С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 юли 2019, 12:00, 3077 прочитания

Groupe ADP: Искаме да развием трафика и да направим летище София едно от най-добрите в Европа

Финансовата ни оферта ще се превърне в приходи в рамките на следващите 35 години на стойност около 5.3 милиарда евро за България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Groupe ADP е френска компания и световен лидер в летищния мениджмънт, която е обслужила над 281 милиона пасажери за 2018 г. Имаме над 70 години опит в базата ни в Париж, но също и в други локации в Европа и по света. Нашите 26 000 отдадени на работата си и добре подготвени служители имат капацитета да покрият нуждите на летища на всички континенти през нашите компании, предоставящи ритейл услуги, безмитни стоки, храна и напитки, гостоприемство, търговски услуги, сигурност, наземен контрол, дизайн и инженерство (всички готови да обслужат летище София).

Изпълняваме дългосрочен ангажимент за устойчиво развитие и поддържаме отлична връзка с локалните заинтересовани страни, обвързани с летищата – правителство, местни общности и партньори, авиокомпании.


Опитът

Groupe ADP управлява активите и летищата в портфолиото си с дългосрочен план и като индустриален партньор. Това е отличителен фактор, тъй като повечето оператори нямат дейност извън техните държави и нямат дялови участия в международни операции, което лимитира тяхната видимост. Партнирайки си с Groupe ADP, летище София ще се присъедини към тази несравнима международна мрежа от Сантяго в Чили до Аман в Йордания, с безупречна репутация в сферата на летищните операции и работеща за дългосрочното развитие на всички локации. Като 100% акционер в концесията Groupe ADP ще се отдаде напълно, за да постигне успеха на този проект. Като оператор, участващ във всички направления с цел добавена стойност – от дизайн до финансиране, от ритейл до полетни операции, Groupe ADP ще постигне обещаното в предложението си.

Демонстрирали сме таланта си в оползотворяването на индустриалния ни опит по целия свят. В настоящата ни мрежа Мавриций е припознат от Международния съвет на летищата (ACI) като най-доброто летище в Африка (за 2016 г.), Аман – като най-доброто летище за Близкия изток (за 2015, 2016, 2018 г.), и Скопие и Загреб, всяко в категорията си, като най-добри летища в Европа (за 2018 г.).



Ценова и инвестиционна оферта

Нашата ценова и инвестиционна оферта отразява убеждението ни, че летище София има невероятен потенциал в посока развитие на трафика и като актив на държавната икономика. Затова искаме да подобрим адекватно инфраструктурата и услугите, за да може София да заеме заслужено място сред европейските летища и да генерира сериозен ръст, който да допринася за развитието на местния бизнес и общност.

Както беше обявено при представянето на офертите на 9 май, Groupe ADP има най-доброто финансово предложение сред всички конкуренти. То показва нашия ангажимент не само към пълното и точно изпълнение на целите, заложени от Министерството на транспорта, но също и желанието ни да генерираме максимална икономическа и социална стойност, която може да бъде споделена между всички заинтересовани страни – пътници, авиокомпании, служители, местни общности, бизнеса и българската държава.
  • Нашата финансова оферта ще се превърне в приходи в рамките на следващите 35 години на стойност около 5.3 милиарда евро за България.
  • В допълнение на първата вноска от 281 милиона евро предлагаме годишна концесионна такса в размер на 42.8% от приходите, която според бизнес плана ни трябва да доведе до среден годишен приход от 152 милиона евро за българската държава.
  • Това не включва всички такси, платени от концесионера, например при годишните резултати.
  • В допълнение на това се ангажираме да инвестираме 903 милиона евро в капиталови разходи в периода на концесията, което е повече от 1.5 пъти от изисквания минимум според тръжната документация.
Имаме амбициозни планове за развитието на летище София. Планираме веднага да започнем обновяването и разширяването на Терминал 2, за да се прекрати използването на непригодния спрямо актуалните стандарти в индустрията Терминал 1, и да увеличим оперативната ефективност. Благодарение на това подобренията ще бъдат видими от ден първи, с моментално повишаване на качеството за пасажерите и авиокомпаниите. Следваща стъпка, разчитаща на водещата позиция на Groupe ADP в летищното инженерство, ще бъде построяването на нов Терминал 3, чийто неповторим дизайн ще отрази нашите амбиции да позиционираме летище София като архитектурна забележителност за региона. Строителните дейности ще са от директна полза за българската икономика.

В допълнение, предложението на Groupe ADP отразява нашия ангажимент да подкрепим българските власти в осъществяването на техните амбиции за летище София. Целим да създадем истински портал, който отразява характера на София и мястото й в света и ще генерира икономическа и социална стойност, която ще се сподели сред всички заинтересовани – пътници, авиокомпании, служители, местна общност, локални бизнеси и българското правителство. Нашата амбиция е да изградим международен бранд и да развием конкурентен хъб, който ще има позитивно въздействие върху клиентите, партньорите ни и българските икономика и общество.

Такива резултати могат да бъдат постигнати само от летищен оператор, който има сериозен дългогодишен международен опит и експертиза, а в същото време е дългосрочен инвеститор. Опитът на Groupe ADP гарантира устойчивостта на нашия бизнес план.

Летищни такси

Еволюцията на летищните такси винаги е контролирана от националните и европейските регулации, а не само от летищния оператор. Една от ключовите ни цели за летище София е да развием трафика и така да допринесем за отварянето на нови маршрути, които ще са от полза за цяла България. Развитието на таксите ще трябва да се вмести в тези цели най-вече като подсигури конкурентоспособността на летище София в региона. Резултатите, които сме постигнали на други летища, демонстрират опита ни в тази посока.

Groupe ADP е вложила значителни усилия в определянето на подходящия размер летищни такси, които авиокомпаниите и пасажерите биха приели и които не биха навредили на увеличението на трафика. Въпреки че не е изискано в условията на концесията, ние смятаме, че еволюцията на таксите може да бъде ползотворна и на нива, приемливи за авиолиниите, както и да подкрепи увеличаването на трафика. Летищните такси са отражение на регулирания механизъм за натрупване, който включва разходи и капиталови инвестиции. Затова оптимизираме нашата програма за капиталови инвестиции и финансов план, тъй като те са в основата на летищните такси. Предложеното увеличение на летищни такси ще бъде по- устойчиво, отколкото досега на летище София, и ще продължи да се развива така, че летището да остане конкурентно на други от същата катетгория. За да сме сигурни, че това ще се осъществи, представихме балансиран механизъм, който е в пълна координация с всички заинтересовани страни, включително авиокомпаниите и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, за които предложената система е от полза.

В допълнение, за да елиминира въздействието в началото на еволюцията на летищните такси, Groupe ADP ще представи допълнителни мерки в подкрепа на увеличаването на трафика. В постоянен контакт сме с над 250 авиокомпании и активно работим с тях, за да промотираме София като дестинация.

Цели

Нашата главна цел е да направим София основен портал за региона и отвъд. За да постигнем това, ще развием трафика и ще подобрим мрежата от маршрути от летище София. Опитът на Groupe ADP в това направление е демонстриран от нашите постижения по целия свят и на най-различни летища, и по-конкретно в Централна и Източна Европа. Ще използваме обширната си мрежа и партньорствата ни с авиокомпаниите, за да промотираме София като дестинация. Ще се погрижим разумните ни системи за стимулиране да направят еволюцията на летищните такси приемлива дори за нискотарифните компании. Освен това добре знаем как увеличаването на трафика допринася за икономиката – в Париж всяко увеличение с 1 милион пасажери води до създаването на 5000 нови работни места в района на летищата.

За да постигнем този ефект, ще се погрижим за максималната оперативна устойчивост и ефективност. С над 70 години опит в летищното управление, Groupe ADP има ненадминат успех в сигурността, безопасността и кризисния мениджмънт. Например парижките ни екипи разполагат с 262 снегопочистващи машини и разбиха рекорда за разледяване на над 500 самолета в рамките само на един ден на 5 февруари 2018 г. Оперативната устойчивост е част от нашата ДНК.

Освен това искаме да подобрим качеството на услугите и преживяването на клиентите ни. Нашите експерти и обслужващи компании ще развият търговските обекти, заведенията, зоните за релакс и IT услуги. Това автоматично ще доведе до по-високи обороти за България и удовлетворение за пътниците, създавайки отлично впечатление за добре дошли или при изпращане към следващата дестинация, когато летище София е транзитно за тях.

Не на последно място, искаме да направим летище София пример за иновативни летищни операции през следващите 35 години. Groupe ADP е световен лидер в летищните иновации и успешното им внедряване във всяко бизнес направление в партньорство със стартъпи, специализирани в оптимизиране на капацитета, управление на доходността, защита от безпилотни самолети, дронове и чатботи. Искаме да интегрираме летище София в този клъстер от иновации през идните 35 години, свързвайки се с българската IT екосистема.

Не можем да постигнем тези цели сами, затова винаги оперираме с пълното съдействие на всички заинтересовани страни. Като френска компания напълно разбираме как да общуваме с правителството и местните власти. Като индустриален оператор знаем добре какво могат да очакват от нас авиокомпаниите, бизнесът, туристическият борд или търговските камари. Нашето постоянно внимание към корпоративната и социалната отговорност фактически е направило Groupe ADP най-добрата група в летищния бизнес от гледна точка на извънфинансовия рейтинг според специализираната независима агенция EthiFinance. Ние сме отдадени на устойчивото развитие и една от целите ни е да намалим CO2 емисиите на пасажер до 65% между 2009 и 2020 г.

Пътници и комфорт

Очакваме летище София да обслужи над 20 милиона пасажери до края на концесионния период, което прави 2.5 пъти повече спрямо настоящия трафик. Силно вярваме в перспективите за развитие на България, на София и на летището, както и в позитивното влияние, което тези перспективи ще имат върху трафика.

Летищният оператор играе ключова роля за увеличаването на трафика. Развитието на маршрути е в сърцевината на цялостната стратегия на Groupe ADP – това е инструмент, който развива бизнеса и подсигурява ръста на оборотите, а също е начин и за намаляване на риска чрез диверсификация на клиентите и дестинациите в портфолиото.

Философията зад развитието на маршрути на Groupe ADP е не само от полза за летището. Тя също подсигурява нужната свързаност между региони и общини към света, както и увеличаването на техния престиж и привлекателност. Това е двигател на местната икономика, защото създава работни места и привлича нов бизнес. Също така е начин за подкрепа на туризма. С привличането на туристи се увеличава разнообразието от консуматорски предложения и сезонността става по-гъвкава. Накратко, развитието на маршрути е синоним за създаването на стойност за всички заинтересовани страни на летището.

Groupe ADP има успешен опит с развитието на маршрути, демонстриран с нашите постижения по целия свят и на всякакъв тип летища, конкретно в Централна и Източна Европа – в Загреб трафикът е нараснал с 43% след 2013 г., цифрите за Скопие и Тбилиси са още по-впечатляващи – ръстът е съответно с 258% и 589%. Имаме постоянен контакт с над 250 авиолинии и активно работим с тях, за да промотираме София като дестинация.

Groupe ADP възнамерява да оперира и управлява летище София в съзвучие с най-новите тенденции и стандарти в индустрията, базирани на награждавания опит на групата. На летище София ще донесем световно ниво на обслужване, а пасажерите ще могат да пазаруват, да се хранят, релаксират и наслаждават по начин, който ще ги кара да искат да се връщат в София отново и отново.
Зона с безмитни магазини на летище "Шарл дьо Гол" в Париж

Зона с безмитни магазини на летище "Шарл дьо Гол" в Париж

Фотограф: Groupe ADP, M.Lafontan, O.Seignette

Бъдещите първи стъпки

Groupe ADP ще създаде дизайн и ще инвестира през първата година на концесията в обновяването и разширяването на Терминал 2, а след това ще насочи тези усилия към изграждането на модерния нов Терминал 3, създавайки емблематичен архитектурен дизайн. Това ще позволи да подобрим преживяването на пасажерите на летище София и качеството на услугите за авиокомпаниите. Тези подобрения на съоръженията ще позволят възможно най-скоро да прекратим активната дейност на Терминал 1 и да прехвърлим всички авиокомпании, които функционират там. Разбираме, че такъв ход ще е посрещнат с одобрение от всички авиопревозвачи и ще допринесе за повишаването на качеството на услугите на летището. В допълнение, чрез затварянето на Терминал 1, който не е свързан с метрото, и преместването на пасажерските операции на разширения Терминал 2 Groupe ADP ще направи метрото достъпно за всички пътници. Ранното разширение на Терминал 2 също ще ни позволи да централизираме търговските обекти, било то магазини или заведения за хранене, което ще доведе до покачване нивото на летището до това на други летища под управлението на Groupe ADP.

Groupe ADP също така планира да развие пистите и околната инфраструктура спрямо най-високите индустриални стандарти в съответствие с желанията и нуждите на различните пазарни сегменти.

Предимства на офертата

Ние сме европейска компания и глобален лидер в индустрията. Groupe ADP управлява успешно 25 летища по света и възнамерява да използва безценния си опит за обслужването на летище София и хората, които преминават оттук. Силно вярваме в перспективите за развитие на България, на София и на летището както от гледна точка на трафика, така и откъм приходи.

Фокусирани сме в създаването на най-висока и дългосрочна добавена стойност за летище София и българските заинтересовани страни. Това е нашият основен двигател.

Нашето предложение има много силни страни:
  • То носи най-много ползи за българската държава – имаме възможност да предоставим щедра оферта благодарение на оптимизацията й от гледна точка на обороти, разходи, капиталови разходи и финансов план. Според нашия финансов модел нашето предложение ще донесе 5.3 милиарда евро приход за българската държава;
  • Концесионното споразумение предлага възстановяване на ценовите компоненти чрез летищни такси, както на други европейски летища. Но ние оптимизирахме нашата оферта, за да намалим разходите;
  • Groupe ADP се стреми да задържи всички служители и да работи с местните доставчици при развитието на операциите си;
  • В нашия консорциум 100% дялово участие имат само и единствено летищни оператори. Това показва много силна, дългосрочна ангажираност, тъй като в летищния бизнес има различни видове инвеститори като фондове и строителни компании, които тенденциозно имат по-кратки инвестиционни планове и целят да напуснат бързо инвестицията, а някои оператори на летища предпочитат да нямат дялово участие, за да избегнат оперативни рискове по проектите.
  • Groupe ADP има богат опит извън Франция благодарение на операциите си на международни летища в цял свят и поради факта, че е мажоритарен акционер на няколко международни летища, включително такива в Източна Европа (Загреб, Скопие и Охрид);
  • Groupe ADP работи по проекта за летище София от 2016 г. и е много добре запозната с неговия статус и с историята му.
Нашият индустриален проект е на високо ниво експертиза и с френска ДНК. Затова искаме не само да инвестираме финансови средства, но и да използваме пълнотата на нашия опит, за да постигнем развитие на трафика, повишено качество на пътническите услуги, да внедрим иновации, а същевременно да обръщаме внимание на социалните и екологични аспекти, грижейки се за най-високото ниво на безопасност и сигурност.

Нашата оферта разчита на отличната ни експертиза и ще се възползва от нашето ноу-хау на глобален лидер в летищната индустрия, участващ на всички нива в нея. Това, което отличава модела на Groupe ADP, е основно нашата уникална роля на дългосрочен инвеститор и летищен оператор, който знае как да приложи този модел за създаване на висока добавена стойност на летище от всякакъв размер – посрещащо 200 хиляди пасажери годишно като Ночибе в Мадагаскар или 70 милиона пасажери като "Шарл дьо Гол" в Париж.
Терминал 2F на Международно летище "Шарл дьо Гол" в Париж

Терминал 2F на Международно летище "Шарл дьо Гол" в Париж

Фотограф: ADP-Emile Luider-La Company
Международно признание

През 2018 г. Groupe ADP беше припозната в класацията "Качество на летищните услуги" (Airport Service Quality) на Международния съвет на летищата, която се определя от гласовете на пасажери и държави и определя нивото на предлаганите услуги от летищата.
Три международни летища, управлявани от Groupe ADP или дъщерната компания TAV Airports, се подредиха на челните позиции в класацията:
- Международното летище в Скопие, Македония, беше избрано за "Най-добро европейско летище" в категорията с под 2 милиона пасажери на година;
- Международното летище "Франьо Туджман" в Загреб, Хърватия, беше избрано за "Най-добро европейско летище" в категорията между 2 и 5 милиона пасажери годишно. В изминалото издание на класацията летището бе наградено в категорията "Най-подобрено летище";
- Международното летище "Куин Алия" в Аман, Йордания, беше избрано за "Най-доброто летище в Близкия изток", посрещащо между 5 и 15 милиона пътници годишно. Това е трето отличие за летището в тази категория, след като е било отличено със същия приз през 2015 и 2016 г.
През 2018 г. Международната организация за карго авиация обяви летище Лиеж в Белгия, оперирано от Groupe ADP, за "Международно товарно летище за годината". За 2018 г. летището е обработило рекордните близо 870 000 тона товар.
Интериор от новото Международно летище в Загреб

Интериор от новото Международно летище в Загреб

Фотограф: Josip
Международна експертиза

Международната експертиза на Groupe ADP се базира на три сфери на опита:
- Летищни операции за летища, взети на концесия или с договор за управление. Включва ежедневни операции и управление, но също и управление на процеса за оптимизация, възлагане на нови инфраструктурни елементи, развитието на авиационния бизнес, търговски обекти, недвижимо имущество и т.н. Groupe ADP управлява, директно или чрез TAV Airports, мрежа от над 25 летища по цял свят, от островите Мавриций, Загреб, Сантяго в Чили, Конакри в Гвинея, до терминала Хадж в Джида, Саудитска Арабия.
- Инженерството и иновацията чрез одит и консултантски услуги, архитектура и технически дизайн или подкрепа на възлагащия орган начело с ADP Ingénierie. Тази дъщерна компания със 750 успешни проекта в над 100 държави има богат опит и участва на всеки етап от инфраструктурните летищни проекти.
- Финансиране на проекти и инвестиции, дялово придобиване (индивидуално или част от консорциум) в капитала на концесионни фирми или чужди летища. Така групата притежава 46.12% от турската авиационна група TAV Airports, 45% от Nuevo Pudahel, която функционира в Сантяго, Чили, и 20.8% от MZLZ, концесионер на летище Загреб в Хърватия.
Интериор от международното летище "Куин Алия" в Аман, Йордания

Интериор от международното летище "Куин Алия" в Аман, Йордания

Фотограф: Alain leDuc - AIG
Международни проекти
ADP Ingénierie - компания част от Groupe ADP, през 2019 г. спечели няколко нови международни, както и френски презокеански проекти за дизайн, проучване и техническа помощ на големи международни летища:
- Китай, за летищната територия около Хонконг и Шенжен: Проект за реализиране на проучвателна дейност върху трафика и летищния капацитет в рамките на зоната с цел да се подпомогне развитието на международното летище в Шенжен. В този регион на Югоизточен Китай е концентриран натоварен въздушен трафик поради близостта на няколко натоварени летища.
- Тайван, международното летище Taipei Taoyuan; Симулативно проучване за развитието на въздушния трафик. Летището в Тайпе е посрещнало 46.5 милиона пасажери през 2018 г.
Виетнам, международното летище Noi Bai: 9-месечно проучване за разширяване на летището и реализация на план за развитие до 2030 г. и 2050 г. Договорът е в допълнение на тези, които вече са спечелени от Groupe ADP в южната част на страната за дизайн на новото международно летище Long Tanh в Хо Ши Мин и ремонт на съществуващото летище Tan Son Nhat.
- Гърция, за международното летище "Елевтериос Венизелос" в Атина: Договор за надзор и контрол на прехода към оборудване за безопасност стандарт 3 (томографи) на системите за багаж съобразно с новите европейски стандарти.
Мексико, за военната база "Санта Лусия": Мисия за подкрепа в контекста на трансформацията на военната база в гражданско летище, вследствие на решението на правителството да спре изграждането на новото летище в Мексико Сити на локация Текскоко.
- Във френските презокеански територии - на международното летище "Пойнт а Питр" в Гваделупа, ще бъде изпълнена мисия в подкрепа на управлението на проекта на проучването на осъществимостта и да се състави програма за изграждане за нова багажна зона на регионален Терминал 2.

Капитал #28

Текстът е част от седмичния Капитал. В новия брой ще прочетете още:

  • Защо се срина морският туризъм
  • Как F-16 полетя към парламента
  • Новите въпросителни пред Исторически парк

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кои са иновативните предприятия на 2019 г. Кои са иновативните предприятия на 2019 г.

Осем компании получиха отличия в конкурса, който се организира за 15-а поредна година

5 дек 2019, 1586 прочитания

Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП 3 Софтуерната индустрия вече отговаря за 2.9% от БВП

Общите приходи на компаниите в сектора за 2018 г. са 3 млрд. лв., а заетите са общо 33 хил. души

5 дек 2019, 1559 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
План за инвестиции за Европа – Допълнителни 800 милиона евро за МСП след като ЕИФ и ПроКредит удвояват подкрепата за иновативни предприятия

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

Кино: "Един дъждовен ден в Ню Йорк"

Уди Алън с джазова комедия за съвременното лицемерие

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10