Платформа предлага безплатно достъп на малки БГ търговци до маркетплейси в ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Платформа предлага безплатно достъп на малки БГ търговци до маркетплейси в ЕС

Чрез платформата искаме да си разширим пазара и да сме дълго време лидери, казва Радослав Крумов, търговски директор на Speedy и изпълнителен директор на Rapido

Платформа предлага безплатно достъп на малки БГ търговци до маркетплейси в ЕС

Условието е доставките да се осъществяват през нас, казват създателите от куриерските фирми Speedy и Rapido

Боряна Генчева
10091 прочитания

Чрез платформата искаме да си разширим пазара и да сме дълго време лидери, казва Радослав Крумов, търговски директор на Speedy и изпълнителен директор на Rapido

© Цветелина Белутова


Имате сайт за дрехи, обувки или пък козметика. Българският пазар е хубав и познат, но бързо отеснява и искате да излезете в Централна и Източна Европа, където можете да продавате на по-високи цени. Но пред тази стъпка има редица спирачки. Маркетинговите разходи са високи, нямате идея как ще доставяте, не знаете езика, да не говорим за данъци или пък други местни законодателни специфики. А стои въпросът и как да продавате в унгарски форинти, полски злоти или чешки крони и да получите парите си в левове, без да загубите от курсови разлики.

Да създадеш бизнес за клиента си

Куриерските фирми Speedy и Rapido предлагат решение на тези проблеми пред презграничната търговия чрез продукта си Market Connect. "Платформата е предназначена да свърже всеки един търговец с всеки маркетплейс в Европа – автоматизирано и безплатно за него", обяснява Радослав Крумов. Той е търговски директор на Speedy, която миналата година придоби Rapido, чийто изпълнителен директор е също той. Така се създаде най-голямата куриерска компания в страната, с над 450 офиса. Мрежата ѝ е интегрирана с 13 подизпълнителя в девет европейски страни и достига до 60 000 офиса там. Платформата е разработена за шест месеца от "Лоджистикс Лаб" и ще бъде качена на домейн sellin.eu.

"Освен лидерите eBay и Amazon в Европа има и маркетплейси с огромни обороти във всяка страна и във всеки сегмент", казва Крумов. Засега Market Connect е свързана тестово с регионалния лидер еMag - за България, Румъния, Унгария и Полша. Текат преговори с полската Allegro и с eBay Германия. "Качихме три интернет магазина и за тестовата седмица получиха над 20 поръчки", казва Крумов.

За маркетплейсите Market Connect е търговец. Изплаща им комисиона, която удържа от продажбите на клиентите си. Клиентите й плащат куриерската услуга и имат задължение да изпращат през двете куриерски фирми. Процесите са автоматизирани и това позволява на платформата да не взема такса за услугата си. "Смятаме, че парите, които ще изкараме от трафика, ще ни бъдат достатъчни", добавя Крумов.

За да развиеш своя бизнес

Засега Market Connect е свързана тестово с регионалния лидер еMag - за България, Румъния, Унгария и Полша
Фотограф: Капитал

"Ние развиваме пазара на доставки с наложен платеж в Централна и Източна Европа от 2012 г. насам. Имаме по няколко хиляди пратки на ден за там. Но това са големи потребители, които имат силата да продават през граница. А малките искат да продават навън, но им е скъпо и трудно, затова и решихме да ги улесним. По този начин искаме да си разширим пазара и да сме дълго време лидери", казва Крумов. Той обяснява, че в България средната цена на малка пратка е над 4 лева, средата е много конкурентна и маржът на компанията е под 20%. Средната цена за Румъния и Гърция е около 9 лева, а за Централна Европа е около 11 лева и там маржовете са по-големи.

"Имаме интерес трафикът да нарасне, тъй като сме единствените, които в момента имат всекидневна совалка – всеки ден наш бус пътува и разнася пратките през Румъния, Унгария, Словакия, Чехия, Полша и обратно, като прави връзка с Хърватия и Словения от Братислава", казва Крумов. Според него проектът има потенциал да ускори и продажбите на българските търговци зад граница, и бизнеса на двете куриерски компании, и да разнообрази предлагането на маркетплейсите. Освен това решава и най-честите оплаквания на купувачите – дълго време за доставка, висока цена и трудности с проследяване на пратката. (Компаниите имат тракинг на пратките в реално време).

Как работи

Първо всеки продукт се "мапва" така, че да влезе в точната категория на маркетплейса. Не е лесно, защото няма стандарт за структурата на сайтовете и всеки има собствена, обяснява Крумов. След като сайтът бъде мапнат към структурата на платформата, продуктите автоматично се мапват и в структурата на всеки един маркетплейс. Платформата превежда и името на продукта, но описанието е грижа на търговеца и за негова сметка.

Продуктите се листват във валутата на съответната страна. Когато е в еврозоната, е лесно. Но когато не е, платформата тегли валутния курс, превалутира цената, цената на куриерската услуга, която е в лева, и влиза в крайната цена и веднъж дневно ги актуализира. Търговецът може да заложи и определени правила за ценови отстъпки преди листването. След като купувачът потвърди поръчката и се види, че в онлайн магазина има наличност, автоматично излиза и товарителница за куриер. Доставките се осъществяват за 48 часа.

След продажбата парите от наложения платеж минус комисионата на маркетплейса пристигат до банковата сметка на търговеца в лева. Това става най-късно до седмица. "По отношение на ДДС – ние сме посредник. Търговецът сам трябва да се регистрира, когато достигне прага за съответната страна", казва Крумов.

В момента се работи по автоматизиране на процеса при връщане на стока.

Имате сайт за дрехи, обувки или пък козметика. Българският пазар е хубав и познат, но бързо отеснява и искате да излезете в Централна и Източна Европа, където можете да продавате на по-високи цени. Но пред тази стъпка има редица спирачки. Маркетинговите разходи са високи, нямате идея как ще доставяте, не знаете езика, да не говорим за данъци или пък други местни законодателни специфики. А стои въпросът и как да продавате в унгарски форинти, полски злоти или чешки крони и да получите парите си в левове, без да загубите от курсови разлики.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    dr.watson avatar :-|
    dr.watson

    Rapido = чакай да повърна. Покрай тях и Спиди взеха да стават подобни. Но всичко си е в стил "Капитал" - възхвала на всякакви индивиди. От тази снимка ми идва асоциация с една стара статия на едни строители на пирамида (с някакви клубни карти). Пак бяха описани като месии, а от текста виждаш, че са обикновени шарлатани.

  • 2
    vstoykov2 avatar :-|
    Валентин

    Каква е файдата от подобна услуга, ако не им спестява разправиите по ДДС регистрации във всяка държава?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK