С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 8 май 2019, 13:50, 4293 прочитания

"Летище София" отчете 12.6 млн. лв. печалба за изминалата година

Малко преди концесията броят на пътниците расте с 7.3% и 38 хил. не достигнаха за преминаването на границата от 7 млн.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Печалба 12.6 млн. лв. отчита "Летище София" за изминалата 2018 г., което е с 10.8% повече спрямо година по-рано. Това става ясно от публикувания отчет на аерогарата малко преди отварянето на офертите на кандидат-концесионерите. За предходната година приходите на дружеството са общо 168 млн. лв., което е с 20.9 млн. лв., или с 14.2%, повече от тези за 2017 г.

Основният ръст на приходите на летището идва от т.нар. приходи от продажби – 109.4 млн. лв., които се увеличават с 15.6%. Останалите 58.8 млн. лв. се водят приходи от финансирания. Това на практика са разходите на летищния оператор, които следва да бъдат покрити от летищните такси на аерогарата, като таксите се водят разходоориентирани, т.е. летището може само да покрива нуждите за своята дейност, но не и да трупа печалба по това направление.


Реално отчетените такси за изминалата година са в размер на 106 млн. лв. От тях най-сериозната част (37.9 млн. лв.) са за такса сигурност, от такса кацане са 33.4 млн. лв., а от такса пътник – 30 млн. лв.

По-малко наземен бизнес

Отчетът за изминалата година на "Летище София" показва, че държавното дружество и по-специално поделението му, което се занимава с наземно обслужване – обслужването на авиокомпаниите и техните пътници и самолети, е обслужило с 11.3% по-малко самолети спрямо година по-рано, т.е. 10 151 за 2018 г. Останалото е за конкурентите й – българското поделение на гръцката Goldair Handling и свързаната с "Химимпорт" "Суиспорт България". През 2013 г. "Химимпорт" през авиационното си поделение "Бългериан еъруейз груп" купи миноритарен дял в "Суиспорт България", която от 2007 г. опитваше да развива бизнес със собствени сили на столичната аерогара, но срещна редица проблеми.



Намалението за "Летище София" се дължи на по-малко наземно обслужени самолети на Wizz Air, която от 1 ноември 2018 г. е прекратила договорните си отношения с "Летище София" в частта за рампово обслужване и обработка с антилед, като с наземното обслужване на унгарската компания се занимава Goldair Handling. От ноември 2017 г. авиокомпания Austrian Airlines също е прекратила договорните си отношения с "Летище София" в частта за рампово обслужване и е преминала към друг оператор - "Суиспорт България". Отделно бяха преустановени от края на март 2017 г. и полетите на Air Berlin и Germanwings.

Близо 7 млн. пътници

Броят на преминалите пътници през столичната аерогара за 2018 г. е 6 962 040, като това е ръст 7.3%, или 219 хил. души. Така само 38 хил. не достигнаха на летището, за да мине границата от 7 млн. Най-голям ръст има при вътрешните линии – 13.5%, като при тях броят в абсолютна стойност е 20 пъти по-малък от пътувалите по международни линии. Увеличението на пътниците по вътрешните линии към Варна и Бургас се дължи на по-доброто запълване на капацитета на самолетите, а не на увеличени полетни честоти.

Огромен ръст от над 50% има на пътниците с чартърни полети - до 170 хил. души през 2018 г. "Причината за това са многобройните пътуващи туристи към турските и египетските курорти, сред които най-предпочитани са били Анталия, Хургада и Бодрум.

Броят на движенията на самолетите е нараснал с 5.4% спрямо 2017 г. и достигнал 60 771. Това се дължи на увеличените полетни честоти и новооткрити дестинации от началото на зимното полетно разписание. Ръст има и при каргото – 6.6%, или 22 251 тона, като 60% от тях са превозени с товарни самолети, а останалите с пътнически.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките" 6 "Активни потребители": "Палмовият продукт измести сиренето в баничките"

Проучване на асоциацията показва отсъствие на сирене в традиционната бърза закуска

13 окт 2019, 4079 прочитания

Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса 1 Идва нова вълна от евтини кредити за бизнеса

Националният гаранционен фонд сключи първите споразумения по програмата за споделяне на риска, активни са ЕИФ и държавния Фонд на фондовете

13 окт 2019, 1536 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Lyft смята, че загубите й ще достигнат своя пик през тази година

Компанията за споделено пътуване е на мнение, че "е на път към печалба"

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов