С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 17 май 2019, 14:01, 17660 прочитания

Aéroport de Sofia

Френският кандидат Aéroports de Paris Group излетя към победата в концесията на софийското летище с изключително високо ценово и инвестиционно предложение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Френският кандидат Aéroports de Paris Group излетя към победата в концесията на софийското летище с изключително високо ценово и инвестиционно предложение
  • До три месеца държавата трябва да подреди петте кандидата, но вероятно ще последва обжалване
  • Всички западноевропейски кандидати рисуват бляскаво бъдеще за софийския обект - нови терминали, утрояване на пътниците и още авиокомпании
Летище София никога не е било толкова близо до отдаването му на концесия. На 9 май обвързващите оферти на петте кандидата бяха отворени публично и изборът предстои до август.

Положителното е, че състезанието успя да събере подобаващ брой западноевропейски кандидати, като всички от петорката бяха допуснати до процедурата. Въпреки че министърът на транспорта призова да не се спекулира с възможни класирания на този етап от процедурата, тъй като само 55% от точките са ясни, видимо е, че има един с недостижимо силна ценова и инвестиционна оферта - Aéroports de Paris Group. ADP, която управлява две дузини международни летища, включително трите големи в Париж, трудно може да се измести от първата позиция и дори според претенденти интригата към момента не е голяма.


Френският сюжет

Щедрата френска оферта за плащане към държавата е добра новина за бюджета - заедно с първоначалната вноска България ще получи пряко поне 1.43 млрд. евро за 35 години. Но конкуренти веднага я атакуваха с тезата, че е неизпълнима. Това естествено е трудно да бъде доказано и едва ли френският оператор и консултантът му Citigroup не могат да смятат. "Силно вярваме в перспективите за развитие в България и конкретно в София и летището тук. Смятаме, че присъединяването на София към мрежата на Groupe ADP - най-голямата летищна група в света, която е обслужила 281 милиона пътници през 2018 г., ще помогне да се реализира този потенциал. Имаме намерение не само да инвестираме, но и да осъществим цялостен индустриален проект, за да увеличим трафика, да подобрим обслужването на клиентите и да внедрим иновации, като, разбира се, подсигурим максимално високо ниво на безопасност и сигурност", казаха в отговор на "Капитал" от френската компания. Накратко - мотивацията им да изригнат с тази висока оферта е, че силно искат точка в тази част на Европа, обясни източник, близък до кандидата. "С над 70 години опит в летищните операции и 24 летища, които сме управлявали в цял свят, естествено нямаме съмнение в нашия устойчив бизнес план", коментират от Groupe ADP твърденията за неизпълнимост.

Друга линия на атака към Aéroports de Paris Group, която се използва от политици още при предходната процедура, е участието в консорциума на оператора на останалото в миналото вече летище на Истанбул - Ataturk. Кандидатът отговори превантивно на атаките и на медиите, като Френско-българската търговска и индустриална камара чрез своя председател Стефан Делайе внесе допълнителна яснота относно разпределението на участието в обединението и собствеността на миноритарния участник TAV (доскорошен оператор на летище Ataturk), като окачестви офертата на Aéroports de Paris Group като "100% френска".



Точкуването ще се прави от държавни чиновници, а консултантите - IFC и ЕБВР, ще бъдат само наблюдатели

Фотограф: Надежда Чипева

Сюрпризите при другите

Изненади не липсваха. След многото медиен шум от страна на летище Манчестър, което от петте кандидата беше единственото заявило интереса си публично още при откриване на процедурата и впоследствие при подаването на офертите. То даде най-висока оферта за инвестиции, но предложи най-ниско концесионно плащане.
Другата голяма изненада беше офертата на оператора на летище Франкфурт - Fraport. Той е добре познат на българския пазар като концесионер на летищата във Варна и Бургас и като бизнес партньор на групата "Химимпорт", която има сериозни интереси в авиацията, както и сериозни задължения, които бори в съда, към столичната аерогара. Числата в офертата обаче ги подредиха на предпоследно място. За българския пътник новината е добра - няма да има монополист на трите големи местни летища.

Офертата на обединението, в което участие има операторът на летището в Копенхаген, пък повдигна някои въпросителни. От изчетеното обвързващо предложение така и не стана ясно какъв е размерът на инвестицията, която предлага кандидатът, като липсваше още и прогноза за броя на пътниците. Кандидатът обаче планира значително по-рано от останалите да изгради новия терминал - 2024 г. Конкуренти забелязаха и че процентът и сумата на концесионното плащане се разминават.

Преди финала

Сега по процедура следва техническа оценка на инвестиционните, екологичните и т.н. елементи на офертите, което трябва да отнеме максимум три месеца. Точкуването ще се прави от държавни чиновници. Консултантите - IFC (част от Световната банка) и ЕБВР, ще бъдат само наблюдател, като изборът ще се вземе от комисията с председател зам.-министърът на транспорта Велик Занчев, който заемаше различни длъжности в БДЖ, преди да влезе в министерството при третото управление на Бойко Борисов. Засега знаци за политическа или друга намеса в подреждането не се чуват. Истинските обвързаности вероятно биха проличали чак след взимането на концесията. Финалът вероятно ще е чак догодина, тъй като е много възможно някой загубил кандидат да обжалва.
За пътуващите през летището приближаването на развръзката трябва да е добра новина - държавна зона трябва да придобие западен вид, да има повече авиокомпании и дестинации, а броят на пътниците да достигне около 20 млн. на година при 7 млн. сега. Остава опасението от увеличаване на част от таксите. Всяко подобно ценово движение обаче би било риск и за новия стопанин, който едва ли би имал интерес да гони авиокомпании и пътници.

Aéroports de Paris Group
Концесионно плащане на година: 32.824 млн. евро, или 42.80% от приходите
Инвестици: 903 млн. евро


От тях 469 млн. евро ще са в нова инфраструктура, а останалото в поддръжка на текуща и бъдеща инфраструктура. Друг разрез на инвестицията показва, че под 20%, или 168 млн. евро, ще са за подобряване на търговската инфраструктура на летището, а останалите в авиационната. Инвестициите ще са на три фази. Първоначално ще се разшири Терминал 2, като ще спре използването на Терминал 1 и авиокомпаниите ще се пренасочат към Терминал 2. До 2030 г. трябва да се изгради задължителният нов пътнически Терминал 3, като към края на концесията той ще бъде допълнително разширен.

Бизнес план: Да се реализира пълният потенциал на летище София. Изживяването на пътниците ще е основен приоритет. Всички авиокомпании ще получат по-голям капацитет за развиване на дейността си. Повече възможности за разходоефективна дейност за лоу кост авиокомпаниите.

Прогнози за пътници: 20.9 млн., или 3.1% среден годишен ръст, като 13.4 млн. от пътниците в края на периода ще са от нискотарифни компании.

План за финансиране: Ангажиментът е 100% обезпечен от финансови институции.

Кандидатът: Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища - Charles de Gaulle, Orly и Le Bourget. При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV. Aéroport de Paris, която сега е водещ член на консорциума с дял от 75%, е базирана в Париж и се търгува на Парижката борса. Основните акционери на компанията са френската държава (50.6%), холандската група Dutch Royal Schiphol Group (8%), както и различни частни индустриални и финансови инвеститори. TAV е малкият партньор в този консорциум, с 25% дял. От юни 2017 г. 46.2% от акциите на TAV са собственост и се контролират от групата Aéroport de Paris. TAV беше оператор на летището в Истанбул Ataturk, в момента управлява и други летища - в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия. Приходите за 2018 г. са 4.48 млрд. евро, а служителите - над 25 хил.

Летище Копенхаген и Sauerwein & Schaefer Bau
Концесионно плащане на година: 26.5 млн. евро, или 30.97%
Инвестиции: няма данни

Инвестицията ще стане на 4 етапа. Предвижда се разширяване на Терминал 2, който ще прелива към новия Терминал 3. Той ще бъде изграден до 2024 г. с 61 хил. кв. метра допълнителна площ, като ще бъде изграден и многоетажен паркинг с 800 места. След 2024 г. ще се създадат конферентен център на летището, изложбени зали, офис комплекс, търговски обект и луксозен хотел. Разширение на перона на терминал 2 и допълнителни местостоянки. Модерни технологии за управление на паркинга и нов център за наемане на автомобили.

Бизнес план: Акцент върху ефективност и изживяване на пътниците, пазаруването и гастрономическото преживяване. Привличане на световен безмитен оператор. Откриване на маршрути. Намаляване на трафика с прекачвания, създаване на възможности за дълги маршрути, разработване на стратегия за САЩ.

Прогноза за пътници: няма данни

Финансиране:
25% собствен капитал и 75% дълг от около 560 млн. евро. Осигурено е финансиране на Терминал 3 от самото начало.

Кандидатът: Обединението е с водещ партньор Sauerwein & Schaefer Bau. Базираната в Швейцария SSB Group е създадена през 1912 г. и се занимава със строителство, като има проекти в Европа и Турция и е свързана с турската група ERG. Летището в Копенхаген е собственост на Københavns Lufthavn. Компанията управлява и аерогарата в Малмьо.

Летище Мюнхен с фонда Meridiam
Концесионно плащане на година: 24.542 млн. евро, или 32%
Инвестиции: 608 млн. евро

Инвестициите в летищна инфраструктура ще станат на 4 фази, на база нарастването на броя на пътниците. През Фаза 1 до 2022 г. и при 8.8 млн. - 9 млн. пътници се предвижда ремонт на Терминал 1 и 2, като на Т2 ще се изгради коридор за разделяне на пристигащи и заминаващи. Увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автимобили. През Фаза 2 до 2030 г. и 12.3 млн. пътници ще е най-голямото развитие за целия период на концесията. Ще се изгради Терминал 3, който ще замени Терминал 1. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и ще бъде завършен през 2030 г. Инфраструктурата в летателната зона ще бъде разширена с 11 местостоянки. Ще се изгради нов паркинг за автомобили с над 1000 места, като мост ще свързва паркинга със зоната за check-in. През Фаза 3 до 2035 г. и 14.5 млн. пътници ще има разширение на Терминал 3, ще бъдат изградени 9 отдалечени местостоянки за самолети с тесен фюзелаж и 1 за самолети с широк. На мястото на Терминал 1 ще се изгради нов карго терминал. През Фаза 4 след 2043 г. и над 18 млн. пътници ще се извърши разширение на Терминал 3, предвиждат се още 8 местоянки за тесен и 1 местостоянки за самолети с широк фюзелаж. Ще има втори покрит паркинг с над 1400 места и 4300 кв. метра площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището.

Бизнес план: Акцент ще има върху рекламата на туризма в региона. Както и стимули за развиване на пътническия трафик към авиокомпаниите и фокус върху основните превозвачи на летището - Ryanair, Wizz Air и "България ер". Разширен ще бъде и асортиментът при магазините и заведенията за хранене.

Финансиране: 130 млн. собствени средства, 302 млн. евро от търговски банки, 300 млн. евро от международни финансови институции.

Прогноза за пътници: 23 млн. в края на концесията, или 3.4% среден годишен ръст на трафика

Кандидатът: Летището в Мюнхен е втората по натовареност аерогара в Германия след Франкфурт. Фондът Meridiam е базиран в Париж и е фокусиран към инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка, и в българската кандидатура има водеща роля. Третият в обединението е строителят Strabag, който ще е с минимален дял.

Fraport
Концесионно плащане на година: 21 млн. евро, или 27.39%
Инвестиции: 616 млн. евро

От 2022 г. на стария Терминал 1 ще се извършват само вътрешни полети, като международните ще са на Терминал 2, където се предвижда разширяване, увеличаване на капацитета на багажната система и броя на ръкавите, както и закупуване и подмяна на техниката. Кандидатът предвижда изграждане на Терминал 3 до 2029 г., свързан с Терминал 2, на 300 метра от метростанцията и с възможност за разширение. Предвиждат се карго терминал и нов център за обучение на пилоти със симулатор. Предвижда се летището да има и енергиен и фотоволтаичен парк в зоната на летището, както и 15- метрова скулптура, вдъхновена от кирилицата.

Идеен план: Превръщане на летище София в най-доброто столично летище в региона. Кандидатът е подготвил уникална визия с изключителни архитектурни и дизайн елементи, представително и автентично излъчване, като в проекта беше спомената и българската шевица.

Бизнес план: Увеличаване на неавиационните приходи на летище София, удовлетвореността на пътниците и новите услуги. Предоставяне на търговските обекти на трети лица. Поетапно увеличаване на капацитета на паркингите. Изграждане на съвременен летищен бизнес парк, който ще приюти високотехнологични компании, хотел, бизнес центрове.

Прогноза за пътниците: 19 млн., или 2.8% среден растеж

План за финансиране: Групата има достъп до големи финансови ресурси от 1.2 млрд. евро и 330 млн. евро неизползвани финансови линии.

Кандидатът: Fraport вече има концесии в България, като оперира тези във Варна и Бургас. Там тя си партнира с компания от групата на "Химимпорт". Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, една аерогара в Китай, като дружеството продаде участието си в летището в Хановер. В обвързващото предложение на компанията беше обявено, че според анализа на оператора разрешение за концентрация ще бъде получено, тъй като летище София не се конкурира с Варна и Бургас и тези в Солун и Кавала.

Manchester Airports Group
Концесионно плащане на година: 19.948 млн. евро, или 26.1%
Инвестиции: 1.003 млрд. евро, недисконтираната номинална стойност е 1.47 млрд. евро*


Около 460 млн. евро от инвестициите ще бъдат вложени през първите 10 години. Инвестицията включва задължителния нов пътнически Терминал 3 и реновирането на Терминали 1 и 2 до отварянето на Терминал 3. Новият терминал ще бъде достоен за награди и най-добър в категорията си. Вдъхновители са самият обект, историческото наследство и планините.

Обща стратегия: Летището да бъде двигател на икономически растеж и лидер в Югоизточна Европа. Създаване на устойчива авиационна свързаност, засилване на регионалната му конкурентоспособност чрез насърчителни схеми за привличане на нови авиокомпании и услуги. Отключване на капацитета на пистата. Прогнозите на кандидата са летището да предлага 150 международни дестинации. Възможност да се развива международна търговия и туризъм с дестинации като Торонто, Чикаго, Индия, Шанхай, Пекин.

Прогноза за пътниците: 22.1 млн. пътници, или 3.2% среден годишен ръст

План за финансиране: Около 390 млн. евро от инвестицията ще е собствен капитал, като над 1 млрд. евро ще бъдат осигурени от финансови институции.

Кандидатът: Операторът на летището в Манчестър притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското "Станстед" и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. За концесията на летище София MAG участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG).

* числото за бруто инвестициите е добавено по информация от кандидата на 17 май в 23.30 ч.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Излизането на Saudi Aramco на борсата може да се отложи заради атаката с дронове Излизането на Saudi Aramco на борсата може да се отложи заради атаката с дронове

Експертите поставят под въпрос сигурността на активите на компанията и доверието на бъдещите акционери

17 сеп 2019, 167 прочитания

"Биовет" откри нов завод за ветеринарни лекарства на стойност 300 млн. лв. 2 "Биовет" откри нов завод за ветеринарни лекарства на стойност 300 млн. лв.

Съоръжението на компанията на братята Кирил и Георги Домусчиеви беше открито от премиера и трима министри

16 сеп 2019, 2743 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Nestle преговаря с EQT за продажба на бизнеса с грижа за кожата

Цената на сделката с инвестиционната компания може да достигне 10 млрд. долара

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател