Бордът на Volkswagen е оглеждал терени в България и Турция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бордът на Volkswagen е оглеждал терени в България и Турция

Заводът на Volkswagen Group ще произвежда по 1000 коли на ден, тоест над 360 000 на година

Бордът на Volkswagen е оглеждал терени в България и Турция

Решението къде да бъде бъдещият завод на германския автогигант трябва да бъде взето до средата на май

Константин Николов
18760 прочитания

Заводът на Volkswagen Group ще произвежда по 1000 коли на ден, тоест над 360 000 на година

© Fabian Bimmer


"Тук беше бордът на директорите на някои от най-големите компании в Европа. Правителственият хеликоптер ходи до Раковски, тъй като тези, които дойдоха с частен самолет, искаха да облетят целия район, където евентуално би била инвестицията им - да видят съседите, комуникациите, града". Така министър-председателят Бойко Борисов описа вчера в предаването "Лице в лице" по bTV мистериозен голям инвеститор, който e оглеждал България за свой бъдещ завод.

Две държави на финала

Макар Борисов да не назова името на голямата компания, е ясно, че става дума за германския автогигант Volkswagen Group, който през последните месеци търси терен за бъдещето си мащабно производство в Източна Европа. България е една от проучваните държави, като според германската преса именно страната ни и Турция са останали последните два кандидата за проекта, а преди това са били Румъния, Сърбия, Северна Македония и други страни в региона.

По информация на "Капитал" в България инвеститорът оглежда два терена - индустриална зона Раковски (част от "Тракия икономическа зона") до Пловдив и бившия комбинат "Кремиковци". Решението за инвестицията от 1.4 млрд. евро трябва да бъде взето до средата на май.

Свиването на избора до България и Турция се доказва и от проверка на "Капитал" за полетите на един от корпоративните самолети на Volkswagen Group. Данни от сайта radarbox24.com показват, че Dassault Falcon 7X е излетял от Щутгарт на 5 май за Прага, след което е кацнал в Истанбул на път за Измир, а на следващия ден - 6 май, е летял от турския град до военното летище "Граф Игнатиево" край Пловдив. Там е престоял няколко часа, преди окончателно да отлети към Прага, а оттам и за Волфсбург, където е централата на Volkswagen.

Интересните терени

Eстествено тези данни не показват, че окончателният избор е направен, но посочват къде са интересните за германската компания терени. Край Измир се намира една от най-модерните индустриални зони в Турция с обща площ над 7.5 млн. кв.м, в която работят и много доставчици на автомобилни компоненти. А на 120 км от Истанбул - в Гьолчук пък се намира заводът на Ford за лекотоварни автомобили, където Volkswagen обмисля да произвежда ванове в партньорство с американския производител.

Теренът в Раковски пък е чист за строителство и близо до магистрала, докато този в "Кремиковци" покрива голяма част от предварителните изисквания на инвеститора за индустриален ток, газопреносна мрежа и железопътен транспорт.

Volkswagen Group обяви в края на миналата година, че търси място за нов свой завод в Източна Европа, който да започне работа през 2022 г. Директната капиталова инвестиция ще е над 1.4 млрд. евро и включва откриването на около 5000 директно заети работни места плюс стотици инженерни, а впоследствие и още хиляди допълнителни като доставчици и обслужващи индустрии. Заводът ще е от т.нар. multi-brand тип, тоест ще произвежда автомобили от различни марки под шапката на групата, включваща Volkswagen, Audi, Skoda, SЕАТ и други. Първоначално идеята е в него да се сглобяват два модела: Skoda Karoq и SEAT Ateca, като бъде преместено сегашното им производство от завода на Skoda в Квасини, Чешката република. Капацитетът му ще е 1000 коли на ден, тоест над 360 000 на година.

"Тук беше бордът на директорите на някои от най-големите компании в Европа. Правителственият хеликоптер ходи до Раковски, тъй като тези, които дойдоха с частен самолет, искаха да облетят целия район, където евентуално би била инвестицията им - да видят съседите, комуникациите, града". Така министър-председателят Бойко Борисов описа вчера в предаването "Лице в лице" по bTV мистериозен голям инвеститор, който e оглеждал България за свой бъдещ завод.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Явно Сърбия е аут въпреки всичките им предварителни хвалби.

    Но също така е ясно, че Турция е доста по-сериозен конкурент отколкото сме склонни да мислим. Явно там има два доста разработени терена. Измир е на много добро положение - огромно пристанище на Средиземно Море. Спестява много транспортни разходи.

    Гьолчук също е на море (Мраморно) и също има предимства откъм логистика.

    Ако успеем да спечелим това ще е много сериозна победа понеже Турция е доста по-напред от нас в автомобилостроенето. А и заплатите там са с 30% по-ниски.

  • 2
    uys1511761111541407 avatar :-|
    Emil Dimov

    Бордът на директорите на Volkswagen е оглеждал терени в България и Турция?!

    Решението къде да бъде бъдещият завод на германския автогигант трябва да бъде взето до средата на май!

    До Николай Николов 1:

    Явно Сърбия е аут въпреки всичките им предварителни хвалби! (и що ги отписа? Нищо не се знае в последен момент нещата могат и да се променят?)

    Но също така е ясно, че Турция е доста по-сериозен конкурент отколкото сме склонни да мислим. Явно там има два доста разработени терена. Измир е на много добро положение и Гьолчук също.
    Ако успеем да спечелим това ще е много сериозна победа понеже Турция е доста по-напред от нас в автомобилостроенето. ( и съмнение няма!) А и заплатите там са с 30% по-ниски (след срива на лирата, не че ние се славим с високи заплати!!!)

  • 3
    bobyb avatar :-|
    bobyb

    До коментар [#1] от "Николай Николов":

    Ако спечелим, ще е по политически причини. Ердо с касирането на изборите в Истанбул и задълбочаващата се криза помага колкото може. Стискаме палци. :)

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Ако не отложат решението за неизвестно кога, завода го вземаме ние. Кой е луд да си разположи стратегическия завод в държава, която е в конфликт със САЩ, Израел и държи в ареста германски граждани от турски произход?

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#4:"cinik"]Ако не отложат решението за неизвестно кога, завода го вземаме ние. Кой е луд да си разположи стратегическия завод в държава, която е в конфликт със САЩ, Израел и държи в ареста германски граждани от турски произход?[/quote]

    И аз така мисля. Даже съм изненадан, че Турция е в шорт-листа. Ама фактите са факти - самолетът на Фолксваген е летял първо до Турция и после на връщане е минал през БГ.

    А, че крупни компании могат да взимат и не до там смислени решение не е нещо ново. Преди време Сименс без много да го обмисли подари маглев технологията на Китай.

    Друг е въпросът накъде мислят да изнасят. Ако износът от въпросния завод е към Близкия Изток, Африка и пр. то инвестиция в Турция не изглежда чак толкова безсмислена. Но рискът си остава.

  • 6
    borodino avatar :-|
    borodino

    Никой ли не знае, че в Измир и в Бурса има огромни автомобилни заводи, в които се произвеждат всички товарни ванове бипър, немо и фиорино на пежо, ситроен, фиат? Всички автобуси в Турция са местно производство. Имат инфраструктура, инженери, квалифицирана работна ръка.
    Седалките на БМВ защо ги спряха и затвориха завода си до София? Просто няма кой да работи... А корупцията?
    Турция ще е. Слагам 5 лв.

  • 7
    goofy avatar :-|
    goofy

    След като само седмица преди решението им още сме в играта, значи си имаме и предимства спрямо действително установилата са в бранша Турция. Сами се прецакахме с Ровърите във Варна през 90-те, дано тук нещата се развията успешно. Говорим за 5000 заети в самият завод, а за колко други фирми ще се отвори работа може да гадаем. Страхотен ефект би имало.

  • 8
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Разбира се, всички стискаме палци за България. Единственият минус би бил, че идването на Volkswagen в България би гарантирало поне още един мандат на Мутрата от Банкя.

  • 9
    mihomen avatar :-|
    mihomen

    Този завод ще е за бензинови и дизелови автомобили, които ще бъдат забранени за шофиране и производството в ЕС в близко бъдеще. В тази стъпка на VW, ключа е излизане заради бъдещи екологични стандарти на ЕС. Ако тази инвестиция се случи в БГ, значи, си оставяме бананова република!

  • 10
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    След всичкия слугинаж към Германия и подкрепата за Северен Поток 2, ще бъде истинска подигравка с България ако построят завода във "враждебната и недемократична" Турция.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK