"Летище София" отчете 12.6 млн. лв. печалба за изминалата година
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Летище София" отчете 12.6 млн. лв. печалба за изминалата година

Reuters

"Летище София" отчете 12.6 млн. лв. печалба за изминалата година

Малко преди концесията броят на пътниците расте с 7.3% и 38 хил. не достигнаха за преминаването на границата от 7 млн.

Калина Горанова
6445 прочитания

Reuters

© Reuters


Печалба 12.6 млн. лв. отчита "Летище София" за изминалата 2018 г., което е с 10.8% повече спрямо година по-рано. Това става ясно от публикувания отчет на аерогарата малко преди отварянето на офертите на кандидат-концесионерите. За предходната година приходите на дружеството са общо 168 млн. лв., което е с 20.9 млн. лв., или с 14.2%, повече от тези за 2017 г.

Основният ръст на приходите на летището идва от т.нар. приходи от продажби – 109.4 млн. лв., които се увеличават с 15.6%. Останалите 58.8 млн. лв. се водят приходи от финансирания. Това на практика са разходите на летищния оператор, които следва да бъдат покрити от летищните такси на аерогарата, като таксите се водят разходоориентирани, т.е. летището може само да покрива нуждите за своята дейност, но не и да трупа печалба по това направление.

Реално отчетените такси за изминалата година са в размер на 106 млн. лв. От тях най-сериозната част (37.9 млн. лв.) са за такса сигурност, от такса кацане са 33.4 млн. лв., а от такса пътник – 30 млн. лв.

По-малко наземен бизнес

Отчетът за изминалата година на "Летище София" показва, че държавното дружество и по-специално поделението му, което се занимава с наземно обслужване – обслужването на авиокомпаниите и техните пътници и самолети, е обслужило с 11.3% по-малко самолети спрямо година по-рано, т.е. 10 151 за 2018 г. Останалото е за конкурентите й – българското поделение на гръцката Goldair Handling и свързаната с "Химимпорт" "Суиспорт България". През 2013 г. "Химимпорт" през авиационното си поделение "Бългериан еъруейз груп" купи миноритарен дял в "Суиспорт България", която от 2007 г. опитваше да развива бизнес със собствени сили на столичната аерогара, но срещна редица проблеми.

Намалението за "Летище София" се дължи на по-малко наземно обслужени самолети на Wizz Air, която от 1 ноември 2018 г. е прекратила договорните си отношения с "Летище София" в частта за рампово обслужване и обработка с антилед, като с наземното обслужване на унгарската компания се занимава Goldair Handling. От ноември 2017 г. авиокомпания Austrian Airlines също е прекратила договорните си отношения с "Летище София" в частта за рампово обслужване и е преминала към друг оператор - "Суиспорт България". Отделно бяха преустановени от края на март 2017 г. и полетите на Air Berlin и Germanwings.

Близо 7 млн. пътници

Броят на преминалите пътници през столичната аерогара за 2018 г. е 6 962 040, като това е ръст 7.3%, или 219 хил. души. Така само 38 хил. не достигнаха на летището, за да мине границата от 7 млн. Най-голям ръст има при вътрешните линии – 13.5%, като при тях броят в абсолютна стойност е 20 пъти по-малък от пътувалите по международни линии. Увеличението на пътниците по вътрешните линии към Варна и Бургас се дължи на по-доброто запълване на капацитета на самолетите, а не на увеличени полетни честоти.

Огромен ръст от над 50% има на пътниците с чартърни полети - до 170 хил. души през 2018 г. "Причината за това са многобройните пътуващи туристи към турските и египетските курорти, сред които най-предпочитани са били Анталия, Хургада и Бодрум.

Броят на движенията на самолетите е нараснал с 5.4% спрямо 2017 г. и достигнал 60 771. Това се дължи на увеличените полетни честоти и новооткрити дестинации от началото на зимното полетно разписание. Ръст има и при каргото – 6.6%, или 22 251 тона, като 60% от тях са превозени с товарни самолети, а останалите с пътнически.

Печалба 12.6 млн. лв. отчита "Летище София" за изминалата 2018 г., което е с 10.8% повече спрямо година по-рано. Това става ясно от публикувания отчет на аерогарата малко преди отварянето на офертите на кандидат-концесионерите. За предходната година приходите на дружеството са общо 168 млн. лв., което е с 20.9 млн. лв., или с 14.2%, повече от тези за 2017 г.

Основният ръст на приходите на летището идва от т.нар. приходи от продажби – 109.4 млн. лв., които се увеличават с 15.6%. Останалите 58.8 млн. лв. се водят приходи от финансирания. Това на практика са разходите на летищния оператор, които следва да бъдат покрити от летищните такси на аерогарата, като таксите се водят разходоориентирани, т.е. летището може само да покрива нуждите за своята дейност, но не и да трупа печалба по това направление.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg

    Толкова много изгубен потенциал на това летище. Само като им погледнеш магазините и можеш да се хванеш за главата. Ама това е, там цаката явно е друга. Да идва концесионерът да измита плявата, аман.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "riazor_bg":

    Да се надяваме, че не е загубен, а замразен. Тези 12-13 милиона печалба са сравними с концесионната такса, а даже и терминал ще строят инвеститорите...

  • 3
    uid28575369 avatar :-|
    Ивайло Московски

    Небето ни носи 120 000 лв. на ден .. По 120 000 лева средно на ден са плащали авиокомпаниите през изминалата година, за да преминават през въздушното ни пространство.Прелитащите през българското въздушно пространство самолети ще плащат От 26,72 евро за прелитане, които са плащали самолетите през 2018 г., вече ще плащат по 31,42 евро (или137хил.лв/ден или 50мил.лв./год). https://www.monitor.bg/bg/a/view/nebeto-ni-nosi-120-000-lv-na-den-156394

  • 4
    ganchevu avatar :-|
    Ganchev U

    До коментар [#2] от "Георги Георгиев":

    А таксите на Бг Еър дали са в "печалбата"? Като "бъдещи вземания"!

  • 5
    ganchevu avatar :-|
    Ganchev U

    До коментар [#3] от "Ивайло Московски":

    Докога? Единно европейско небе ще пресече тази "манна небесна"!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK