С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
2 22 май 2019, 13:12, 3941 прочитания

"Бул инс" ще плати обезщетения за катастрофата край Своге

След оказания обществен натиск компанията ще преразгледа решението си да откаже компенсации

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Застрахователната компания "Бул инс" ще преразгледа решението, с което е отказала да изплати обезщетения на близките на загинали в катастрофата край Своге от миналата година. Най-вероятно ще се вземе решение да бъдат изплатени по минималните по закон от 50 хил. лв. на загинал, въпреки че от дружеството считат това за неправомерно, научи "Капитал" от свой източник. Причина за промяната на позицията е оказаният обществен натиск, включително и през регулатора - Комисията за финансов надзор, който се отразява негативно върху корпоративния имидж на компанията, както и на целия застрахователен пазар.

Казусът накратко


След като във вторник инициативен комитет от близки на загинали в катастрофата сезира премиера Бойко Борисов за това, че "Бул инс" е отказала да плати обезщетения, случаят предизвика висок обществен интерес. Липсата на детайлна информация и адекватна комуникация по него обаче доведе до интерпретации, които разклащат на доверието в застрахователния сектор и регулатора. В медии и социални мрежи започна да циркулира информация за изплатени едва по 10 лв. обезщетение, за това че "Бул инс" е приела, че едва ли не пътниците са пътували на стоп и т.н. Като крайно явно от застрахователя са преценили, че негативните публикации и имиджовият проблем са по-съществени и затова са променили виждането си.

Според официалната информация по случая след тежкия пътен инцидент от август миналата година, при който загинаха 20 души, "Бул инс", с който превозвачът "Мобилус - 5 ООД" е сключил застраховка "Злополука", е отказал да изплати обезщетения. Посочената причина за това е, че извършваният транспорт не отговаря на изискванията за обществен превоз по Наредба 33 от 1999 г.

За да се приема за покрит рискът от това пътуване, то е трябвало да се извършва с предварително изготвен пътен лист, по одобрен маршрут и списък с имена на пътуващите, да има придружаващи фактура и договор за транспорта. Това са все реквизити, които обичайно стоят зад така наречения "Случаен превоз".



Фаталното пътуване не е било обезпечено с такива документи, което е повод застрахователните експерти да го приемат за частен или споделен транспорт, който не се покрива от застраховката.

Поредица от грешки

Вместо да обжалват в съда решението на застрахователя да не плати по предявените претенции, какъвто е предвиденият в закона ред, близките на загиналите чрез Асоциацията на пострадалите при катастрофи отнасят въпроса към Комисията за финансов надзор (КФН). Тя е с нов екип, като ръководителят на сектор "Застраховане" Илиана Христова е на позицията едва от месец.

Сезиран по надлежния ред, регулаторът извършва проверка и решава да наложи принудителни административни мерки (ПАМ) на "Бул инс". С тях КФН задължава дружеството да плати обезщетения по сключената застраховка "Злополука" в предвидения размер до 50 хил. лв. за всеки пътник. Според експерти обаче КФН не е в правомощията си да налага ПАМ с такъв текст, тъй като това е превишение на правомощията, а дали една щета подлежи на изплащане или не е обект на съдебен спор.

Заради несъгласие с наложените актове "Бул инс" е отнесла получените ПАМ в съда, но обжалването им не спира изпълнението на принудителната мярка, а неизпълненият ПАМ е повод за отнемане на лиценз. Изправен пред такава угроза, застрахователят е взел решение за изплащане на символични суми от по 10 лв., за да избегне риска от по-сериозни мерки. Така се стига до обществената истерия, че на толкова е оценен човешкият живот.

Какво следва

По информация на "Капитал" в рамките на днешния ден ръководството на "Бул инс" ще проведе заседание, на което ще преразгледа решението си за отказ от плащане на обезщетения за катастрофата край Своге. Това означава, че най-вероятно компанията ще преведе суми на претендиращите да получат плащания близки.

Поводът да се очаква такъв изход от ситуацията е силният обществен натиск, който уврежда репутацията на компанията, която има 8.5% пазарен дял на застрахователния пазар и е сред най-големите в автомобилното застраховане.

Вероятно обаче "Бул инс" няма да се откаже от съдебните си претенции, като, ако след време тя спечели, ще може да претендира да й се възстановят.

От КФН не смятат, че случая с "Бул инс" е повод да се проверят практиките при обезщетяване в рамките на задължителната застраховка "Злополука" на целия пазар.

От там отхвърлят твърденията в публикацията на "Капитал", че във формулировките на наложените принудителни административни мерки (ПАМ) е възможно да има допуснати грешки и настояват, че регулаторът е в правомощията си да налага такива актове. Добавят и че до постановленията се е стигнало като крайна мярка, след като другите средства за въздействие върху поднадзорното лице са били изчерпани.

"Основният спор със застрахователната компания е дали превозът е частен, както твърди "ЗД Бул Инс" АД, или е обществен, за който важи застраховката "Злополука" на пътниците в обществения превоз. За КФН няма съмнение, че се касае за обществен превоз", посочват от регулатора в отговор на изпратени от редакцията въпроси и изброяват основанията си: валидна застраховка към датата на пътния инцидент, сключена на 21.07.2018 г., представен пътен лист, пътническа ведомост и валиден лиценз до 2027 г., списък на пострадалите пътници и други. "Представени са посочените в чл. 39, ал. 1 от Наредба № 49 документи. Не е налице нито един от изключените рискове по чл. 475 от Кодекса за застраховатнето", настояват от КФН.

"В случай на несъгласие от страна на застрахователната компания със становището на КФН, то съдът ще има юрисдикцията и правомощията да реши този казус, добавят от регулатора.

* Статията е актуализирана към 17:35 ч. със становище на КФН по изпратени от редакцията въпроси.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 42 прочитания

Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям Калин Пенчев: Ударът върху сиренарската индустрия ще бъде голям

Създателят и собственик на сайта malincho.com за ефекта от решението на САЩ да въведе мита върху някои европейски стоки

15 окт 2019, 382 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
САЩ поставиха нови изисквания към вносителите на храни

Крайният срок за въвеждането им изтече през 2018, изпълнението се контролира от Агенцията по храни и лекарства - FDA

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов