Профил
Джеф Хофман e сериен предприемач, участвал в създаването на гиганти като Priceline.com (Booking.com) и uBid.com. Лектор на множество технологични конференции и събития. В борда на директорите е на редица компании в САЩ, Европа, Южна Америка и др. Като бизнес експерт често е канен във CNN, Bloomberg News, Fox Business, CNBC и др. Автор е в издания като Forbes, Inc., Time, Fast Company, Wall Street Journal и др. Отделно е продуцирал филми в Холивуд - с бюджет от 1.5 млн. долара Cabin Fever реализира приходи от над 30 млн. долара. Също така е продуцирал джаз албум с награда "Грами", телевизионно шоу и др. Хофман ще бъде един от лекторите на тазгодишното издание на конференцията DigitalK , организирана от "Капитал" и фондовете LAUNCHub Ventures и NEVEQ. Тя ще се проведе на 30 и 31 май в Sofia Event Center. Той ще бъде тук по покана на предприемаческата организация Entrepreneurs' Organization (EO) за Югоизточна Европа.Ако трябваше да дадете само един съвет на бъдещ предприемач, какъв щеше да бъде той?
Уверете се, че решавате истински проблем. Твърде много стартиращи компании създават продукт, който се надяват, че хората искат, вместо да излязат от офисите си в реалния свят и да наблюдават реални проблеми, за които хората са готови да плащат, за да бъдат решени.
Хората раждат ли се с бизнес умения, или такива се изграждат?
Смятам, че и двете неща са верни. Хората с бизнес умения стават такива чрез поглъщане на всякакви уроци: от ментори, книги, статии, други предприемачи, университети и т.н. Но готовността да поемат рискове и характерът да са лидери са личностни черти, които някои хора имат в своята ДНК, а други просто нямат.
Как екипът зад priceline.com стигна до идеята и как изградихте компанията толкова бързо?
Идеята и оригиналната интелектуална собственост за priceline.com (известна като Booking.com в по-голямата част на света - това е една и съща компания) идва от създателя й Джей Уокър. Джей събра екип в Priceline (бях един от тях), който да реши как най-добре да приложим относително новата тогава технология на интернет за решаване на огромния глобален проблем за откриване и резервиране на евтини пътувания. Екипът разрасна бързо компанията, защото тя всъщност е онлайн алгоритъм, а не просто физически бизнес.
Кои са основните трудности за един предприемач, който развива компания, вече има пазар, но не и нужния опит?
Има две основни трудности, които повечето стартиращи фирми срещат при разрастване на бизнеса си. Първият е изграждането на правилния екип. Парите (финансирането) не са най-оскъдният ресурс - човешкият талант е. Отнема много време и упорита работа, за да се обградите с хора, които са по-умни от вас, след това да ги овластите, а след време и да можете да ги пуснете да си тръгнат, за да отнесат част от бизнеса и да го разраснат. Втората трудност е в маркетинга - да предадеш правилното послание на подходящата аудитория. Стартиращите компании трябва наистина да се фокусират върху това кой е най-добрият клиент за техния продукт и след това да разберат как най-добре да привлекат вниманието на този конкретен клиент.
Постигнали сте успехи и в шоубизнеса. Колко различен е той спрямо по-традиционните индустрии?
Голямата тайна е, че НЕ е толкова различен, колкото всички казват. Много хора в музикалната и филмовата индустрия не успяват да докарат песните и филмите си до пазара, защото са хора на изкуството, а не бизнесмени. Аз никога няма да изляза на сцена, за да пея, и по същия начин певци и режисьори не бива да се опитват да управляват бизнес. Ключът е да обедините заедно артисти и бизнесмени в една компания - и точно това направихме. Ние гледахме на песента или филма като на всеки друг продукт - всеки продукт, който създавате, трябва да определи своята целева аудитория. След като го създадете, той трябва да се хареса на тази аудитория, а след това е нужно да се продава и промотира този продукт ефективно на тази аудитория. Бяхме успешни, защото прилагахме принципите на дисциплинираното предприемачество и в развлекателната индустрия.
Повече за програмата и лекторите можете да научите на www.digitalk.bg и www.facebook.com/digitalkcon/.
Интервюто взе Константин Николов
0 коментара