три месеца

18 юни 2019, 291 прочитания

Американската AtScale инвестира 25 млн. долара в българския си бизнес Американската AtScale инвестира 25 млн. долара в българския си бизнес

Компанията цели 60% от продуктите да се изграждат в София

18 юни 2019, 373 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Volkswagen с ръст на приходите и спад на печалбата

Германската компания е заделила през първото тримесечие 1 млрд. евро за разрешаване на правни проблеми

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет