С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 16 май 2019, 15:51, 5891 прочитания

Съдът отмени рекордната глоба от 15 млн. лв., наложена на "Метро" от КЗК

Поводът беше рекламен клип, предизвикал жалба от конкурента "Лидл"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Административен съд – София-област, отмени рекордната глоба от 14.97 млн. лв., наложена на "Метро Кеш енд Кери България" от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Компанията беше санкционирана в началото на тази година заради рекламен клип след жалба на конкурента "Лидл България енд Ко". Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Според съда провежданите от "Лидл" рекламни кампании под формата на "тематични седмици" не са изключителни и не се провеждат само от тази верига.


Поводът: "Не сменяй вкуса, смени магазина"

Поводът за производството е видеоклип на "Метро Кеш енд Кери България" с послание "Не сменяй вкуса, смени магазина. При нас италианската седмица е през цялата година. Метро. Имаме го."

КЗК установи, че рекламната кампания на "Метро" продължава от 5 март до 25 юни 2018 г. и включва телевизия, радио, интернет, билбордове, Facebook, YouTube. Регулаторът смята, че в рекламните клипове е налице косвено идентифициране на конкурента "Лидл", който организира тематични седмици от 2012 г. досега, по време на които се предлагат продукти, типични за кухните на някои държави, известни с традиции в кулинарията.



В своето решение комисията беше преценила също, че "Метро" извлича за себе си нелоялно предимство от известността на отличителния за "Лидл" белег – тематичните седмици. "Дори самият начин на представяне на това послание във видеоклиповете - с хумористичен, дори снизходителен елемент, противоречи на добрите нрави и уврежда доброто име и доверието към "Лидл" и предлаганите от него продукти в представите на потребителите", обобщи антимонополният орган.

Съдът: "Липсва изключителност"

Съдът обаче приема, че провежданите от "Лидл" рекламни кампании под формата на "тематични седмици" не могат да се характеризират с "изключителност", не са характерни единствено и само за този търговец и поради това "средният потребител" не би могъл да ги възприеме като негови "индивидуализиращи и уникални отличителни характеристики".

През 2018 г. в магазини "Лидл" са проведени 24, а в две от конкурентните вериги ("Фантастико" и "Кауфланд") общо 10 тематични промоционални кампании, свързани с традиционни кухни. Други търговци на дребно също предлагат различни промоции както и рекламни кампании за продукти, някои от които са свързани и обичайни за различни традиционни кухни, аргументира се съдът.

Нещо повече - прави впечатление, че след 2015 г. в нито едно от рекламните послания, насочващи клиентите към т.нар. "тематични седмици" на "Лидл", не се съдържа времевото понятие "седмица", а посланията към потребителите са: "Открий Азия в "Лидл", "Наслади се на френския чар", "Изживей духа на Америка" и др., се посочва в съдебното решение.

Съдът: "Липсва дискредитираща информация"

Според съда рекламната кампания на "Метро" не би могла да бъде квалифицирана и като неразрешена, защото в посланията не се съдържа дискредитираща или опетняваща информация. Това произтича от установеното вече от съдебния състав, че в клиповете "не би могъл да бъде идентифициран конкурент и в този смисъл те не могат да създадат в потребителите негативна нагласа спрямо него".

В хода на производството не са установени "компрометиращи, осмиващи, неверни или необосновани твърдения" по отношение на конкретен участник на пазара, обобщава съдебното решение.

Според съда не може да се приеме също, че чрез използваните рекламни подходи "Метро" извлича нелоялно предимство от известността и отличителните белези на конкурентите. Този извод също е резултат от липсата на "отличителност, известност и уникалност" на модела, който да се свърже с конкретен участник на пазара.

КЗК неправилно е квалифицирала осъществяваната от "Метро" рекламна дейност като сравнителна реклама, а още по-малко и като неразрешена сравнителна реклама по смисъла на закона, обобщава съдът.

Съдебният състав постанови също направените в хода на производството разноски от 10 050 лв. за възнаграждение на един адвокат плюс 50 лв. държавна такса да бъдат платени солидарно от КЗК и "Лидл", като остави без уважение претенцията на "Метро" за заплащане на разноски от 53 402 лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предстоящият борсов дебют на WeWork може да притесни инвеститорите Предстоящият борсов дебют на WeWork може да притесни инвеститорите

В документите за първично публично предлагане проличават потенциални конфликти на интереси и съмнителни финансови операции

18 авг 2019, 476 прочитания

Alibaba зарадва инвеститорите със силен ръст на продажбите Alibaba зарадва инвеститорите със силен ръст на продажбите

Приходите на компанията са нараснали с 42% през второто тримесечие, докато тези на конкурента ѝ Tencent бяха под очакванията

18 авг 2019, 495 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Gestamp влезе като акционер в новите компании на "Етем"

Испанската група инвестира 23.5 млн. лв. в капитала на предприятията за автомобилни компоненти

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда