С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 8 май 2019, 13:50, 3484 прочитания

"Летище София" отчете 12.6 млн. лв. печалба за изминалата година

Малко преди концесията броят на пътниците расте с 7.3% и 38 хил. не достигнаха за преминаването на границата от 7 млн.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Печалба 12.6 млн. лв. отчита "Летище София" за изминалата 2018 г., което е с 10.8% повече спрямо година по-рано. Това става ясно от публикувания отчет на аерогарата малко преди отварянето на офертите на кандидат-концесионерите. За предходната година приходите на дружеството са общо 168 млн. лв., което е с 20.9 млн. лв., или с 14.2%, повече от тези за 2017 г.

Основният ръст на приходите на летището идва от т.нар. приходи от продажби – 109.4 млн. лв., които се увеличават с 15.6%. Останалите 58.8 млн. лв. се водят приходи от финансирания. Това на практика са разходите на летищния оператор, които следва да бъдат покрити от летищните такси на аерогарата, като таксите се водят разходоориентирани, т.е. летището може само да покрива нуждите за своята дейност, но не и да трупа печалба по това направление.


Реално отчетените такси за изминалата година са в размер на 106 млн. лв. От тях най-сериозната част (37.9 млн. лв.) са за такса сигурност, от такса кацане са 33.4 млн. лв., а от такса пътник – 30 млн. лв.

По-малко наземен бизнес

Отчетът за изминалата година на "Летище София" показва, че държавното дружество и по-специално поделението му, което се занимава с наземно обслужване – обслужването на авиокомпаниите и техните пътници и самолети, е обслужило с 11.3% по-малко самолети спрямо година по-рано, т.е. 10 151 за 2018 г. Останалото е за конкурентите й – българското поделение на гръцката Goldair Handling и свързаната с "Химимпорт" "Суиспорт България". През 2013 г. "Химимпорт" през авиационното си поделение "Бългериан еъруейз груп" купи миноритарен дял в "Суиспорт България", която от 2007 г. опитваше да развива бизнес със собствени сили на столичната аерогара, но срещна редица проблеми.



Намалението за "Летище София" се дължи на по-малко наземно обслужени самолети на Wizz Air, която от 1 ноември 2018 г. е прекратила договорните си отношения с "Летище София" в частта за рампово обслужване и обработка с антилед, като с наземното обслужване на унгарската компания се занимава Goldair Handling. От ноември 2017 г. авиокомпания Austrian Airlines също е прекратила договорните си отношения с "Летище София" в частта за рампово обслужване и е преминала към друг оператор - "Суиспорт България". Отделно бяха преустановени от края на март 2017 г. и полетите на Air Berlin и Germanwings.

Близо 7 млн. пътници

Броят на преминалите пътници през столичната аерогара за 2018 г. е 6 962 040, като това е ръст 7.3%, или 219 хил. души. Така само 38 хил. не достигнаха на летището, за да мине границата от 7 млн. Най-голям ръст има при вътрешните линии – 13.5%, като при тях броят в абсолютна стойност е 20 пъти по-малък от пътувалите по международни линии. Увеличението на пътниците по вътрешните линии към Варна и Бургас се дължи на по-доброто запълване на капацитета на самолетите, а не на увеличени полетни честоти.

Огромен ръст от над 50% има на пътниците с чартърни полети - до 170 хил. души през 2018 г. "Причината за това са многобройните пътуващи туристи към турските и египетските курорти, сред които най-предпочитани са били Анталия, Хургада и Бодрум.

Броят на движенията на самолетите е нараснал с 5.4% спрямо 2017 г. и достигнал 60 771. Това се дължи на увеличените полетни честоти и новооткрити дестинации от началото на зимното полетно разписание. Ръст има и при каргото – 6.6%, или 22 251 тона, като 60% от тях са превозени с товарни самолети, а останалите с пътнически.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

КЗК ще разследва Apple по искане на БТК 1 КЗК ще разследва Apple по искане на БТК

Телекомът не предлага моделите на американския гигант, за разлика от конкурентите в България

15 юли 2019, 4802 прочитания

"БТЛ индъстрийз" е удвоила приходите си през първото полугодие "БТЛ индъстрийз" е удвоила приходите си през първото полугодие

Компанията за медицинско оборудване е произвела 12 хил. уреда през периода

15 юли 2019, 989 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Lyft смята, че загубите й ще достигнат своя пик през тази година

Компанията за споделено пътуване е на мнение, че "е на път към печалба"

И още нещо в сметката за ток

С непазарни механизми държавата се опитва да поддържа жива ТЕЦ "Марица-изток 2"

Защо се срина морският туризъм

Сезонът се движи с намаление от 20%, а туристическото министерство закъснява с мерките за следващото лято

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

20 въпроса: Невена Дишлиева-Кръстева

През последните години издателството й ICU разнообрази литературната сцена с важни имена, заглавия и теми

Тарантино и другите

По-интересните заглавия от ваканционния афиш