Въвеждането на тол-системата ще оскъпи горивата с 3-4 стотинки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въвеждането на тол-системата ще оскъпи горивата с 3-4 стотинки

Въвеждането на тол-системата ще оскъпи горивата с 3-4 стотинки

Разговорите по наредбата към новия секторен закон за петролните компании продължават

Калина Горанова
3950 прочитания

© Цветелина Белутова


Въвеждането на тол-системата ще оскъпи горивата с 3-4 стотинки на литър. Това обяви новият председател на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев по време на конференцията по случай 20-годишнината на браншовата организация. Причината е, че цистерните също ще заплащат новите тол-такси.

Освен в очакване на тол-системата браншът се подготвя и за новата наредба към новия секторен Закон за горивата. Според министъра на икономиката Емил Караниколов трябва да има ново обсъждане на наредбата. От Българската петролна и газова асоциация обаче не виждат проблеми с нея и видяха в протакането на приемането й опит за "сепаратизъм" и риск отново да се върнат в позицията да няма закон.

Нови разговори по наредбата

Секторният закон, регламентиращ новите правила за регистрация на фирмите в бранша, трябва да влезе в сила в края на юли, като към него трябваше да бъде приета наредба. Министърът на икономиката Емил Караниколов заяви, че в сряда предстоят нови срещи и разговори по нея. Според Живодар Терзиев обаче това ще е допълнителна загуба на време.

"Загубихме четири месеца в правене на нищо. Имам усещането, че ще загубим още два в правене на още повече нищо", заяви той. И допълни, че тя вече е била обсъждана няколко пъти, няма аргументи срещу нея и просто трябва да бъде обнародвана, което да даде началото на 3-месечния срок за регистрацията на компаниите по новия закон.

Според Терзиев страховете са повече, отколкото истинските проблеми. В края на януари от закона бяха премахнати текстовете, които притесняваха т.нар. малки търговци на горива.

По думите на Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията сивият сектор на пазара на горива е между 14 и 30%, като това ощетява бюджета с 600 - 700 млн. лв. на година приходи от акциз и ДДС.

Тол-оскъпяване

Сметките към момента показват, че един товарен камион евро 4, 5 или 6, който превозва 30 хил. литра гориво, ще трябва да плати между 65 и 94 ст. на километър при преминаване по път с тол-такса. Сега компаниите заплащат за превоз 1.80 - 1.90 лв. на километър. Към тях ще се добави новата тол-такса, която на практика е нова тежест, която ще се плаща на държавата, без значение дали камионът пътува пълен или празен.

В момента тече и пререгистрация на електронните системи с фискална памет по бензиностанциите, информацията от които отива към НАП. Новото изискване в касовата бележка да има брутния си марж обаче среща несъгласието на асоциацията, като публикуването на покупните цени на едро е проблем по две направления за компаниите - има технически трудности как цената да бъде изчислена, какъв ще е ефектът върху конкуренцията.

Въвеждането на тол-системата ще оскъпи горивата с 3-4 стотинки на литър. Това обяви новият председател на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев по време на конференцията по случай 20-годишнината на браншовата организация. Причината е, че цистерните също ще заплащат новите тол-такси.

Освен в очакване на тол-системата браншът се подготвя и за новата наредба към новия секторен Закон за горивата. Според министъра на икономиката Емил Караниколов трябва да има ново обсъждане на наредбата. От Българската петролна и газова асоциация обаче не виждат проблеми с нея и видяха в протакането на приемането й опит за "сепаратизъм" и риск отново да се върнат в позицията да няма закон.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    rso38392858 avatar :-|
    Boyko Botev

    От статия края на Ноември се вижда, че в момента транспортния разход е 4 стотинки. Увеличение с 50% е твърде преовеличено понеже в старата система също има разход, който не се изважда от сметките. Така че става въпрос за 1 или 1,5 стотинки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK