С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 5 юни 2019, 12:27, 2482 прочитания

Робо-репортери създават водещи новини

Британската компания Radar предлага спасение за залязващите местни вестници и разчита на клиенти, ползващи информацията ѝ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Стотици публикации на месец. Толкова пише най-продуктивният репортер в цяла Великобритания. Той, разбира се, не е съвсем човек. И това може да се окаже голямо предимство, особено ако става въпрос за разказването на хиляди истории в рамките на няколко седмици.

Става въпрос за автоматизираната информационна агенция Radar - Reporters and Data and Robots, която в продължение на седем години експериментира със съдържание, плод на автоматизираната журналистика. Да, американски агенции като Bloomberg и Associated Press вече са използвали подобни технологии за създаването на чисто технически текстове за спортни или кооперативни резултати. Но съдържанието на Radar е различно. В него са включени и истории, които се радват на обществен интерес.


Схемата

Ето и как действа тази нова журналистика. Софтуерът на компанията генерира информация, базирана на последни официални статистически данни в различни сектори, пише Financial Times. В зависимост от резултатите тя се съчетава с готови шаблони, написани от някой от общо шестимата журналисти, работещи в редакцията. Те включват заглавия с възможни сценарии за развитие, като например бум, рязък спад, леко покачване и други тенденции, които могат да се обвържат с данни от всеки сектор. После с един клик се създава новина за общо всички 391 местни области във Великобритания, която представлява комбинация от написаното заглавие и аргументирана част с извадените данни.

Историите на Radar се появяват както в по-малките месечни издания, така и в по-големи регионални всекидневници като The Scotsman или Yorkshire Post. Според редактора на данни в компанията Джоузеф Хук този тип журналистика, който екипът на агенцията прави, би бил много полезен за един репортер - професия, с която той преди се е занимавал. Предимството е, че гарантира повече време за "човешката страна на разказа", т.е. разговорите с хора, докато сухата информация вече е събрана и написана.



Печели време


Radar е основана през 2017 г. като съвместно предприятие между Press Association и журналистическия стартъп Urbs Media. Създаването му до голяма степен се дължи на помощ, отпусната от Google - грант в размер на 700 хил. евро. А нуждата от подобна агенция се усеща от липсата на местни репортери, след като приходите от реклама притискат регионалните журналисти.

"Понеже местните вестници са под натиск, нямаш възможност да прекараш един цял ден в събиране на всички гледни точки и комбинирането им в една история", обяснява Хук. Главният директор на компанията Гари Роджърс преценява, че половината от историите, които агенцията публикува, са използвани от местните репортери за материалите им. Въпреки това едва 20% от тях са публикувани в онлайн медии.

Най-големият клиент на Radar е JPI Media, която плаща годишна такса на агенцията в размер на 1250 паунда на база на използваната информация в публикациите. Самата JPI беше пред фалит миналата година, когато дългът ѝ достигна невъзможна за изплащане сума, но беше спасена от кредиторите. Тя управлява около 160 бранда, включително The i и Scotsman, и ползва около 700 публикации от Radar седмично.

Местните вестници изчезват

Зависимостта на регионалните вестници от рекламите на местни фирми е причина за неуспешната им конкуренция с уеб сайтовете, които могат да разчитат на персонализираното съдържание за по-добра реклама. Такова ползват Facebook и Google, които таргетират най-успешно аудиторията си.
Между 2005 и 2018 г. Великобритания са спрели да излизат 245 местни новинарски журналистически издания, според данни на Press Gazette.

Средствата, които Google е отпуснала за подкрепа на Radar, са резултат от обещанието на технологичната група да подкрепи експериментирането с бизнес модели в журналистиката. Решението дойде след критика, че доминиращата позиция на американския технологичен гигант на пазара на дигитални реклами е причина за малкото средства за реклама, които отделят повечето медийни компании.

За добро или лошо?

Сара Каванах, която отговаря за провеждането на кампании в Британския съюз на журналистите, заяви, че макар и самата организация да смята използването на технологии в полза на журналистиката за положително, съществува и известен риск.

"Има евентуална опасност, ако компаниите решат да инвестират в тази технология за сметка на журналистите - с цел да намалят броя им в редакциите", казва тя. Подобно мнение споделя Ник Дейвис, който е бивш репортер и автор на книги. "Местните вестници са зависими от кооперациите, които ги притежават, и репортерите вече нямат нужните ресурси да си вършат работата, да отразяват решения на съда или институциите например", казва той. Според Роджърс обаче моделът на Radar е икономически ефективен и "помага за решаването на проблем в индустрия, която е изправена пред предизвикателство".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компания от групата на "Химимпорт" купува двата германски магазина "Хит" в София 5 Компания от групата на "Химимпорт" купува двата германски магазина "Хит" в София

Новият собственик вече влезе в ритейла, като придоби и веригата "Хоуммакс"

21 юли 2019, 2101 прочитания

По-ниските лихви свиват маржовете на банките в САЩ По-ниските лихви свиват маржовете на банките в САЩ

Цената на акциите на Wells Fargo падна, тази на книжата на Goldman Sachs се повиши, докато инвеститорите се фокусират върху въздействието от решенията на Фед

21 юли 2019, 898 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Renault отлага решението за сливане с Fiat Chrylser

Компанията се сблъсква с фрагментираната си собственост и представителство в борда на директорите

Нищо, следващия път

България почти сигурно загуби битката с Турция за завода на Volkswagen, но натрупа безценен опит, който може да използва за привличането на други проекти

Дунав не ни вълнува

България не се възползва от реката и регионите там са сред най-бедните в цяла Европа

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността