С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 юли 2019, 10:02, 1703 прочитания

Copenhagen Airports: Целта е да построим Терминал 3 до края на 2023 г. и да развием летище София като регионален хъб

Минималната обща сума на обещаваната инвестиция е над 695 милиона евро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Консорциумът между Copenhagen Airports, SSB AG, Swiss Investment and Engineering и ERG е един от кандидатите за концесията на летище София и обединява най-добрите практики на всички важни елементи за едно успешно летище.

Участници


В консорциума влизат:
  • Copenhagen Airports: световно известен летищен оператор, който се грижи и помага на нискотарифните авиокомпании да растат и привлича традиционните превозвачи със съвременни фирмени инструменти за управление на летища.
  • SSB AG, Swiss Investment and Engineering е фирма, изцяло фокусирана върху мащабна транспортна инфраструктура.
  • ERG е турска фирма, специализирана в изпълнението на проекти мамути. Всичките те са пазарни лидери в своите сфери, с доказан професионален опит.
Опитът

Летищният оператор Copenhagen Airports A/S (Дания) е оператор на летища в Копенхаген и Роскилде, Мексико, Китай и Обединеното кралство и е известен като един от най-добрите и ефективни световни оператори, като само през 2018 г. фирмата е обслужила над 300 милиона пътници. Copenhagen Airports A/S има редица награди, а последната е за най-ефективно летище в Европа за 2018 г. от Air Transport Research Society (ATRS).

SSB Sauerwein & Schaefer Bau AG (Швейцария) е международна фирма, разработваща и управляваща мащабни инвестиционни проекти. От основаването й през 1912 г. досега фирмата предлага консултантски и проектантски услуги и планиране, както и пълния набор от дейности, необходими за успешното приключване на строителни проекти. Като швейцарски инвеститор SSB AG е в състояние да мобилизира общопризната финансова подкрепа за своите проекти.
ERG Construction (Турция) е изпълнител на инженеринг, снабдяване и строителство на мащабни инфраструктурни проекти от създаването й през 1972 г. досега. Те включват строеж на летища (инфраструктурата на Istanbul Ataturk и Antalia), язовири, ВЕЦ, ТЕЦ и промишлени предприятия. Фирмата специализира в мащабни строителни дейности и в момент изпълнява многомилиарден договор.
Визуализации на интериора на новия терминал 3

Визуализации на интериора на новия терминал 3

[Copenhagen Airports]

Ценовата оферта
  • Предлагаме значителни капиталови инвестиции в модернизирането на летище София, устойчив ръст на пътникопотока и създаването на нови работни места.
  • Минималната обща сума на обещаваната инвестиция е над 695 милиона евро. Това е минималната инвестиция, която планираме, и с нетърпение очакваме съвместната ни работа с правителството за намираме на допълнителни възможности за инвестиции и подкрепа на летището.
  • Предлагаме концесионната такса да е 33.97% от общия годишен оборот, като минимална стойност да е над 26 милиона евро в зависимост от това коя сума е по-голяма. Много внимателно изчислихме концесионна такса, като се старахме да е стабилна и платима през целия период на концесията, без да възникне необходимостта от предоговаряне или промяна на концесионния договор и без необходимост от прекомерно увеличение на летищните такси.
  • Това е в допълнение на предварителната концесионна такса от 282 милиона евро плюс ДДС, която ще заплатим при подписване на договора за отдаване на концесия.
  • До края на 2023 г. първоначалната ни инвестиция в летище София ще надхвърли 750 милиона евро, ако договорът бъде подписан през 2019 г.

Инвестиции

Инвестиционният ни план е амбициозен, но същевременно се корени в швейцарската финансова предпазливост, опитвайки се да отговори на нуждите на летище София с атрактивно пакетно предложение, което трудно би могло да се надскочи.
  • Терминал 2 ще бъде ремонтиран през първите четири месеца и това няма да е само козметичен ремонт, а ще има видими оперативни подобрения, насочени към повишаване комфорта на пътниците.
  • Паралелно с това ще стартира строежът на Терминал 3 с намерението да приключи до края на 2023 г. Много точно сме направили нашите разчети и имаме гарантирано финансиране от водещата швейцарска финансова институция Credit Suisse и дългосрочна финансова подкрепа за всички наши бизнес планове.

Бизнес планът ни не е сложен:
  • да помогнем на летище София да стане летище, отговарящо на имиджа на летище на европейска столица не само на външен вид, но и като ниво на обслужване и
  • да го приспособим да стане регионален хъб.

