Uber набра 8.1 млрд. долара при дебюта си на борсата, но акциите й се понижиха с 8%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Uber набра 8.1 млрд. долара при дебюта си на борсата, но акциите й се понижиха с 8%

По-ниската пазарна оценка отчасти се дължи на факта, че компанията изчака близо десетилетие, за да стане публична, и то в момент, когато пазарните условия не са идеални

Uber набра 8.1 млрд. долара при дебюта си на борсата, но акциите й се понижиха с 8%

Това оцени компанията за споделено пътуване на 75.5 млрд. долара

3961 прочитания

По-ниската пазарна оценка отчасти се дължи на факта, че компанията изчака близо десетилетие, за да стане публична, и то в момент, когато пазарните условия не са идеални

© Reuters


Uber Technologies привлече 8.1 млрд. долара в първичното си публично предлагане, след като емисионната цена на акциите беше определена в долната граница на ценовия диапазон, съобщава Bloomberg. Компанията за споделено пътуване продаде 180 млн. акции на цена 45 долара за брой. Това й донесе пазарна оценка в размер на 75.5 млрд. долара. По-рано Uber беше определил диапазона за цена на книжата си от 44 до 50 долара за брой.

Борсовият дебют на компанията не беше от най-успешните. Акциите в края на търговията се понижиха с близо 8% и приключиха при цена от 41.57 долара.

The Wall Street Journal отбелязва, че от 2000 г. досега само 18 компании, чиято капитализация е превишавала 1 млрд. долара, са губили от стойността на акциите си през първия ден на излизане на американски борси. В повечето случаи акциите са поскъпвали средно с 21%.

Ниска пазарна оценка

На база капитала след IPO-то капитализацията на компанията достигна оценка 75.5 млрд. долара. Това е малко под оценката й от последния частен кръг на финансиране, когато беше оценена на 76 млрд. долара. Пълната й стойност, включваща блокираните книжа и акции извън обикновените, може да достигне 82 млрд. долара.

По-рано през годината компанията за споделено пътуване обяви, че има намерение да набере 10 млрд. долара при дебюта си на борсата. Повлияна от лошото представяне на по-малкия си конкурент Lyft, Uber търсеше оценка между 90 и 100 млрд. долара. В предварителни прогнози инвecтициoнни бaнĸepи смятаха, че ĸoмпaниятa мoжe дa дocтигнe пазарна капитализация 120 млрд. дoлapa след борсовия си дебют. При първичното си публично предлагане Lyft събра 2.3 млрд. долара капитал и достигна оценка 22.4 млрд. долара.

Дори и в долния край на ценовия диапазон листването на Uber ще бъде сред 10-те най-големи американски IPO-та на всички времена и второто най-голямо на американската фондова борса след рекордното първично публично предлагане на Alibaba през 2014 г. Ниската пазарна оценка отчасти се дължи на факта, че компанията изчака близо десетилетие, за да стане публична, и то в момент, когато пазарните условия не са идеални.

Американските акции отбелязаха спад за четвърти пореден ден в четвъртък, изправяйки индекса S&P 500 пред най-тежката му седмица за годината на фона на увеличаващото се търговско напрежение между САЩ и Китай. Акциите на компанията за споделено пътуване започнаха да се търгуват на Нюйоркската фондова борса в петък под символа UBER.

Тази година, която се очаква да бъде една от най-натоварената откъм листвания на американски технологични компании в последните 20 години, започна с частичното спиране на работа на правителството. Това доведе и до спиране на дейността на Комисията по фондовите борси, която одобрява документите за IPO на компаниите, за 35 дни. След като през декември Uber и Lyft подадоха документи за листване на борсата наред с други стартъпи, останаха на изчакване, докато акциите в САЩ се радваха на най-добрия си годишен старт от най-малко едно десетилетие.

Ценообразуването и последващото представяне на акциите на Uber ще бъдат внимателно наблюдавани от други технологични компании, които се очаква да станат публични през тази година, включително Slack, Airbnb, Postmates и Peloton Interactive.

Инвеститорите

Uber определи приоритетите си при подбора на акционерите, особено институционалните инвеститори, които според компанията ще задържат купените акции за дълго време, според източник на Bloomberg. Компанията се надява да избегне бурните първи седмици на търговията, които да свалят цената на акциите, както се случи с тези на Lyft, които паднаха под цената 72 долара при IPO-то в рамките на няколко и вече са с над 20% по-евтини. Тогава оценката на най-големия конкурент на Uber за кратко потъна под тази от последния частен кръг на финансиране и достигна 15.1 млрд. долара.

"Ние разглеждаме консервативното ценообразуване на Uber като интелигентна и предпазлива стратегия, която излиза от обичайното. Компанията се е поучила от "по-малкия си брат Lyft" и от опита му през последния месец", каза анализаторът от Wedbush Securities Дан Айвс.

Подобно на много компании, които ще дебютират на борсата през тази година, Uber e нерентабилна. Тя преди това е предупреждавала регулаторите, че "може никога да не излезе на печалба". При приходи 11.3 млрд. долара миналата година загубата е била в размер на 3.04 млрд. долара. Общите оперативни загуби през последните три години са надминали 10 млрд. долара.

Uber Technologies привлече 8.1 млрд. долара в първичното си публично предлагане, след като емисионната цена на акциите беше определена в долната граница на ценовия диапазон, съобщава Bloomberg. Компанията за споделено пътуване продаде 180 млн. акции на цена 45 долара за брой. Това й донесе пазарна оценка в размер на 75.5 млрд. долара. По-рано Uber беше определил диапазона за цена на книжата си от 44 до 50 долара за брой.

Борсовият дебют на компанията не беше от най-успешните. Акциите в края на търговията се понижиха с близо 8% и приключиха при цена от 41.57 долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новият пазар на труда

Новият пазар на труда

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK