Volkswagen отложи решението си къде да е новият завод
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Volkswagen отложи решението си къде да е новият завод

За инвестицията на Volkswagen се борят няколко държави, неофициално България и Турция са на финала

Volkswagen отложи решението си къде да е новият завод

Компанията започва "конкретни преговори" с останалите в състезанието кандидати, сред които и България

6518 прочитания

За инвестицията на Volkswagen се борят няколко държави, неофициално България и Турция са на финала

© Reuters


Германският автомобилен производител Volkswagen отложи решението си за това къде точно да изгради планирания нов завод в Източна Европа. Това стана ясно от съобщение на компанията ден преди очакваната, макар и непотвърдена официално дата за обявяване на избора на локация. България е една от разглежданите държави, като според публикации в германските медии заедно с Турция тя е останала на финалната права в състезанието за привличане на мултимилионната инвестиция.

Детайлите на сделката

В съобщението на германската група, публикувано след срещата на надзорния съвет и борда на директорите в понеделник, въпросът за бъдещия завод за производство на автомобили от различни марки под шапката на Volkswagen се изчерпва с едно изречение. "Беше решено да се започнат конкретни преговори за планирания нов мултибрандов завод в Европа с останалите потенциални локации", се посочва там. Преведено, това означава, че разговорите се насочват към детайлите на бъдещия избор и преференциите, които компанията може да получи от отделните държави. Следващото заседание на борда ще е през есента, което означава, че най-рано решение може да се вземе тогава.

Досега от компанията не са обявявали официално кои са разглежданите страни, но още преди няколко месеца стана ясно, че България е една от тях. Преди броени дни премиерът Бойко Борисов също коментира, че бордът на директорите на голяма компания е оглеждал терени в страната и в Турция. По информация в германските медии тези две държави са останали в късия списък на Volkswagen, в който първоначално са били също Румъния, Сърбия, Северна Македония и други страни в региона.

Наддаване

Разговори на практика текат от месеци, като България не е единствената страна, опитваща се да спечели мегаинвестицията, която се очаква да бъде от порядъка на 1.4 млрд. евро и да отвори около 5000 директни работни места. Това от своя страна дава силен коз на германската група да постави по-високи искания към кандидат-домакините. Затова и Volkswagen не бърза да вземе окончателното си решение, което може да стане факт и през есента.

Самият завод, където и да бъде построен той в крайна сметка, трябва да започне работа през 2022 г. В публикувания по-рано този месец отчет за първото тримесечие на годината от групата посочват, че изграждането на мултибрандов завод се налага заради силното търсене, което е причината заводите на Skoda (част от Volkswagen) да работят със 120% от капацитета си.

Електрически фокус

Основният акцент на срещата на ръководството в понеделник е бил решението за изграждане на фабрика за батерии в Залцигер (Долна Саксония), което е част от стратегическите планове на Volkswagen за все по-активно навлизане в производството на електрически автомобили. "Като част от цялостната ни електрическа офанзива планираме да осигурим капацитета си за производство на батерии чрез стратегически партньорства. В същото време бихме искали да разширим производствения си капацитет в Европа, за да подпомогнем плановете си за растеж", казва председателят на надзорния съвет Ханс-Дитер Пьоч в официалното съобщение.

Решението за инвестиция в Долна Саксония е било одобрено както от профсъюзите, така и от представителите на провинцията в надзора, които досега се противопоставяха на плановете за разширение в Източна Европа и дори настояваха част от производство на Skoda в Чехия да бъде прехвърлено в Германия. Жестът към синдикатите, които държат половината от 20-те места в надзорния съвет, може да се приеме като добра новина и за балканския проект.

Германският автомобилен производител Volkswagen отложи решението си за това къде точно да изгради планирания нов завод в Източна Европа. Това стана ясно от съобщение на компанията ден преди очакваната, макар и непотвърдена официално дата за обявяване на избора на локация. България е една от разглежданите държави, като според публикации в германските медии заедно с Турция тя е останала на финалната права в състезанието за привличане на мултимилионната инвестиция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible

    Дано се преборим! Ще бъде силен импулс за икономиката на цяла България!

  • 2
    xfh59608894 avatar :-|
    xfh59608894

    След като избраха възможните варианти, сега започват "конкретните преговори" т.е. пазарлъци за това коя държава конкретно какви привилегии и отстъпки е готова да им предостави, както и преговори на междудържавно ниво с чисто политически искания. Западняците са тежки прагматици и винаги изкопчват максимума от всичко, пък Плевнелиев нека си говори, че политиката тук не играе.
    Напълно възможно е и вече да са избрали България, но да блъфират с цел да изкопчат още нещо.

  • 3
    pvl18585439 avatar :-|
    иванчолаков

    Ще ни държат на полусъединител до ноември.Боже,боже,колко сме сиромаси...Смешни и жалки бяха и президент,и бивш президент,кой бил по-,по-,най... и какво излезе?Балканска простотия.И сърбите в това число!

  • 4
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Дано стане, ама трудна работа. Има и доста политика в решението. профсъюзите там са много силни и без тяхно съгласие също не става. даже може да се запънат и да натиснат за разширение на съществуващ завод и може би затова ще има допълнителни разговори за да докажат че е супер икономически изгодно да правят нов завод на Балканите...ще видим, стискам палци

  • 5
    bobyys avatar :-?
    Димитър Мачев

    Очаква се, откриването на 5000-работни места, до тук добре, а дали ще се намерят поне 500-читави работника, работа вече има навсякъде, но мераклиите и кадърните са малко и германеца със сигурност отчита и това...

  • 6
    crusible avatar :-|
    crusible

    До коментар [#5] от "Димитър Мачев":

    Да предложат стартова нетна заплата за работници на монтажна линия в рейнджа 1.3-1.5к с възможност за израстване и ще си намерят хора. И инженери ще си намерят за 2к+ нето. Демек ще го бъде, ако са готови да плащат над средното за сектор производство.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK