С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 май 2019, 11:47, 4309 прочитания

Телеком трансформация

Главният оперативен директор на А1 Telekom Austria Group Алехандро Платер пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

През 2015 г. Алехандро Платер започва работа в А1 Telekom Austria Group, която оперира в 7 държави - Австрия, Словения, България, Хърватия, Сърбия, Македония и Беларус. Платер има дългогодишен опит в телеком сектора, като преди да стане част от А1 Group, той работи към производителя за мрежово оборудване Ericsson. Там e 13 години, като първоначално заема поста директор "Продажби" за Аржентина, а през 2004 г. се мести в централата в Стокхолм, където отговаря за Северна и Южна Америка.

Завършил е Бизнес администрация в Университета на Буенос Айрес и има следдипломни специализации от Columbia University, Wharton School и London Business School.
Бизнесът на някои от най-големите телекоми по света е в процес на трансформация. През последните години те целят да се превърнат от посредници на съдържание в хибрид между технологични компании и развлекателни медии. Най-силното потвърждение на тенденцията е сделката между щатския телеком гигант AT&T и медийната компания Time Warner за 85 млрд. долара. Придобиването трайно ще промени както телевизионния пазар, така и стрийминг услугите, пренасяйки конкуренцията на ниво гигантите Netflix и Amazon.

Подобна стратегия тук следва и телекомът "А1 България". Според главния оперативен директор на компанията майка А1 Telekom Austria Group Алехандро Платер трансформацията се случва поетапно. В страната компанията първо заложи на фиксираните услуги, като купи Blizoo, след което започна да разширява портфолиото си от съдържание, пускайки на пазара четири спортни телевизионни канала Max Sport и музикалната платформа A1 Xplore Music. "Чак след като показахме на хората, че компанията се променя, решихме да се заемем и с външния облик, а именно ребрандирането", казва Платер пред "Капитал".


Придобиването на правата за излъчване на спортни състезания обаче може да бъде рисков бизнес, затова и логично телекомът гледа в посока създаване на собствено ексклузивно съдържание. В Мексико например, където е базиран основният акционер на A1 Group - компанията на Карлос Слим América Móvil, се произвежда локално съдържание под формата на телевизионни сериали. Не е изключено след време това да се случи и в България. "Искаме да сме релевантни към потребителите ни и смятаме, че най-добрият вариант за това е да добавяме повече съдържание", казва още Платер.

Страната ни беше и вторият пазар след австрийския, на който телекомът предложи музикалната платформа A1 Xplore Music. Услугата цели да достигне до потребителите именно през предлагането на голям набор българска музика. Според оперативния директор на австрийската група проблемът при предоставянето на съдържание обаче е, че често то може да бъде достъпно безплатно. Затова и най-големият конкурент на компанията в музикалния сегмент е именно безплатната видеоплатформа YouTube.

Освен разширяването на портфолиото от услуги ключов остава и въпросът за пускането на 5G мрежа. Първият пазар, на който ще бъде достъпна през A1 Group, е Австрия, но по думите на Платер при първа възможност за свободни честоти компанията е готова да инвестира в 5G мрежа и в България.



Въпреки неясното бъдеще за телекомите, тяхно основно предимство остава огромният масив от данни на абонатите, с който разполагат. Те могат да бъдат използвани както за таргетиране на потребителите, така и да бъдат предоставяни на други компании под формата на услуга. Именно за защитата и използването на данни разказва Алехандро Платер в интервю пред "Капитал". Той очертава също развитието на бизнеса в България и прогнозира в каква посока ще бъде трансформацията на телекомите и технологиите през следващите 10 години.
"Искаме да сме развлекателна компания за хората и IT играч за фирмите"

До какви резултати доведе ребрандирането на "Мобилтел" в България?

Направихме ребрандирането с две цели. Едната - да репозиционираме компанията от мобилен оператор в по-широк телеком доставчик. Хората вече разбират, че дори едно време да сме били мобилен оператор, то сега правим много повече. Втората цел беше вътрешна. Ребрандирайки компанията, служителите в нея се амбицират, виждат, че тя инвестира повече с цел да се развива. Така служителите също се чувстват повече част от международна компания. А1 не е само в България, но и в Австрия, Хърватия и т.н.

В колко още държави остава компанията да се ребрандира?

В момента ребрандираме Беларус. Македония ще ребрандираме по-късно през годината. След това ще остане само Сърбия.

Как се развива платформата ви A1 Xplore Music в България?

Пуснахме я преди половин година, но отнема време да се разработи. Проблемът със съдържанието е, че често то се получава безплатно. Затова и нашият най-голям конкурент в музикалния сегмент е YouTube. Искаме да сме релевантни към потребителите ни. Смятаме, че най-добрият вариант за това е да добавяме повече съдържание, затова и музикалното ни приложение в с много локална музика.

Обмисляте ли да създавате повече локално съдържание?

Опитваме се да предоставяме локално съдържание. Имаме права за футболната лига в Беларус например, това е локално съдържание, сега подписваме договор и за излъчването на хокей на лед. Във всяка страна се опитваме да въведем съдържание, което е релевантно за хората. За България това може да бъде дори втора футболна дивизия, защото някои хора искат да гледат своя отбор от града, а не Ювентус например.

Мислим и в посока създаване на локално съдържание. Най-големият ни акционер в Мексико произвежда много локално съдържание, във формат телевизионни сериали, които са изключително успешни там.

Как се развива B2B бизнесът ви в България?

Все повече работим в посока ITC и cloud-базирани услуги. В Вeче и в България имаме специална платформа за дигитални услуги на A1 (A1 Digital), чрез която фирмите могат да управляват успешно своя бизнес, включително онлайн присъствие с разработка и поддръжка на уебсайтове и приложения. Допълнително предлагаме т.нар. платформа за инфраструктура като услуга (IaaS). С облачните услуги гарантираме на потребителите ни, че ако изберат, данните им ще остават в България, няма да напускат страната, което гарантира сигурност и е голямо конкурентно предимство. Продължаваме да се налагаме и като водещ системен интегратор за бизнеса.

Коя услуга е достъпна в Австрия, но не достъпна в България все още?

Каналът ни за електронни спортове е достъпен в Австрия вече две години, чрез нашата Video-on-Demand платформа A1 NOW. Ще продължаваме да предлагаме повече от това съдържание, защото не е скъпо за продуциране, а има голям интерес към него. В България А1 има местна гейминг лига, която стартира през есента на 2018-а, но съдържанието от нея се излъчва само в социалните мрежи. Разбира се, с разрастването на електронните спортове в страната, ще търсим и нови начини за разпространение на това съдържание, като използваме както нашите налични канали и бъдещите такива, които предстои да пуснем в близко бъдеще.

Кой ще бъде първият 5G пазар в Европа?

На местата, където оперираме, най-вероятно Австрия ще бъде първият или вторият, вече сме купили честотите там. След това вероятно ще бъде Хърватия. На местата, където не оперираме, смятам, че първи ще бъдат Финландия, Швеция, Швейцария, Великобритания, Испания и Италия.

Мислите ли, че 5G честотите в България ще са свободни следващата година?

Надявам се, искаме да инвестираме в 5G в България и при първа възможност, когато честотите са свободни, ще инсталираме мрежата. Надяваме се и имаме готовност да сме първите, които ще инвестират в това в България.

Събирате огромно количество данни за потребителите, как успявате да защитите тези данни?

От гледна точка на това къде ги съхраняваме, данните ни никога не напускат Европа, те се съхраняват само в страните, където се генерират. Освен това имаме и експерти по киберсигурност, които защитават данните.

В същото време обаче казахте, че потребителите се страхуват да споделят данните си...

Понякога хората се страхуват от истински заплахи, друг път се страхуват от нереални заплахи. Ако попитаме хората къде мислят, че данните им са по-защитени - в компютъра или в нашия облак, вероятно отговорът им ще бъде в компютъра, защото е с тях постоянно. Това, че компютърът е техен обаче и е почти винаги с тях, няма нищо общо със сигурността, защото хакерът може да влезе в него и да открадне данните по всяко време. Първо, говорим за възприятието на сигурността, а след това за реалната сигурност.

Предизвикателство ли е GDPR регулацията за вас?

Избрахме да не използваме директните данни на потребителите, защото общото им възприятие за използването им е негативно, дори това да се случва в законовите рамки на GDPR. Масово хората не знаят какво е GDPR, така че дори да използваме данните им, след като са дали съгласието си и сме следвали всички правила, пак понякога не знаят, че са дали това съгласие или не помнят. Затова избираме да не използваме директните им данни.

Казват, че мобилните разплащания са следващата голямa тенденция, но по този начин сигурността е отново под въпрос...

Ако използвате физическа кредитна карта, когато извършвате транзакцията, се генерират данни, които отиват в облака. Ако използвате Visa например, отиват в облака на Visa. Ако използвате мобилния си телефон, транзакцията е направена през неговия чип вместо през този на кредитната карта, има разлика, но генерираните данни са същите и информацията отива в облака. Ако някой вземе тази информация и я използва за ваши ползи, това правилно ли е или грешно?

Като каква компания определяте A1 Group - телеком, IT компания, медиа или друго?

Този въпрос има два отговора. От B2C страна искаме да сме развлекателна компания, да имаме повече канали, повече музика и т.н. От B2B страна искаме да преминем от свързващ доставчик в IT играч. Може да си купиш от нас облачни услуги, IoT, софтуер, разработки и др.

Какво ще бъде бъдещето на телекомите през следващите години?

След 10 години вероятно няма да търсим информация в интернет, използвайки ключови думи, а ще говорим на компютъра повече, отколкото ще пишем на него. Ще има много софтуери, които не само ще се опитват да разберат какво казваме, но и какво е нашето намерение, което смятам, че ще се случи след 3-4 години. След това софтуерите ще се фокусират повече върху емоциите, отколкото върху думите, как се чувстваме, а не какво казваме. Третият етап, който някои хора предвиждат, че ще е след 10 години, е че хората ще могат да качват информация от фронталния си кортекс директно в облака. Например, ако някой ви пита колко е 2 плюс 2 отговорът ви идва веднага наум, но ако става въпрос за по-сложно умножение, отнема повече време. След време ще бъдем подпомогнати от облака и той ще отговаря на въпроса още преди да започнем да мислим за него. Накрая ще имаме същото усещане като 2 плюс 2 и ще даваме също толкова бързо отговора.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Thomas Cook успокоява клиентите си след рязък спад на акциите й Thomas Cook успокоява клиентите си след рязък спад на акциите й

Компанията излезе с изявление в социалните мрежи, че "ще работи както обикновено"

21 май 2019, 187 прочитания

Amazon инвестира в компанията за доставка на храна Deliveroo Amazon инвестира в компанията за доставка на храна Deliveroo

Компанията води консорциум от компании, а инвестицията е за 575 млн. паунда

21 май 2019, 366 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Първият румънски IT милиардер

Младата компания от Букурещ UiPath вече е оценена на 7 млрд. долара

Каквото поиска падишахът

Ролята на ГЕРБ за "изпирането" Ахмед Доган и държавните подаръци за бизнеса му нареждат премиера Борисов до всички управлявали след 2001 г. по наложения от "сараите" модел

Рецесията се отлага

Опасенията за бързо влошаване на икономиката на еврозоната се разсейват, а българската икономика расте, но не достатъчно

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Хладнокръвни истории

Нови стари срещи с прозата и документалистиката на Труман Капоти