С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 8 май 2019, 13:50, 4565 прочитания

"Летище София" отчете 12.6 млн. лв. печалба за изминалата година

Малко преди концесията броят на пътниците расте с 7.3% и 38 хил. не достигнаха за преминаването на границата от 7 млн.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Печалба 12.6 млн. лв. отчита "Летище София" за изминалата 2018 г., което е с 10.8% повече спрямо година по-рано. Това става ясно от публикувания отчет на аерогарата малко преди отварянето на офертите на кандидат-концесионерите. За предходната година приходите на дружеството са общо 168 млн. лв., което е с 20.9 млн. лв., или с 14.2%, повече от тези за 2017 г.

Основният ръст на приходите на летището идва от т.нар. приходи от продажби – 109.4 млн. лв., които се увеличават с 15.6%. Останалите 58.8 млн. лв. се водят приходи от финансирания. Това на практика са разходите на летищния оператор, които следва да бъдат покрити от летищните такси на аерогарата, като таксите се водят разходоориентирани, т.е. летището може само да покрива нуждите за своята дейност, но не и да трупа печалба по това направление.


Реално отчетените такси за изминалата година са в размер на 106 млн. лв. От тях най-сериозната част (37.9 млн. лв.) са за такса сигурност, от такса кацане са 33.4 млн. лв., а от такса пътник – 30 млн. лв.

По-малко наземен бизнес

Отчетът за изминалата година на "Летище София" показва, че държавното дружество и по-специално поделението му, което се занимава с наземно обслужване – обслужването на авиокомпаниите и техните пътници и самолети, е обслужило с 11.3% по-малко самолети спрямо година по-рано, т.е. 10 151 за 2018 г. Останалото е за конкурентите й – българското поделение на гръцката Goldair Handling и свързаната с "Химимпорт" "Суиспорт България". През 2013 г. "Химимпорт" през авиационното си поделение "Бългериан еъруейз груп" купи миноритарен дял в "Суиспорт България", която от 2007 г. опитваше да развива бизнес със собствени сили на столичната аерогара, но срещна редица проблеми.



Намалението за "Летище София" се дължи на по-малко наземно обслужени самолети на Wizz Air, която от 1 ноември 2018 г. е прекратила договорните си отношения с "Летище София" в частта за рампово обслужване и обработка с антилед, като с наземното обслужване на унгарската компания се занимава Goldair Handling. От ноември 2017 г. авиокомпания Austrian Airlines също е прекратила договорните си отношения с "Летище София" в частта за рампово обслужване и е преминала към друг оператор - "Суиспорт България". Отделно бяха преустановени от края на март 2017 г. и полетите на Air Berlin и Germanwings.

Близо 7 млн. пътници

Броят на преминалите пътници през столичната аерогара за 2018 г. е 6 962 040, като това е ръст 7.3%, или 219 хил. души. Така само 38 хил. не достигнаха на летището, за да мине границата от 7 млн. Най-голям ръст има при вътрешните линии – 13.5%, като при тях броят в абсолютна стойност е 20 пъти по-малък от пътувалите по международни линии. Увеличението на пътниците по вътрешните линии към Варна и Бургас се дължи на по-доброто запълване на капацитета на самолетите, а не на увеличени полетни честоти.

Огромен ръст от над 50% има на пътниците с чартърни полети - до 170 хил. души през 2018 г. "Причината за това са многобройните пътуващи туристи към турските и египетските курорти, сред които най-предпочитани са били Анталия, Хургада и Бодрум.

Броят на движенията на самолетите е нараснал с 5.4% спрямо 2017 г. и достигнал 60 771. Това се дължи на увеличените полетни честоти и новооткрити дестинации от началото на зимното полетно разписание. Ръст има и при каргото – 6.6%, или 22 251 тона, като 60% от тях са превозени с товарни самолети, а останалите с пътнически.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите владетели на "Булсатком" Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

13 дек 2019, 664 прочитания

Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите Бьорн Ску Ейлертсен: Важни са хората, а не задачите

Главният технически директор на Milestone Systems пред "Капитал"

13 дек 2019, 385 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Lyft смята, че загубите й ще достигнат своя пик през тази година

Компанията за споделено пътуване е на мнение, че "е на път към печалба"

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10