"Олинеза премиум" е глобена с 37 хил. лв. за имитация на опаковка на майонеза "Краси"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Олинеза премиум" е глобена с 37 хил. лв. за имитация на опаковка на майонеза "Краси"

"Олинеза премиум" е глобена с 37 хил. лв. за имитация на опаковка на майонеза "Краси"

Сумата е 0.1% от нетните приходи от продажби на дружеството за финансовата 2018, санкцията е наложена от КЗК

Мара Георгиева
16133 прочитания

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби с 37 086 лв. "Олинеза премиум" за имитация на опаковка на майонеза и постанови незабавно прекратяване на нарушението. Сумата е 0.1% от нетните приходи от продажби на дружеството за финансовата 2018 година. Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София-област, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

"Консул" ООД: Сходните елементи са подбрани нарочно

Производството е образувано по искане на "Консул" ООД – Пловдив - производител на майонеза под марката "Краси". Компанията смята, че за своите продукти от 125 и 200 г "Олинеза трапезна" и "Олинеза пушена" конкурентът - "Олинеза премиум" ООД, използва пластмасови кутии с форма, сходна на регистрирани от "Консул" марки и промишлен дизайн.

От пловдивската компания цитират експертиза, която е установила, че при сравнение на пластмасовите опаковки на двете фирми е установен сходен общ доминиращ елемент - триизмерна форма на паралелепипед, а разликата в дребните детайли не променя общото визуално впечатление за еднаквост. От Консул" твърдят, че "Олинеза премиум" е подбрала целенасочено сходни елементи на своите опаковки, което води или би могло да доведе до объркване на продуктите на двете конкурентни фирми. Това нарушава лоялната конкуренция и би могло да доведе до вреди за пловдивското дружество, пише още в сигнала до КЗК.

"Олинеза премиум": Искането е неоснователно

В отговора си до КЗК от "Олинеза премиум" - Костинброд, твърдят, че подаденото от "Консул" искане е напълно неоснователно и недоказано. От компанията подчертават, че и майонеза "Краси", и майонеза "Олинеза" са на пазара в продължения на близо 25 години и за този продължителен период са наложени на пазара и са добре разпознаваеми от потребителите.

Конкурентните продукти следва да се сравняват в цялост, и то по начина, по който потребителите обичайно ги възприемат, а не по отделни техни елементи, при това погледнати от точно определен ъгъл, твърдят от "Олинеза премиум".

Според производителя от Костинброд цялостният външен вид на майонеза "Олинеза" и майонеза "Краси", както и начинът на тяхното предлагане на крайните потребители в търговските обекти "по несъмнен начин изключват възможността за въвеждане на потребителите в заблуждение относно произхода или производителя на продукта".

От "Олинеза премиум" посочват също, че разликите между конкретните продукти "са многобройни и обхващат на практика всички съществени елементи на опаковката", което води до цялостно различно впечатление у информирания потребител.

КЗК: Има нарушение при опаковките от 125 г

КЗК установява, че при сравнение на пластмасовите опаковки от 200 г, предлагани от двете дружества, не е налице такова сходство, което би могло да въведе в заблуждение потребителите. Но при съпоставката на опаковките на "Олинеза премиум" за разфасовка от 125 г и на използваните от "Консул" ООД опаковки от 100 г е налице сходство до степен, която би могла да доведе до заблуда.

"Установените прилики в опаковките на двете конкурентни дружества са за съществени, водещи елементи, каквито са характерното оребряване на използваната от "Консул" ООД кутия, която е и регистрирана като триизмерна марка, както и сходната форма на пластмасовите кутии", констатира антимонополният орган.

Не без значение е и обстоятелството, че близкото позициониране в търговските обекти на два продукта, чийто външен вид е с висока степен на сходство, създава риск от заблуда за потребителя при избора му на дадена стока. Още повече че става въпрос за бързооборотни храни в нисък ценови клас, което според КЗК "създава предпоставка за намаляване бдителността на потребителя и фокусиране на вниманието му са̀мо към някои от характерните елементи на опаковката".

Битката е стара

Битката между двете дружества не е нова. През декември 2017 г. Върховният административен съд потвърди санкция от 253 960 лв. за заблуждаваща реклама на "Олинеза" ЕООД, наложена от Комисията за защита на конкуренцията през 2015 г. Тогава проучването на регулатора започна по искане на "Консул", а поводът бе рекламно послание за "-15%" отстъпка от доставната цена на трапезна майонеза "Олинеза" от 200 грама и препоръчителната й продажна цена от 1.09 лв.

През юли 2015 г. КЗК не откри нарушения във фразата «Най-добрата майонеза» - част от рекламна кампания на "Консул" - Пловдив. Решението на комисията бе, че посланието не нарушава правилата на лоялната конкуренция и не е заблуждаваща реклама. Антимонополният орган се произнесе след искане на "Олинеза" - Костинброд.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби с 37 086 лв. "Олинеза премиум" за имитация на опаковка на майонеза и постанови незабавно прекратяване на нарушението. Сумата е 0.1% от нетните приходи от продажби на дружеството за финансовата 2018 година. Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София-област, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    Краси не произвежда майонеза, Олинеза също.

  • 2
    mironikon avatar :-|
    mironikon

    Форматата на парелелепипеда е търговска марка? еми те повечето шоколади са със сходни форма и размери!!! Всички имитират, ама кой кого :)

  • 3
    jujo_si avatar :-|
    jujo_si

    Краси прави боклучена тебеширена майонеза, Олинеза прави същия боклук но има една Олинеза премиум 250гр която е що годе майонеза. За жалост простолюдието никога не купува истинското защото иска "майонеза" за под 1лв

  • 4
    zazu1 avatar :-|
    zazu1

    Е между двете опаковки няма нищо общо.
    Досега купувахме тази на Краси, но сега ще се замисля преди да купя.

  • 5
    hrist0 avatar :-|
    Hristo Hristov

    Ако следваме логиката на КЗК, то трябва всеки продукт да има различна форма, за да не глобят фирмата. Не знам лютениците какво ще правят, но трябва да се измислят нови форми на бурканчета. Та даже не знам дали изобщо ще имат възможност 2 фирми конкуренти да предлагат лютеница в бурканче. Все пак и при двете опаковката ще е стъклена и може да се заблуди потребителя. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.