Инвестиционните ни планове се базират именно на тези два ключови резултата при спазване на социалните и природозащитните фактори.

Инвестиционната ни стратегия и бизнес планът ни не зависят от спомагателни инвестиции извън параметрите на летището. Планираме да превърнем летище София в регионален хъб и сме направили проучвания в тази насока. Приоритет за нас е да увеличим входящия трафик към летище София поради факта, че не притежаваме друг актив или летище под наше управление в радиус от двучасов полет.



Целта ни е да завършим Терминал 3 до края на 2023 г. - седем години преди крайния срок. Концепцията ни е за едно цялостно, покрито пространство, като на пътниците няма да се налага да излизат навън, за да сменят терминалите. Последни проучвания сочат, че това е най-доброто оформление за летища, като предоставя комфорт на пътниците, а също и спестява пари. Летище Копенхаген е операторът с най-богат опит при едновременното обслужване на нискотарифни авиокомпании и на традиционни превозвачи, а това е отличителна черта, която ни прави по-привлекателни за авиокомпаниите. Откриването на нов терминал възможно най-скоро е от ключово предимство както за България, така и за операторите, тъй като това ще привлече нови авиокомпании и ще спомогне за откриването на нови линии, ще подобри преживяването на пътниците и ще привлече нов входящ пътникопоток.

Новото летище София ще бъде построено от най-добрите майстори под швейцарски надзор и инвестиции и ще се ръководи с датска перфектност. Тук сме, за да създадем един шедьовър на швейцарската инженерна прецизност, съчетан с изяществото на датския минимализъм.

Смятаме да запазим сегашните нива на летищни такси и данъци, ако е възможно. От съществено значение е да запазим и градим конкурентното пазарно предимство на летище София, да подкрепим растежа на трафика и да подобрим резултатите на летището. Важно е да се знае, че таксите и данъците влияят не само на пътниците, но и на авиокомпаниите, и евентуалното им увеличение може да доведе до загуба на линии или авиокомпании.
Визуализации на интериора на новия терминал 3

Визуализации на интериора на новия терминал 3

[Copenhagen Airports]

Пътници и комфорт

Прогнозирането на ръста на пътникопотока е лесна задача, ако е направено с помощта на задълбочен анализ, базиран на публични икономически показатели и данни за пътникопотока. Същевременно е сериозно предизвикателство, когато трябва да се направи дългосрочна прогноза на базата на поет ангажимент - в случая на летище София числата за пътникопотока трябва да компенсират инвестицията и годишната концесионна такса.

Отне ни близо четири месеца да изчислим прогнозните числа и да разработим най-добрия план. Проучването стартира с основен задълбочен анализ на макроикономическите показатели, или така наречената макропрогноза за трафика. След това пристъпихме към втората фаза, която сама по себе си е изкуство: микропрогноза за трафика, като същевременно проведохме и разговори с авиокомпании, относно плановете им за самолетния им парк и капацитет на летище София.

Продължихме с анализ на полетните данни линия по линия както на съществуващите, така и на потенциалните, опитвайки се да намерим най-добрия начин за откриване на нови линии. В това отношение нямахме никакви ограничения, тъй като не притежаваме нито оперираме летище в радиус от двучасов полет. Това ни позволи да се концентрираме единствено и само върху летище София без ефекта на канибализъм (сваляне на годни детайли от неизправни съоръжения). След набелязването на новите линии и броя на пътниците започнахме работа по оформлението на летището, което най-добре да отговори на нуждите на новоприсъединилите се авиокомпании.

Първоначалната ни прогноза показа възможен общ брой пътници в края на концесионния период от над 25 милиона. Обаче подобно заключение би било подвеждащо, тъй като не включва прилаганите ограничения.

Общият брой на пътниците след прилагането на ограниченията, изискващи 1) допълнителни разрешителни или лицензии, които не се предоставят заедно с договора за отдаване на концесия от датата на подписването му, и/или 2) действие от трета страна извън нашата компетенция, е около 17 милиона.

Офертата ни за концесионна такса от 26 милиона евро се базира именно на броя на пътниците след прилагането на ограниченията. Всъщност това което предлагаме, е близо 34% от общия приход, което реално е много над 26 милиона евро годишно концесионно плащане, при положение че могат да се отстранят ограниченията в резултат на тясно сътрудничество с българското правителство.

Комфортът и преживяването на пътниците е ключов елемент за всеки летищен оператор и ние подхождаме към него изключително професионално. Планираме да осигурим първокласно потребителско изживяване за всички пътници. Всъщност то започва още от дома на всеки пътник, където например ще може да се запази място за паркиране онлайн, и продължава с неща като по-кратък престой на опашки и камери, които да подпомагат управлението на потока от хора при необходимост. Разбира се, планираме и елементи, които да отговарят на конкретни търговски изисквания, включващи най-добрите безмитни магазини, храна и напитки на достъпни цени, детски зони и лукс салони.

Така пътниците не само ще видят, но ще и усетят развитието на летището и прилагането на най-добрите оперативни практики от момента, в който стъпят на обновеното летище София. Модерен терминал и разширен Терминал 2, най-съвременен Терминал 3, предлагащ всички търговски услуги на разумни и достъпни цени, работещи под един покрив, позволяващи удобно ползване не само от авиокомпаниите и от пътуващите, но и от тези, които се прекачват, както и от посрещачите.
Визуализации на интериора на новия терминал 3

Визуализации на интериора на новия терминал 3

[Copenhagen Airports]

Бъдещите първи стъпки

Първата и най-видима промяна ще е ремонтът и процесът на оптимизация на Терминал 2. Още на следващия ден пътниците ще забележат предпазните каски и ще се радват на обновения терминал. Планираме да приключим ремонта за четири месеца с минимум дискомфорт за пътуващите.

Също така планираме своевременно да затворим Терминал 1 за полети и да пренасочим всички полети към Терминал 2, веднага след приключването на ремонта. Терминал 1 ще бъде преобразуван в център за обучение, където ще се помещава нашата Академия за въздухоплаване.

Академията, която ще е в съответствие с швейцарската образователна инициатива "Домино", ще предоставя възможно най-високия стандарт в обучението на персонала на летището и българската младеж. Това ще е гаранция за нашата подкрепа за кариерното развитие на летищния персонал.

Предимства на офертата

Нашата оферта има редица предимства, но това, което ни отличава, е нашият план за незабавно обновяване на Терминал 2 и стартиране на строителството на нов Терминал 3.

Наличието на най-съвременен терминал, който използва най-новите технологии и следва най-високите международни стандарти, до края на 2023 г. ще осигури многобройни ползи за България и ще надгради положителния образ на страната пред всички гости. Това ще позволи на летището да има силни аргументи по време на разговори с нови авиокомпании и ще доведе до увеличаване на трафика. В допълнение - инвестираните средствата през следващите четири години ще се влеят в българската икономика, ефектът им ще се мултиплицира в различни икономически сфери и това ще стимулира растежа във всички сектори.

Друго много важно наше предимство е, че възприехме доста разумен и реалистичен подход във всичките ни изчисления. Те се основават на факта, че не възнамеряваме да увеличаваме значително летищните такси и данъци и това ще позволи постигането на растеж при всички сценарии.

Ние възнамеряваме първо да инвестираме в България и след това да печелим пари. Смятаме да привлечем значителни преки чуждестранни инвестиции, вместо да използваме средства, генерирани в България, които да инвестираме в България.

Летище София е топ приоритет за нашия консорциум и целта ни е да го развием като модерен и силен регионален хъб, включващ всички нужни елементи. Вече водим преговори за откриване на полети до Северна и Южна Америка. Вярваме, че в края на концесионния период летище София ще обслужва много и различни авиокомпании, ще предоставя широк кръг от услуги и ще има голям ръст на пътникопотока. Доказателство за нашата ангажираност с проекта е фактът, че сме готови да инвестираме незабавно, разполагаме с финансиране, което е прозрачно и проверено, както и с всички ресурси, нужни за незабавното стартиране на строителните дейности.

Капитал #28

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Защо се срина морският туризъм
  • Как F-16 полетя към парламента
  • Новите въпросителни пред Исторически парк

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Китайската Tencent отчете ръст на печалбата, но по-ниски приходи от очакваното Китайската Tencent отчете ръст на печалбата, но по-ниски приходи от очакваното

Технологичната компания се опитва да овладее разходите и се фокусира върху бизнеса с услуги заради силния държавен контрол при игрите

17 авг 2019, 768 прочитания

TAD Group ще заведе ответно дело срещу България 2 TAD Group ще заведе ответно дело срещу България

Американската компания-майка също е собственост на обвиняемия Иван Тодоров

17 авг 2019, 1658 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Отборът на "Главболгарстрой"

Много от днешните мениджъри на строителната компания са дългогодишни кадри, израснали от хора без опит до ръководители на най-високо ниво

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА