Boeing ще промени начина на сертифициране на самолети след кризата със 737 MAX
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Boeing ще промени начина на сертифициране на самолети след кризата със 737 MAX

Reuters

Boeing ще промени начина на сертифициране на самолети след кризата със 737 MAX

Целта на американския производител е да повиши безопасността

4629 прочитания

Reuters

© Reuters


Boeing предвижда "широкообхватни" промени в начина, по който сертифицира самолетите си, така че да затвърди безопасността при летене навсякъде по света. Главният изпълнителен директор Денис Муйленбург каза, че по този начин компанията ще изпълни регулаторните изисквания след двете фатални катастрофи в Етиопия и Индонезия. Тогава се разбра, че причината за тях е в производствен дефект на системата за увеличаване на маневрените характеристики (MCAS).

Друга мярка, която компанията предприе относно осигуряването на безопасността на самолета, е инсталирането на допълнителни алармени системи за сигурност в кабините на модела 737 Max, които индикират на пилотите, ако някой от сензорите не работи.

В края на март Boeing заяви, че ще предостави на компаниите, които са си закупили този модел, безплатни софтуерни ъпргейди и обучения на пилотите след подобренията на софтуера на MAX.

Маневри на директорите

Дейвид Калхун, независим директор в борда на най-големия производител на пътнически самолети, подкрепи Муйленбург по време на кризата след катастрофите, в които загинаха 346 души. След тях полетите на модела бяха забранени в цял свят, докато фирмата и регулаторите не стигнат до споразумение за системата за контрол на полета.

"Мисля, че лидерът ни свърши наистина добра работа, като продължи да поддържа компанията фокусирана върху намирането на решение на проблемите, а също и с планирането на дългосрочни промени, които ще се отразят не само на Boeing, а на индустрията като цяло", сподели Калхун пред Financial Times. Той добавя, че в дългосрочен план предстоят редица подобрения.

Калхун защити Муйленбург в решението му да посъветва американския регулатор да не приземява самолетите от този модел, докато и останалите световни регулатори не вземат решение. "Засега той е минал всички контролни тестове", каза той.

Неясноти между два континента

Коментарите на Калхун задълбочиха пропастта между американските и европейските регулатори, която се дължи на липсата на яснота за това кой отговаря за осигуряването на безопасността на модела, преди отново да получи разрешение за полети.

Европейската агенция за авиационна безопасност (ЕААБ) заяви, че провежда собствен "независим" преглед на техническото състояние на модела на Boeing и след пълното му завършване може да се очаква пускането на самолета отново в експлоатация.

Авиационни експерти отричат, че провеждането на независим преглед от ЕААБ е прецедент, но го определят като необичайно. Обикновено правилата са такива, че регулаторните органи трябва да следват ръководството на регулатора в страната, в която е бил произведен самолетът, в случая този на Федералното авиационно управление на САЩ (FАА).

FAA, която беше смятана за световен лидер в авиационната безопасност преди двете катастрофи, е под напрежение както заради начина, по който сертифицира самолети, така и поради това, че е била последният голям регулатор, който е забранил полетите със самолета.

Какво предстои

Новини относно разминаванията между американския и европейския регулатор се очакват тази седмица, след изслушването на Bоeing пред конгреса във Вашингтон в края на май - след срещата на 23-ти между FAA и останалите световни регулатори. Американският производител таи надежда след нея да получи разрешение моделът й отново да може да изпълнява полети.

Дейвид Калхун смята, че бъдещето на Boeing зависи от връщането на доверието на хората към безопасността на самолетите им, но добави, че няма да има никаква рекламна кампания, защото създаването на такава би било "усилие, хвърлено на вятъра" за вдъхване на доверие у пътниците.

Boeing предвижда "широкообхватни" промени в начина, по който сертифицира самолетите си, така че да затвърди безопасността при летене навсякъде по света. Главният изпълнителен директор Денис Муйленбург каза, че по този начин компанията ще изпълни регулаторните изисквания след двете фатални катастрофи в Етиопия и Индонезия. Тогава се разбра, че причината за тях е в производствен дефект на системата за увеличаване на маневрените характеристики (MCAS).

Друга мярка, която компанията предприе относно осигуряването на безопасността на самолета, е инсталирането на допълнителни алармени системи за сигурност в кабините на модела 737 Max, които индикират на пилотите, ако някой от сензорите не работи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    И всичко това идва заради решението да таксува купувачите за допълнителен сензор. Все едно да си доплащаш еърбага на волана!

    2 катастрофи и стотици човешки живота бяха загубени, защото някой е преценил да няма бек-ъп сензори. Защото проблемът не е бил само в софтуера, проблемът е бил в това какво става, когато сензорът подава грешни данни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK