С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 26 май 2019, 12:50, 3289 прочитания

Даниел Алексиев, Райфайзенбанк: Удобното банкиране не е задължително по-скъпо

Според експерта по дигитално банкиране България е подходящ пазар за тестване на технологични иновации

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка:

Даниел Алексиев е началник отдел "Дигитално банкиране и иновации" в Райфайзенбанк (България), в която работи 13 години. Отговаря за дигиталната стратегия на банката, управлението на електронните канали – интернет и мобилно банкиране, внедряването на иновации и сътрудничествата с финтех компании и стартъпи. Завършил е магистратура по статистика и финансова иконометрия в СУ "Св. Климент Охридски".

Какво показа опитът ви от миналогодишния Elevator Lab – доколко предприемачите в технологичния сектор в България знаят от какво има нужда банковият бизнес, за да предложат решения за подобрения?

- Стартъп компаниите вече сами проявяват инициатива и се интересуват от възможностите да постигнат мащаб през нашата клиентска база и опит в регулациите на финансовия пазар. Ние пък все повече се отваряме към подобни партньорства, инвестираме в технологии и екипи, които да развиват иновациите. Мисля, че по-опитните играчи от българската екосистема вече са запознати с нуждите и очакванията ни.


От какво всъщност имат нужда банките, за да са по-доволни клиентите им?

- Хората очакват да банкират с лекота. Което за едни клиенти означава по-бързи и удобни процеси в клоновете, докато за други ограничаване на досега им с физическите офиси и да банкират изцяло дигитално. Сигурността и доверието също са от огромно значение. Вътрешно и в партньорство с български финтех компании въвеждаме все повече функционалности в онлайн и мобилното ни банкиране дори в процеса по кредитиране, които елиминират нуждата от посещение в офис.

Въведени ли са вече в практиката решенията, които компании като Evrotrust и Log Sentinel създадоха, включително и с помощта на програми като Elevator Lab? Какви са резултатите или очакванията за подобрения?



- Вече имаме конкретен резултат от партньорството ни с участници от Elеvator Lab 2018. Заедно с победителя от българското предизвикателство Evrotrust разработихме първия дигитален процес за потребителско кредитиране на българския пазар. Сега наши клиенти с предварително одобрени потребителски кредити могат да подпишат всички документи и да усвоят сумата без посещение в офис и без нито един лист хартия.

Заедно с Log Sentinel – още един от участниците в българското издание на Elevator Lab 2018, подобряваме сигурността в основната система на банката, използвайки актуалната блокчейн технология. Партньорството ни с Log Sentinel е показателно, че независимо от регламента за излъчване на победител, който продължава в глобалната надпревара, всяка добра идея в регионалното предизвикателство ще бъде взета под внимание.

Работим и със стартъпа Pisano, който е сред победителите в глобалната програма Elеvator Lab. С тяхно решение получаваме бърза обратна връзка от клиентите ни в различни дигитални канали и физически офиси в режим 24/7. Това е и едно от предимствата на Elevator Lab – решенията, реализирани на локално ниво, влизат в единната ни система и много бързо могат да се внедрят и на останалите пазари, на които присъства Райфайзен, или с други думи – да стигнат до над 16 млн. клиенти.

За какви иновации да бъдат подготвени потребителите на банкови услуги в България през тази година?

- Очаквам скоро дигиталният портфейл да бъде най-актуалната иновация и в България, от която да се възползват индивидуалните клиенти. Онлайн и мобилното банкиране вече са широко използвани, аксесоарите ни за безконтактно разплащане като гривни и стикери за мобилни телефони също са популярни, следващата стъпка е дигиталният портфейл, който съхраняваш в смартфона си.

Разбира се, изкуственият интелект и усъвършенстването на чатботовете също ще променят комуникацията на клиентите с банката и това е сфера, в която инвестираме много ресурси. България е малък пазар, но отворен към иновациите и тестването на нови решения.

Какво показва практиката ви при въвеждане на технологични иновации в бизнеса – доколко отворени за промени са потребителите, колко бързо преминават те към новите канали за работа и връзка с банката, при избора си на доставчик на банкова услуга доколко клиентите са склонни да преглътнат по-високата такса за сметка на удобството?

- Много често подобренията произтичат от конкретни очаквания на клиентите, затова те се възприемат бързо след въвеждането. Такива са повечето нови функционалности в интернет и мобилното банкиране. Спомнете си, че преди 2-3 години на безконтактните карти се гледаше като на революционна иновация. Днес вече би ни изглеждало странно да отделяме картата от ръката си при пазаруване. Да не говорим за решенията за плащане като дигитален портфейл на Apple и Google Pay.

Сроковете за въвеждане и възприемане на иновациите вече се съкращават многократно. Затова е по-трудно с подобрения, с които се стремим да изпреварим пазара. Новите услуги, които носят удобство, невинаги са свързани с повишаване на таксите за обслужване, напротив те често оптимизират разходите и за двете страни. Така например услугата, за която вече споменах – дигитално кредитиране, е напълно безплатна за клиенти на банката, необходимо е единствено сваляне на безплатното приложение.

Създавайки "Финтех Атлас" за региона на ЦИЕ, какво може да кажете за състоянието на българската екосистема – как стоим ние на фона на останалите, какви са силните и слабите ни страни, какво ни липсва, за да бъдем още по-напред?

- На база анализираните от "Райфайзенбанк интернешънъл" данни София се нарежда сред най-бързо развиващите се финтех дестинации в региона на Централна и Източна Европа. Финтех атласът включва преглед на общо 19 пазара. На първо място сме в Югоизточна Европа по отношение на ефективност и постижения в сферата на иновациите. От опита и съвместната ни работа със стартъпи и финтех компании ние също виждаме огромен потенциал в българските компании от сектора.

С програмата Elevator Lab се опитваме да им помагаме за по-добра презентацията на идеите – нещо, което е на много високо ниво в западноевропейските и американските стартъпи. Те знаят как да продадат идеите си. Помагаме и за насочване на проектите към очакванията на клиентите, с които ние работим ежедневно и познаваме много добре. Българските стартъпи трябва още по-активно да търсят обратна връзка и да се възползват от опита на компании като Райфайзенбанк. Така ще могат да надскочат регионалния си мащаб.
ELEVATOR LAB е програма за партньорство на Райфайзен Банк интернешънъл (РБИ) с финтех компании, която е създадена през 2017 г. От 2018 г. инициативата се разширява до региона на Централна и Източна Европа, включително България. От тази година програмата включва и Bootcamp – състезание за стартъпи в най-начална фаза. Българските стартъпи могат да кандидатстват до 21 юни, а финалът е на 3 юли.

Общо 743 стартъпа от цял свят кандидатстваха в предходните две издания на Elevator Lab, като банките от групата "Райфайзен" вече си партнират с 22 от тях на ниво Proof of Concept. През 2017 г. в предизвикателството се включиха 8 български компании, докато през 2018 г. общо 23 български финтех стартъпа кандидатстваха със своите иновативни идеи.

За победител в Elevator Lab Challenge Bulgaria бе избран проектът на Evrotrust за биометрично оторизиране на трети страни пред банката. Той спечели в конкуренция с иновативни идеи на още четири финалиста – Log Sentinel, Risk Labs, Scale Focus и My Cloud Quant. Стартъпът Log Sentinel бе отличен като Local Hero с проект за повишаване на информационната сигурност, базиран на блокчейн технология.

Предпочитаните области

Осем са сферите, в които РБИ търси иновативни предложения: анализ на данни и изкуствен интелект (Advanced Analytics & Artificial Intelligence), технологии, свързани с регулациите (RegTech), големи корпоративни и институционални клиенти (Large Corporates & Institutional Clients), банкиране за малки и средни предприятия (SME Banking), банкиране на дребно (Retail Banking), киберсигурност (Cyber Security), форекс решения (FX Solutions), плащания и обработка на трансакции през мобилни устройства (Payments and Transaction Processing for Mobility Serv.).

Важно е предложенията да са в по-широк контекст, да предлагат решения отвъд традиционното банкиране и стандарти, като един от фокусите е как бихме подобрили клиентското преживяване.

На какви условия трябва да отговарят предприемачите

- Elevator Lab Challenge търси готови решения, които могат да бъдат въведени в банката на групово ниво. Важно е също така кандидатите да разполагат с достатъчно кадрови потенциал и времеви ресурс, за да изпълняват ангажиментите по сътрудничеството с банката. Кросфункционалните екипи определено имат предимство.

Elevator Lab Bootcamp пък дава път на екипи с добри идеи независимо дали вече имат регистрация на своя компания. Водещо в тази част от програмата е възможността експертите на банката и външни ментори да помогнат на стартиращите екипи със съвети и насоки за развитие на най-добрите идеи.

Колко компании ще получат подкрепа, в какво се изразява тя?

- Победителят в Elevator Lab Challenge България ще получи "уайлд кард" за полуфиналите на глобалното състезание Elevator Lab и възможност за интеграция на иновацията със системите на банките в групата "Райфайзен" и достигане до всички 16.1 млн. клиенти на РБИ, ако проектът бъде избран за един от глобалните победители. Всички финалисти в регионалната надпревара пък ще получат менторски насоки и подкрепа за подобряване на продукта. Възможно е да продължим партньорство и с компания, която не е избрана за победител, стига да има интересни предложения – такъв беше случаят с Log Sentinel, които не спечелиха Elevator Lab Challenge България 2018, но вече имаме Proof of concept на техния проект в основната информационна система на банката. Към този проект вече имат интерес и други банки в групата "Райфайзен".

Най-добре представилият се екип от Elevator Lab Bootcamp пък ще получи валидиране на своя проект и двуседмично обучение във Виена. По този начин подкрепяме развитието на българските стартъпи.

Българските финалисти в Elevator Lab Challenge и Bootcamp ще имат възможност да получат обратна връзка и от гост-лекторите, които ще изнесат мотивиращ презентационен панел и ще споделят своя опит в сферата на иновациите по време на финалното събитие. Сред тях са Калин Димчев, изпълнителен директор на "Майкрософт Балкани", Георги Захариев, мениджър на проекта Google Digital Garage, Атанас Райков, Viber, Антон Герунов от Log Sentinel, мениджъри от Launchub и Eleven Ventures и други.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"ДПМ Крумовград" вече произвежда златен концентрат за продажба "ДПМ Крумовград" вече произвежда златен концентрат за продажба

Преработвателната фабрика ще достигне пълния си капацитет до три месеца

18 юни 2019, 195 прочитания

Американската AtScale инвестира 25 млн. долара в българския си бизнес Американската AtScale инвестира 25 млн. долара в българския си бизнес

Компанията цели 60% от продуктите да се изграждат в София

18 юни 2019, 301 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Наградите за иновации, IT и аутсорсинг: "Модис", "Скейл фокус", Бургас

Победителите в категориите"Доставчик на аутсорсинг услуги", "Софтуерна компания на годината", "Най-забележителното сътрудничество между образованието и бизнеса" и "Най-бързо развиващ се технологичен град"

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."